Skrevet af: Michael C., 30. juli 2015 kl. 11.45
Hejsa,
Jeg har aldrig haft et drivhus eller en udestue før da jeg ikke selv er så meget for at arbejde i haven. Min kæreste der imod elsker at være i haven, og er ude og se til planterne hver dag.
Så vi har snakket om at få et driv hus, til at starte med snakkede vi om at få et af de små vægdrivhuse der er ca 70x200cm indtil vi fik tænkt lidt mere over det... Nu overvejer vi at anskaffe et lidt større væg drivhus som så også kunne bruges som orangeri/udestue hvor vi så kunne side nyde tilværelsen og udsigten.
Tanken var at placere drivhuset ind i det lille indhak til højre, lige ud for soveværeslet, hvor stativet til hængekøjen står.
Jeg syntes dog at det er svært at finde noget der passer ind af to årsager: 1. jeg vil gerne have at det passer nogen lunde i breden som er 398 cm 2. for at den skal kunne sættes fast på muren skal den være ~3m høj op mod muren. Der ud over vil jeg gerne have et drivhus der ikke falder samen i den første storm der kommer til danmark.
Jeg har også lejet med tanken om at lave det selv, men da jeg ikke har nogen erfaring med glas og drivhuse er jeg ikke helt sikker på den idé før jeg har sunderet terrenet lidt mere.
Det eneste færdiglavede drivhus jeg har kunne finde som passer mine kriterier nogenlunde er Tropic Mural 308 Er der nogen her inde der kender andre alternativer? eller som har nogle gode råd/vejledning til et gør det selv drivhus?
Jeg har selv bygget terressen sammen med min far så hvis det er jeg ikke kan finde det jeg leder efter færdiglavet kan jeg nok godt overkomme at lave drivhuset selv.
Jeg håber der en vendlig sjæl eller to her inde der kan hjælpe :)
Med vendlig hilsen,
Michael
Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juli 2015 kl. 13.22
Jeg tror, at det vil blive flottest med et specialbygget, der lige passer ind :)
Men kan i øvrigt anbefale Euro-Serres drivhuse, som du jo allerede har kig på :) Jeg har selv et Tropic Plus på 21 m2, der har stået fint i mere end 6 år nu.
Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juli 2015 kl. 13.23
Jeg kender jo ikke dit budget, men f.eks. Drivadan laver specialbyggede drivhuse, som nok ikke er billige...
Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juli 2015 kl. 13.28
Lige lidt mere...
Det er superfedt med termo i drivhuset - ikke mindst i den sommer som denne, hvor jeg virkelig kan se forskel på planterne i mine to drivhuse.
Sæsonen starter før og slutter senere - det vil du blive glad for. Kan råde dig til at få polycarbonat-/acrylplader i taget - det tager det mest hysteriske solskin :)
Skrevet af: Willy N, 30. juli 2015 kl. 15.45
@ Michael C.
Det er et rigtig lækkert sted at lave det.
Men hvilket verdenshjørne vender det mod?
Kan du, sammen med din far håndtere lidt værktøj - som det ser ud til, at I kan - så skal du tænke i "orangeri".
Det vil sige et frostfrit "drivhus".
Bygger du det, hvor du har tænkt dig, har du alle muligheder for et orangeri.
Og så vil du score et ubeskriveligt antal point hos din kæreste nu og i al fremtid.
Med et orangeri har I mulighed for dyrke alle mulige eksotiske planter og - ikke mindst vil jeg mene - citrusfrugter.
Disse sættes ind når der er risiko for frost og ud igen om foråret og citroner færdigmodnet på træet smager ubeskriveligt lækkert!
Murværket er hvidt og det er vel synd at lave det sort som ville trække mere varme til. Men der findes flere forskellige - rimelig billige - løsninger til opvarmning med "alternativ energi" i perioder hvor der er risiko for det kan blive frost indenfor.
Dog skal du tænke på, at soveværelset bliver mørkt.
Især hvis du bruger polycarbonat plader.
På den anden side er det også værd at se orangeriet som en gevinst for værelset. En forlængelse "ud i det grønne".
Skrevet af: Michael C., 30. juli 2015 kl. 19.54
Mange tak for jeres input Anja og Willy!
Hvis jeg havde vidst at et frostfrit drivhus hed et orangeri så havde jeg skrevet det istedet for det emne der er nævnt ovenover... ahh well fik de svar jeg gerne ville og nu ved jeg det.
Terrassen er sydøst vendt og billedet er fra her i formiddags ved 11 tiden tror jeg. soveværelset kan ihvertfald blive varmt nok så håber jeg også orangeriet kan :)
Det er jo kun fugerne der er hvide, men de mørke sten er nu dejlig varme et godt stykke tid efter solen er væk.
Drivadan tiltaler mig en del efter at have set deres side, så jeg har lige sat kæresten til at tegne det orangeri hun kunne tænke sig (hun er arkitekt), så slipper jeg for at betale deres arkitekter og hun får det lige som hun kunne tænke sig det.
Når hun har tegnet orangeriet kan jeg finde materialerne samt bygge det når vi engang er klar siderne bliver af termoglas, jeg er dog ikke besluttet på om taget også skal være glas eller om det skal være polycarbonat plader... hælder dog mest til det første, men nu får vi se hvad det bliver. Endnu engang mange tak for jeres input :)
Skrevet af: Svend Høst, 30. juli 2015 kl. 20.29
Det var en nyhed for mig at et frostfrit drivhus hedder et orangeri , men det kan bruges til at dyrke et appelsintræ i.
Det man idag kalder et orangeri er et drivhus frostfrit eller ej ,som er et drivhus med en midterfløj på , meget moderne i øjeblikket men også meget dyrt.
Der vil være alt for lidt lys i den sydøst vendt nieche til at det vil virke som et godt drivhus og det selv om i maler væggene glans 50 hvide , sæt et drivhus op ude i haven hvor der er sol hele dagen , det er langt det bedste og billigste.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.