Forum

Isolering

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Hansen, 5. august 2016 kl. 16.05

Hej herinde.
som overskriften lyder, handler det lidt om isolering af drivhus.
Jeg går og ruder lidt med tanken om at flytte orkidesamlingen ud i et permanent opvarmet drivhus/væksthus.
Det store spørgsmål er så hvordan og hvorledes, det skal isoleres. De fleste steder rådes der jo til at man har et fundament beklædt med styrolit, ned i 90 cm dybde.
Men kunne man ikke lige så godt isolerer indefra og nedefra ?
Det ville sparer en for at skulle grave flere m3 jord op.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Hansen, 5. august 2016 kl. 16.09

En lille tilføjelse er at, det skal placeres på en forhøjet sokkel,
og at den skulle isoleres indefra, med styrolit plader.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. august 2016 kl. 20.01

Hej Lars

Nu har jeg ikke selv et opvarmet drivhus, men et gammelt hus :-).

Jeg ved ikke om du med "nedefra" mener, at du vil isolere gulvet mod undergrunden? Det vil være dumt, da varmen fra jorden vil medvirke til at holde huset frostfrit - jeg går ikke ud fra at huset skal være 15 - 20 grader om vinteren. Så er det en anden sag med isolering af gulvet og udfordringen ligger nok i glasset...

Der er intet isoleringsteknisk i vejen for at isolere din forhøjede sokkel indefra - tværtimod, da du jo så ikke skal holde sokkelen opvarmet. Du taber lidt plads måske.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Hansen, 7. august 2016 kl. 17.08

Hej Tom
Tak for svar. Det var nedefra/inde i drivhuset jeg mente, alså mod undergrunden.
Men vil det ikke være et problem med frost nedefra, hvis der ikke er nedgravet en sokkel til de frostfri 90 cm ?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. august 2016 kl. 17.21

Næ.
Hvilken varmekilde og glasflade vil du bruge?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. august 2016 kl. 18.28

Mit lille drivhus (10 m2) står på en træramme, der er støbt fast i de fire hjørner.
Jeg har gravet en isoleringsplade ned på indersiden af rammen - altså isoleringsplade uden fundament.
Men da det indtil videre kun har stået der i 35 år, skal jeg ikke kunne sige, om det er tilstrækkelig holdbart.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Hansen, 7. august 2016 kl. 18.44

Planen var at varme det op med en varmepumpe. Af "glas" vil jeg minimum bruge 16mm kanal plader.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Hansen, 7. august 2016 kl. 18.48

Tak for svar Lars
jeg tror at 35 år rækker

Nyt svar til emnet »Isolering«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Isolering

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider