Forum

Bedste frøægte tomatsort

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 14. september 2015 kl. 8.48

Jeg er lidt træt af at skulle købe tomatfrø hvert år, fordi de bedste tomatsorter (efter hvad mange siger) er F1 hybrider.

Jeg vil derfor gerne høre, om nogen her inde kender til en frøægte sort med gode cherrytomater.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. september 2015 kl. 9.58

Nu er der ikke nogen frøægte tomatsorter , der kan altid komme pollen udefra og krydse , men kom en plastpose omkring en blomsterklasse før blomsterne er sprunget ud , så skulle du få ægte frø , tror jeg....................

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. september 2015 kl. 10.06

Vi tager frø af alle vore tomatsorter (vi har 12-14 sorter).
På trods af, at de står tæt, krydsbestøver de ikke noget videre, og vi tager frø af de planter, der ligner det, vi er vant til.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. september 2015 kl. 10.14

Definitionen på en god cherrytomat Bo ?
En af mine favoritter er Black Cherry.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. september 2015 kl. 10.19

Jeg har aldrig oplevet krydsbestøvning hos tomater gennem 25 år, så det problem er vist ret lille :)

Pånær de kartoffelblomstrende og vist nok nogle få andre, er blomsterne jo lukket om deres eget pollen, så de bestøver sig selv uden pollen udefra :)

Men Bo - det er komplet umuligt for mig at fremhæve en enkelt sort, der findes jo alt for mange lækre :)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. september 2015 kl. 18.04

Jeg kan anbefale Sun Gold blomme/cherrytomat utrolig lækker og meget tidlig , spises som slik direkte fra planten , er temmelig frøægte.............

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. september 2015 kl. 18.30

De fleste forhandlere af Sun Gold angiver den til at være F1.

Jeg dyrker selv en Cherrytomat af frø fra Favorita, som også er en F1, men her er afvigelsen ikke værd at tale om efter mine smagsløg. Det er nok det samme med Sun Gold.

Jeg tror, at F1-betegnelsen bruges strategisk i visse situationer. I hvert tilfælde er det nogle gange svært at se eller smage forskel på afkom fra de købte F1-frø og så 2. eller 3. generations planter.

Omvendt kan det fremstå meget tydeligt, når man tager frø af en F1. Det har jeg oplevet flere gange bl.a. i år, hvor jeg såede nogle frø taget fra en lille lækker tomat med rigtig god smag serveret ved en firmafrokost. Den viser sig at falde ud som en frugtbar "San Mazano type" - større frugter og helt anden smag end moderen :-) En OK tomat, men ikke god nok til at blive sået igen.

Vi kan ikke være heldieg hver gang.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 14. september 2015 kl. 21.18

Hej Tom,

som jeg kender San Mazano, er der to typer: Den lille cherry størrelse, og så den store som er mere en sugo-type. Den er fantastisk til tomatsovse og -supper.

Mvh Lisbeth

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. september 2015 kl. 21.54

Ja, det er også sådan jeg opfatter gruppen :-)

Den tomat jeg tog frø af, var af udseende en lille (kirsebærstørrelse), oval-rund, cherrytomat wannabe med en meget sød, krydret smag.

Afkommet satte frugter a la klassisk San Mazano, i cherry størrelse.

Jeg er ret sikker på, at den tomat jeg tog frø af, var en F1-hybrid, hvor den ene forældrelinje var af San Marzano typen.

Snydt blev jeg i hvert tilfælde :)

Nyt svar til emnet »Bedste frøægte tomatsort«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Bedste frøægte tomatsort

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider