Skrevet af: Anonym bruger, 5. april 2016 kl. 9.56
Er det noen som kjenner til en butikk i Danmark som kan levere Hornum 2 kg drivhusgødning for oppblanding pr post til Norge? Denne er ikke lenger å få her.
Mvh Knut Børmer
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. april 2016 kl. 14.28
Her er der en skandinavisk webshop som har det:
webshop.gardenshop.dk/havecenter/webshop?produkter=jord-goedning-og-barkflis/goedning/uorganisk-goedning/hornum-goedning-t-o
Skrevet af: Lone Brems, 5. april 2016 kl. 18.23
Hej Knut Børmer og Anne-Grethe Hansen
Den uorganisk gødning som omtales i tråden er ikke foreneligt med at dyrke jorden økologisk.
Tråden bør derfor slutte her.....
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Tom Andersen, 5. april 2016 kl. 20.00
Nu er der jo også placeret en gratis reklame til et ikke økologisk produkt - bør det link ikke slettes om ikke andet så af hensyn til de betalende annoncører?
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. april 2016 kl. 20.55
Når jeg kommer ind på siden og klikker først på "jord, gødning og barkflis" og dernæst på "gødning", kommer der et billede op, hvor der står Hornum Økologisk Have-og Grøntsagsgødning.
Klikker man på dèt billede, kommer det produkt frem, som jeg går ud fra, at Knut søger. Jeg troede billedet af den økologiske og 2 kg's produktet var det samme, men det kan jeg, ved nærmere eftersyn, godt se, at det ikke er.
Beklager meget, at have trådt jer over tæerne. Troede virkelig, det var et økologisk produkt.
Hilsen AG.
Skrevet af: Gartner Duun, 5. april 2016 kl. 21.18
Jeg ved også et sted hvor det kan købes og har derfor sendt Knyt en privat besked .
Skrevet af: Anonym bruger, 5. april 2016 kl. 21.49
Hei,
Det som fra min side kun var et forsøk på å løse et lite praktisk problem, har utløst reaksjoner fra det ellers så blide Danmark som overrasker meg. Det var ikke min hensikt å skape uorden i det som synes som et fundamentalistisk økologisk miljø, der jeg tydeligvis har tråkket ordentlig i salaten. Jeg melder meg straks ut av dette forum, fortsetter min tomat- og agurkdyrkning som før, og får vel tross alt ta en tur sydover for å kjøpe det jeg trenger.
Mvh
Knut Børmer
Skrevet af: Lise D, 5. april 2016 kl. 22.39
Jeg undres over tonen og holdningen i mange indlæg her ift. folk der "afviger" fra "økologi-normen".
Her kan og skal vel være plads til forskelligheder, en åben debat hvor folk kan og tør spørge om det de lyster uden at frygte at sletning af tråden og at den bør slutte her?
Er vi virkelig blevet så snævre i vores holdninger, at vi ikke kan hjælpe andre?
Det synes jeg er trist....
Skrevet af: Tom Andersen, 5. april 2016 kl. 23.02
Jeg synes det er trist, at brugere ikke respekterer det erklærede formål, nemlig at fremme økologien i haven og derved bidrage til at hjælpe miljø og biodiversitet.
Viden om konventionel havebrug er jo tilgængelig utallige andre steder.
Foreningen modtager i øvrigt støtte til dette formål fra tipsmidlerne og så er det måske rimeligt at forvente en vis moderering af det åbne forum, hvis denne støtte skal være berettiget. For mit eget vedkommende stoppede jeg som betalende medlem p.g.a. for meget konventionel promovering i forum efter min smag. Hvorfor betale for noget der ikke lever op til min forventning, når der er fri adgang for alle uanset holdning til have, økologi og natur?
Bladet kan lånes på biblioteket, hvis man vil.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. april 2016 kl. 23.31
Om Havenyt.dk
Havenyt.dk ejes og drives af Landsforeningen Praktisk Økologi, og ideen bag sitet er, at INSPIRERE flere haveejere til at dyrke mere have på en mere miljøvenlig måde.
Ja, det er de vise ord fra Havenyt. Jeg synes også, det er rigtigt ærgerligt, at tonen herinde, ind i mellem får folk til at føle sig så uvelkomne at de vælger havenyt fra.
Efter jeg startede som bruger af havenyt,har jeg lært virkelig meget, og tænker over mange ting, som jeg slet ikke var opmærksom på før.
Min køkkenhave bliver økologisk dyrket, men prydhaven gør ikke. Måske kommer det med tiden-måske ikke.
Men - mange bække små, gør en stor å.
Og-som jeg har skrevet før: Man fanger flere fluer med honning end med eddike.
Skrevet af: Ayoe B. P., 6. april 2016 kl. 10.53
Tjaaah, jeg er også for økologi, men synes at der jævnligt kommer nogle frastødende bemærkninger hvis ikke lige det er 100% økologisk.
