Forum

Vanding af Vin i drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: René Moreno, 4. november 2004 kl. 11.14

Fik i foråret drivhus og plantede to vinstokke.

Nu er drivhuset ryddet for øvrige planter (tomater, agurker mm), og der er kun vinen tilbage.

Spørgsmålet er så, om de fortsat skal vandes vinteren igennem (evt. gødes), eller?

I Politikkens Havebog står beskrevet, at tilbageskæring sker i februar, men i dette forum nævnes flere steder ved Juletid. Hvad er bedst?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Asp, 20. december 2008 kl. 11.29

Hej.Jeg plukker sidst i sep. beskære ved nr 2 skud og ikke før til marts vandre/gøder jeg og så beskære jeg til at der er et skud tilbage i april/maj. Hvilken vinstokke har du? Er det til at spise eller til vin? Mvh mijim

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. december 2008 kl. 12.11

Hej Rene

Normal bør man ikke gå og vande sin vin igennem vinteren. De første 2 år vil det være en god ide at vande i de varme måneder. Men efter nogle år har de så mange rødder at de kan stå vinteren over uden vand. Med mindre at vinen dyrkes i et lukket system, hvor den ikke har adgang til andet vand, end det du giver den.Vinen er nu gået i dvale og tager ikke så meget vand til sig. Men hvis du vander sker der ikke noget ved det.

På planterskolerne står mange af planterne i potter og her bliver de ikke vandet. Men forårssolen kan være drilsk og tvinge planterne i gang, selvom der er frost i jorden. Derfor vil det være en god ide at pakke vinen ind og dække med nogle grangrene.

Med hensyn til beskæring,så kan jeg godt forstå at du bliver forvirret for her får du mange tips. I gamle dage beskar man vinen ved nytårstid, da man sagde at den ellers ville dø af udtørring, ved at forbløde. Men mange vinavler beskær dem lige fra februar og marts og løbende igennem sommeren. Hvorfor det gøre så sent ved jeg ikke, ligesom de hævder at blødningen ikke spiller nogen rolle for plantens overlevelse. Det er godt nok ny viden, og jeg har også selv set at denne sene beskæring ikke spille nogen rolle for vinens trivsel, selvom det ser volsom ud med alt den vand. Om det så har noget med sorterne at gøre, kan være en mulighed.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. december 2008 kl. 12.27

PÅ udeDanmarks hjemmeside kan man bl.a. læse at franskmændende fortrækker den sene beskæring, at vinen ligefrem skal forbløde for at blive god.

Artiklen finder man her :

:http://www.udedanmark.dk/index.php?id=124

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Hansen, 12. maj 2009 kl. 17.58

Hej
Er der nogen der ved hvor meget vand en vin skal have, når den er ny plantet og hvor ofte.

Vh Marianne

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Misse Juul, 16. maj 2009 kl. 11.10

Hvordan og hvornår skal man udtynde vindrueklaserne for, at druerne skal blive større når de er modne?

Stor tak for venlig svar.

Nyt svar til emnet »Vanding af Vin i drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vanding af Vin i drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider