Skrevet af: Bo G., 18. september 2015 kl. 10.54
Jeg satte en vinstok i hjørnet af mit drivhus i det tidlige efterår 2013, men den vokser virkelig langsomt. Jeg vil skyde på, at den kun er vokset omkring 30 cm siden jeg satte den, og med den fart varer det jo mange år, inden jeg får vindruer.
Den har fået et par gange kompost om foråret, men ellers får den ikke gødning. Bladene er grønne og fine, og planten ser egentlig sund ud.
Hvad ville I gøre? Burde jeg grave den op og sætte en anden, eller hvad?
Skrevet af: Lars Holt, 18. september 2015 kl. 17.17
I drivhus burde alle vinplanter kunne trives.
Vin skal have porøs jord. Den må ikke stå i våd jord, men den skal have vand de første år, så rødderne kan udvikle sig.
Efteråret er ikke det rigtige tidspunkt til at plante vin. Vinen skal have varm jord, så rødderne kan udvikle sig.
Prøv at løsne den med en greb. Hvis rodklumpen er lille og let at få op uden at beskadige den, skal du genplante den med en bedre jord.
Er roden stor, kan du med en pælespade grave et (eller flere) hul(ler) ned under roden. Fyld det med kompost og grus, og vand passende.
Skrevet af: Lars Holt, 18. september 2015 kl. 17.19
PS Et hul med pælespaden skal graves ned lidt ved siden af vinstokken, og gå 50 - 80 cm ned.
Skrevet af: Bo G., 18. september 2015 kl. 19.06
Tak for det, Lars! Det vil jeg prøve.
Skrevet af: Svend Høst, 18. september 2015 kl. 21.42
Hvad ville I gøre? Burde jeg grave den op og sætte en anden, eller hvad? , ja , grav den op, der er absolut noget galt med den drue .
Skrevet af: Søren S Duun, 18. september 2015 kl. 23.12
Hej Bo
Hvilken sort er der tale om?. hvis du har har faft for mange kvaler med den er der måske bedre at kassér den og så plante en ny . Vinmageren.dk sælger billige planter til foråret og det er mulig han også har din sort.
Jeg har en vin stående som er rodægte og som ikke er vokset overhoved . Det er selvom jeg har gødet og vandet den . Den står i en potte . så jeg regner med at den går til i løbet af vinteren.
Hilsen Søren
Skrevet af: Lars Holt, 19. september 2015 kl. 8.05
Vin kan godt overvintre i potter.
Jeg har hver vinter 50-100 planter stående i små potter udendørs.
Faren består i, at planterne kan tørre ud, eller solsorten fjerne jorden i potten.
Skrevet af: Bo G., 19. september 2015 kl. 10.19
@Svend:
Den vokser, men den gør det bare langsomt. I år er den nok vokset cirka 20 cm.
@Søren
Jeg ved desværre ikke, hvad det er for en. Det kan være, jeg må købe en ny.
Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2015 kl. 12.39
Vinmagerens udvalg er testet i Dk.og er alle de sorter bruges af vinavler i Danmark. Heriblandt findes også sorter som man kan gå og spise af og som samtidig er podet på en vinterfast grundstamme, der beskytter den imod rodlusen, hvis den en dag skulle dukke op .
Prisen ligger på omkring kr37,-pr plante +porto. Det er med andre ord ingen herregård.
Skrevet af: Svend Høst, 19. september 2015 kl. 14.30
Jeg lavede en stikling i juni af en kernefri drue og den er nu mere end 50 cm , vinstokke er hurtigt voksende , jeg ville grave den op og sætte en ny nu , det er det bedste plantetidspunkt da jorden er varm.
Skrevet af: Søren T., 6. november 2015 kl. 22.21
Jeg har plantet mange druer gennem de seneste 15 år. Senest to kerneløse druer i drivhuset i 2013. Min erfaring siger at de skal vandes og gødes indtil de får fat- herefter behøver man ikke længere vand og gødning. Der går to år i min sandede jord med pleje, og så viser de som død og djævel.
Skrevet af: Søren T., 6. november 2015 kl. 22.22
Vokser, ikke viser.
Skrevet af: Lars Holt, 7. november 2015 kl. 18.31
Vinplanter skal nu også have gødning - som en solbærbusk, når den først er etableret.
Men vinplanter sender rodnettet langt ud, så bliver der gøder derude, skal de nok sørge for sig selv.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.