Forum

Fliser i drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 13. marts 2016 kl. 15.09

Håber der er nogle herinde der kan hjælpe med følgende spørgsmål.

Jeg skal ligge fliser (30x30 cm beton) i et drivhus, det er i den ene ende nedsænket ca 70 cm da terrænet er skrå. I det jeg kalder den lave ende er sandet altid en smule fugtig, vil det give mening at lave en fugtspærre under fliserne for at minimere fugt i drivhuset, eller vil det give problemer på langt sigt ?

Hilsen Anders F.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. marts 2016 kl. 16.14

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 13. marts 2016 kl. 19.29

Spildt arbejde at begynde at etablere dræn som Frank skriver. Når sandfyldet er vådt, så er det jo fordi det omgivende terræn også er vandmættet. Så at føre et drænrør under fliserne og udenfor drivhuset, vil formentlig lige så meget lede vand ind i drivhuset. Læg du bare fliserne, det betyder ikke noget, at sandet er fugtigt der under.
Alle eller næsten alle lider jo for tiden af, at jorden er meget vandmættet efter de store nedbørsmængder vi har haft. Og det forudsiges jo af vores meteorologer, at det vil være hvad vi i højere grad skal indstille os på fremover.
Det er nok mere vigtigt at vælge placering af nyt drivhus et sted hvor der ikke ofte står klart vand på overfladen. Og især for de der er så modige, at sænke bunden i drivhuset, frem for at lave en høj sokkel. I værste fald får man vandproblemer i yderperioderne, lige der hvor drivhuset jo skulle forlænge sæsonen.
Ifølge Geus.dk så "topper" det sekundære grundvandspejl typisk først i april måned.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. marts 2016 kl. 19.50

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 13. marts 2016 kl. 19.54

Til Haveglad, som jeg prøver at forklare er terrænet skråt/faldende, dvs at når man går ud af døren går man lige ud på græsplænen, som derfra falder ca 1½ meter mere ned til grundvands spejlet, som er vores sø.
Hvis der kommer til at stå vand i drivhuset, vil vi også have ca 1 meter vand i stuen :-)
Men det er tydeligt at i det stykke som er nedsænket er sandet mere fugtigt, derfra tanken om fugtspærre.
Hvis den ikke skader, kan jeg lige så godt lave den, men giver den problemer på langt sigt vil jeg ikke lave den.

Hilsen Anders

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 14. marts 2016 kl. 10.45

du kommer til at få masser af fugt fra fordampning fra dine planter.

Jeg har selv forsænket gulv (ca. 60 cm), og der står vand når det har regnet rigtig kraftigt, men kun et par cm. Der er ingen dræning. Gulvet er lagt ovenpå et par cm. grus med hårdt lerlag lige under. Så ingen chance for vandet kan komme væk.

Men drivhuset ser ellers lækkert ud. Det kan du godt være stolt af.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 28. marts 2016 kl. 10.06

Nu er det blevet lavet, med fugtspærre, og jeg kan se en betydelig forbedring af hvor fugtigt der er derinde.
Jeg er godt klar over at når der er mange planter giver de en del fugt, men så bliver der også luftet mere ud, både via automatiske vinduer, samt med en dør på klem.
Giver det nogle problemer på langt sigt, kan jeg bare fjerne fugtspærren under fliserne.
Der var heldigvis også fliser tilovers til en lille terrasse :-)

Hilsen Anders

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 28. marts 2016 kl. 10.59

Er det et drivhus inde i drivhuset? Smart, hvor varmt er der inde i det lille drivhus?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 28. marts 2016 kl. 12.54

Det er et lille plastdrivhus som jeg bruger om foråret, når det står i læ inde i det andet kan det let varmes om til min 10 grader om natten, med en lille 200 W elradiator.
Jeg har ikke taget det i brug endnu i år, men det bliver nok snart.
Efter at der er kommet fliser, regner jeg også med at det skal stå i vinter, som en ekstra frostsikring til enkelte planter.

Hilsen Anders

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. marts 2016 kl. 13.57

Er det et Maxi-drivhus fra Willab?

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 28. marts 2016 kl. 16.05

Nyt svar til emnet »Fliser i drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Fliser i drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider