Skrevet af: Bent Nørgaard, 27. december 2015 kl. 17.50
Mine figenfrugter mugner. Træet står i en koldt drivhus. Kan jeg gøre noget for at stoppe det?
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. december 2015 kl. 17.54
Du kan lufte ud :)
Skrevet af: Tom Andersen, 27. december 2015 kl. 18.26
og pille dem af, hvis vi taler koldhus?
På friland bliver de overvintrende frugter aldrig med andet resultat end alligevel at falde af i foråret. Der må gælde det samme i et koldhus, vil jeg tro.
At lade dem angribe af skimmel m.m., giver risiko for sygdom i planten.
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. december 2015 kl. 10.06
Det kommer an på figensorten. Jeg har en Ronde de Bordeaux i drivhuset, og de overvintrende frugter giver en lille høst et par måneder før "hovedhøsten" :)
Skrevet af: Tom Andersen, 28. december 2015 kl. 10.31
Interessant Anja, er dit drivhus ikke næsten frostsikkert?
Giver de overvintrende frugter også høst efter en "rigtig" vinter?
Skrevet af: Bent Nørgaard, 28. december 2015 kl. 11.20
Min er en bornholmer, af egen import :=)
Skrevet af: Tom Andersen, 28. december 2015 kl. 11.35
Bent, hvad beslutter du dig for at gøre ved dine skimlede figner?
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. december 2015 kl. 11.39
Nej, Tom - det er ikke frostsikret. Det er termoglas, men da jeg ikke har varme på om vinteren, sniger frosten sig også derind. Jorden fryser ikke - formentlig pga. det isolerede fundament, den der er frost i luften.
Og ja - jeg får også lidt figner efter en "rigtig" vinter, som jeg dog sagtens kan undvære :)
Skrevet af: Bent Nørgaard, 28. december 2015 kl. 11.40
Hej Tom. Håber at jeg bliver klogere herinde. Udluftning er en god ting - men ellers???
Skrevet af: Tom Andersen, 28. december 2015 kl. 13.41
Bent, ja udluftning, hvis det er nok. Jeg ville fjerne alle frugter med skimmelangreb. Jeg har figen (også Bornholmer-type), men kun på friland. Lige nu er der mange små figener på, men de kastes så snart vi når forår/ forsommer.
Anja, det kunne jo tyde på, at den sort også ville give 2 hold på friland.
Skrevet af: Mogens; E., 28. december 2015 kl. 16.10
Bent .
Fyld en forstøver flaske med skummetmælk. Oversprøjt hele planten med det, også jorden. Lad de små figner blive siddende, ellers kan skimlen evt. trænge den vej ind.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. december 2015 kl. 8.45
hvis nogen kommer i nærheden af Kalundborg så kan jeg godt undvære et par stillinger af "røsnøsfigen " - jeg sender ikke
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. december 2015 kl. 8.46
der skulle stå stiklinger
Skrevet af: Svend Høst, 29. december 2015 kl. 14.53
Udluftning er det der skal til , lad vinduer og dør stå åben døgnet rundt , det giver en højere temperatur og en lavere fugtighed inde i drivhuset , men husk at lukke af når vejrudsigten siger kuling og derovre..............
Skrevet af: Mogens; E., 29. december 2015 kl. 19.52
Mogens Madsen.
Først stillinger - så stiklinger - hvad med skillinger.
Driller bare, og ønsker dig et godt Nytår.
Skrevet af: Gartner Duun, 29. december 2015 kl. 20.14
Hvornår er det bedst at stikke den Mogens?
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. december 2015 kl. 8.42
februar eller urteagtige stiklinger i august - mogens e. - skillinger er noget man havde engang før folkepensionen
Skrevet af: Mogens; E., 30. december 2015 kl. 10.36
ja, nu er det kun almisser vi får udbetalt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.