Og lige med gødning er jeg altså ikke, på nogen måder, hellig da man jo pr. definition tager mere ud af kredsløbet i ens have, end man putter i (m.m. man går ud og ordner sin nødtørft i haven, hvilket de færreste gør).
Men en dag er man tvunget til at bruge fabriksgødning, hvis man vil have et bæredygtigt have- eller landbrug. For vi skal helst udnytte byernes og husholdningernes ressourcespild i form af gødningsstoffer, når vi har teknologien til at omdanne renseanlægenes ressourcer til brugsgødning (= og dermed handelsgødning).
Med andre ord, det er ok at gøde med handelsgødning hvis vi holder hus med ressourcerne - ihvertfald i min optik. ;-)
Skrevet af: H. Christensen, 6. april 2016 kl. 17.45
Du har ret Ayoe
Først handler hvordan mere end med hvad.
Jeg vil nødig kompostere min gamle bedstemor når hun dør og strø hende ud i haven.
Det er mere vigtigt med gode argumenter end skæld ud.
Derfor har arbejdspladsen også lige købt 3ton organisk kylling gødning til økologisk brug istedet for 1ton mineralsk.
Fordi jeg kunne argumentere for det.
Jeg kunne også blive sur og sige op men det var der så ikke kommet organisk gødning ud på græsset af.
Mvh
For
Skrevet af: Tom Andersen, 6. april 2016 kl. 18.55
@Ayoe B. Primdal,
Kan du uddybe denne:
"Men en dag er man tvunget til at bruge fabriksgødning, hvis man vil have et bæredygtigt have- eller landbrug"
som i mine ører ikke giver mening.
Handelsgødning er i almindelig kommunikation lig med kunstgødning og har intet at gøre med f.eks. forhandlingen eller indkøb af organisk gødning i form af pilleret hønsegødning eller ditto spildevandsslam. Du har ret i, at vi bør recirkulere spildevandsslammets indhold af næringsstoffer til landbrugsjord.
Du har også ret i, at vi fjerner næringsstoffer når vi høster fra køkkenhaven og derfor skal tilføre nye. Nogle af dem, f.eks. kvælstof og fosfor kan vi gøre en del for at hente fra luften (kvælstof) eller hente / frigøre fra jordens pulje (fosfor) via dyrkningsteknikker og sædskifte. Har man muligheden for det, kan køkkenets grønne affald komposteres og bruges i egen have og på den måde tilføre noget (stjæle) noget "udefra", hvis ikke alt der komposteres kommer fra egen avl. Endelig er der også nogle, som kan holde høns og andre husdyr og dermed får adgang til ekstra stærk (kvælstof) gødning til krævende afgrøder.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. april 2016 kl. 21.26
Hvis man kigger på de fleste annoncørers produkter er der en masse plastik"lort" man kan sætte et økologisk spørgsmålstegn ved. Jeg læste også spørgsmålet om kobbertape mod snegle. ...........Og som min forlængst døde mor, født 1904 sagde: Mange opfører sig mere pavelige end selve paven"
Hvad jeg mener med det? Ja gæt en gang og husk at man skal krybe før man kan gå.
Jeg meldte mig til havenyt uden at vide at man skal være hellig økologisk havedyrker. Nu er jeg takket været mange venlige mennesker blevet 3/4 økologisk havedyrker. Men det er bestemt ikke på grund af dem, der straks er ude med riven. Økologi være med dem!
Ingeborg
Skrevet af: Fanny Møller, 7. april 2016 kl. 5.33
Kære Alle
Først tak for at I (næsten) har holdt den gode tone på denne tråd. Den eneste måde man kan inspirerer andre til at blive økologiske er, at fortælle om alle fordelene, og det opnås kun svært ved at skælde ud. Som så mange andre ting.
Jeg er dog også ked af Knudt ej heller tager imod kritikken, men vælger bare at melde sig ud, har vi så opnået det vi gerne ville? Nu læser han ikke mere om alle de tiltag vi laver, og alt det han kan gøre, end at ty til naturskadelige metoder.
Vi må gerne debattere økologi, hvordan får man startet og er der et alternativ til det produkt eller metode som folk efterspørger? Det er måde at blive flere på, måden at sprede vores økologiske budskab på.
Når det er sagt så vil jeg bede om at alle husker at Havenyt er drevet af Praktisk Økologi, det er her vores hjerte slår. Her på Havenyt er der alle slags mennesker, de fleste, langt de fleste- slet ikke er medlemmer af Praktisk Økologi, men nyder godt af dette forum og alt men kan finde her, ganske gratis. Jeg vil derfor opfordre alle til at melde sig ind www.oekologi.dk/bliv_medlem/, så vi bliver stærkere, får en større stemme. Det koster det samme som en time på planteskolen, for et helt år.
Dette emne er lukket. Der kan ikke længere skrives nye indlæg.