Skrevet af: Lotte Bennedsen, 24. maj 2016 kl. 16.25
Jeg har plantet ærter i mit drivhus. De er begyndt at visne. De har både vand og fået gødning. Der blive luftet ud hver dag i drivhuset. Er der nogle der har nogle ideer til hvorfor de visner?
Skrevet af: Karna Maj, 24. maj 2016 kl. 16.37
Ærter hører slet ikke til i et lunt drivhus - jeg ved dog ikke, om det er derfor, de visner. Men måske angribes de lettere af svampe i det fugtigvarme klima. Der står lidt om mulige skadegørere her:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/aerter_og_boenner/990.html
Ærter kan lide kølige dage og fugtig jord. Så prøv at så dem på friland.
Skrevet af: Lotte Bennedsen, 24. maj 2016 kl. 17.43
Jeg tager et billede når jeg kommer hjem. Det er nemlig ikke dem alle sammen der visner
Skrevet af: Lotte Bennedsen, 24. maj 2016 kl. 20.11
Her er et billede
Skrevet af: Tom Andersen, 24. maj 2016 kl. 20.53
Hej Lotte
Plantesække indeholder opgødet, kalket spagnum og er simpelthen det usleste vækstmedie at byde en ært, som er kalkelskende. Og som Karna er inde på, så er et drivhus ikke stedet til dyrkning af alm. ærter. Desuden skal man ikke give bælgplanter kvælstofgødning. En rigtig uheldig start :-)
Hvis du kan lide tomat, agurk eller chili, så tror jeg, at du vil få mere glæde ud af snarest at købe et par af de planter og sætte i stedet for ærterne. De tre planter er ret nemme og passer perfekt til dit drivhus.
Måske kan du redde nogle af ærterne ved at plante dem ud i haven straks.
Skrevet af: Svend Høst, 24. maj 2016 kl. 21.37
Det nok noget af det mest bøvede jeg har set .....ærter i plantesække og så i et drivhus , ærter er selvgødende og bruges som jordforbedring , da de suger kvælstof ned i jorden .
Skrevet af: Lotte Bennedsen, 24. maj 2016 kl. 21.42
Det er kun en prøve. Har plantet masser af ærter udenfor. Det undrer mig bare at det kun er nogle af dem der visner.
Tom: der er plantet tomater, agurk, peberfrugt og chilier ved siden af i andre kasser.
Skrevet af: Tom Andersen, 24. maj 2016 kl. 22.10
Mit gæt er, at alle ærterne i plantesække i drivhus går til inden du høster noget. Hvis du har flere sorter kan der være forskel i følsomhed overfor vækstforholdene. Vækstforholdene er simpelthen forkerte til planten.
Det glæder mig, at det kun var et forsøg og at du har succes med de andre planter, som du dyrker mere traditionelt :)
Skrevet af: Lotte Bennedsen, 24. maj 2016 kl. 22.35
Der er kommet ærter på dem der ikke er visnet. Det er derfor jeg undrer mig. Det er de samme jeg har sået både inde og ude. Man skal jo prøve lidt nyt engang imellem :-)
Men mange tak for hjælpen. De overlevende ryger udenfor, og så tror jeg der kommer lidt squash i stedet
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.