Skrevet af: Lise D, 28. februar 2016 kl. 12.06
Jeg faldt over sorten lamuyo (Kæmpe peber) der bliver 90-110 mm. og er dyrket i Spanien. De to jeg købte i en bakke vejede over 780 gram tilsammen og var virkelig smukke og imponerende - og smagte også både sødt og sprødt.
Jeg har i stor iver pillet frø ud af frugterne og tørret dem -men har nogle af jer erfaring/succes med, at spire og dyrke planter fra konventionelle fødevarer?
Ved jo at eks. tomater kan være hybrider der bliver nogle helt andre tomater ved høstning.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. februar 2016 kl. 12.58
Har ingen erfaring med peber, men det skulle undre mig såre om det skulle forholde sig anderledes med dem, end med f.eks tomater.
Nogle gange står der sortsnavnet på emballagen, man kan være heldig at få sagen afgjort via Google.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. februar 2016 kl. 13.02
Ups, du havde sortsnavnet.
På denne side www.ramiroarnedo.com/index.php/en/semillas-profesional-en/285-lamuyo-pepper angives forskellige barianter af lamuyo som F1, dvs hybrider.
Om det gælder alle varianter og dermed den du har, ved jeg ikke, men jeg tror det.
Skrevet af: Tom Andersen, 28. februar 2016 kl. 14.35
Du kan være heldig, at de er frøægte, men så skal du også være heldig.
Jeg dyrker en sød peber af ukendt sort, som jeg tog fra nogle økologiske, spanske pebre fordi smagen var så lækker. Den holdt og den dyrker jeg stadig, men har i andre tilfælde også oplevet, at det blev noget underligt afkom :)
Ville også meget gerne kunne dyrke nogle af de store, søde, tykskallede typer, men det er aldrig lykkes mig og tænker, at det er dyrkningsforholdene i koldhus i DK. Er der nogle her på forum, der dyrker den type med succes?
Skrevet af: Emil Sørensen, 29. februar 2016 kl. 5.24
Jeg har ikke hørt om nogen Tom, desværre :/
Hold os opdateret Lise! Gerne med billeder :)
Skrevet af: Mette Lund, 29. februar 2016 kl. 17.32
Jeg har tit taget frø fra både snackpebre og økologiske røde peberfrugter og sået dem med stor succes. Men du kan ikke regne med, at de frugter du får ligner dem du købte. De røde tykskallede peberfrugter jeg fik lignede dem jeg købte i både smag og udseende. Og mit største problem med at dyrke de "tykskallede" peberfrugter er at grenene knækker under vægten. Jeg dyrker i koldhus. Jeg såede frø fra både gule, orange og røde snackpebre, men fik kun orange snackpebre. Men der er vel ikke andet for end at prøve. Det kan da blive sjovt at se, hvad det bliver til!
Skrevet af: Lars Holt, 29. februar 2016 kl. 17.43
Vi har lige medbragt frø fra en meget stor og velsmagende peberfrugt, som vi satte til livs i Spanien for en uge siden.
Nu er den sået, og så får vi se.
Skrevet af: Henrik Ringholm Andersen, 30. marts 2016 kl. 23.16
I 2015 såede jeg to portioner af frø taget fra Spansk Peber Capsicum annuum "lamuyo". Den ene portion såede jeg direkte, og den anden havde jeg tørret først. Begge portioner havde en spiringsprocent tæt på 100.
De små planter voksede voldsomt og blev en meter høje.
De giver en voldsom mængde frugt - nu er du advaret.
I år har jeg gentaget forsøget. Såning skete d. 09.03.2016. De små planter er allerede i voldsom vækst.
I år vil jeg især afprøve temperaturens indflydelse på væksten, og har udsat en del af planterne for lidt køligere rumtemperatur i 7 dage. Vil de indhente de andre ? Vil de blive hæmmet permanent eller hvad ?
Skrevet af: Lise D, 31. marts 2016 kl. 6.30
Hej Henrik!
Spændende læsning - jeg tørrede alle frø og lagde så halvdelen i mellem fugtig køkkenrulle i et par dage for at se om de ville spire. Det ville de, næsten alle sammen.
Såede den 24/3 og jeg har kun set én lille, halvmuggen spire - så jeg krydser fingre lige nu.
En meter høje planter, hold da op, godt jeg har masser af plads i mit orangeri :-)
Døjede du med de fik lus?
Og hvordan var frugten, lige så stor og prægtig eller mindre?
Skrevet af: Henrik Ringholm Andersen, 31. marts 2016 kl. 16.05
Hej Lise.
Ja de fik lidt bladlus sidst på sommeren.
Mht. Bladlus så vil jeg nok ikke lade planterne overvintre i varmt hus (planterne kan sagtens blive et par år eller 3 gamle)- problemet er bare, at bladlusene så står på spring med det første forårslys og varme.
Frugterne blev ikke helt så store som moderplantens spansk dyrkede frugter. Mine frugter blev lidt mindre, men pænt tykskallede.
Skrevet af: Lise D, 31. marts 2016 kl. 20.39
Status på peber projektet:
Frø ligget fugtig ml. to stk køkkenrulle fra den 21-23/3.
Frø sået den 24/3
Frø titter frem idag den 31/3.
Indtil videre er 8 ud af 12 frø på vej!
Skrevet af: Henrik Ringholm Andersen, 31. marts 2016 kl. 21.03
Superfint. Pøjpøj.
Skrevet af: Lise D, 29. april 2016 kl. 13.26
Opdatering på kæmpe-peber projektet!
Frøene blev sået 24/3 - 100% spiring som har resulteret i mange flotte planter. Priklede dem ud 10/4 og de vokser fint, men ikke med lynets hast.
Planterne er nu knap 7 cm høje med andet hold blade på vej.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.