Skrevet af: Jeanette, 23. september 2004 kl. 12.10
Jeg har brug for et par gode råd vi har købt gård, og nu skal min store drøm opfyldes: et drivhus...
til tomater, agurker og hvad der ellers måtte komme til ad åre...
Jeg er nået så langt at drivhuset skal være af plast (tror jeg), men hvad med bunden, det skal vel være fliser? Jeg gider ikke stå og hive ukrudt, skal der noget dug under fliserne så? Og ikke mindst, hvordan i alverden får jeg vandet planterne? Uden at jeg behøver at rende derud hver dag for at vande...
(Alle) Gode råd er yderst velkomne...
På forhånd 1000 tak
Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 24. september 2004 kl. 10.32
Lån eler køb en bog om drivhuse og dyrkning i samme politikken har garanteret en læs og drøm så i nogle måneder og køb så når du har fundet ud af hvad lige netop du vil blive glad for... Råd fra andre er jo kun de råd som de ville have givet sig selv...
Nogle vil have god plads til at sidde i drivhuset andre ønsker det sterilt og fej bart, nogen foretrækker ta plante dirkete i jorden for ikke at døje med kasser i en bog kan du garanteret møde de fleste af mulighederne...
Skrevet af: BN, 24. september 2004 kl. 10.42
Når du skriver, at bunden skal være fliser, må jeg gå ud fra, at du vil dyrke i kappilærkasser. Jeg har prøvet at dyrke i både kasser og i jord, og er absolut mest glad for det sidste. I mit nye drivhus(polycarbonat,6 mm plader, 1o m x m, støbt sokkel på lecablokke i 80 cm's dybde, opsat i det tidlige forår 2004), har jeg et bed langs hver langside, fliser på gangen i midten og fliser på en arbejdsplads for enden. Fliserne er store, tunge betonfliser lagt på ½ meter grus, så alt står stabilt. Jeg synes, at fordelen ved at dyrke i jord (ud over en bedre smag) er, at der er mindre pasning med vand og gødning. I det tidlige forår graves godt med hestegødning i jorden, og der skal selvfølgelig vandes godt efter at planterne er plantet ud, indtil de har fået et godt rodsystem. Ved at vande godt igennem hver gang sikrer man, at planternes rødder søger dybt i stedet for at ligge i overfladen. Senere på sæsonen har jeg kun behøvet vande en gang ugentligt. og jeg har f.eks. slet ikke vandet de sidste 3 uger, selvom det er nogle kæmpestore planter. Selvfølgelig er der et stort arbejde når der skal skiftes jord i bedene hvert andet år (1. år tomater i bed 1, andet år i bed 2), men det giver god motion ;-). Da jeg dyrkede i kappilærkasser, oplevede jeg, at selvom jeg brugte en god kvalitet plantesække, så var det rodsystem, som planterne kunne udvikle, ikke stort nok til deres bladmasse, når de blev store i løbet af sæsonen, så de faktisk stod og hængte med bladene midt på dagen, selvom kapillærkasser var godt fyldt op med vand og gødning.
En anden fordel ved at dyrke i bede er, at man kan underplante sine agurker, tomater, peber osv. med andre ting, f.eks basilikum, som er en fantastisk plante i drivhus, eller sommerblomster, hvis man er til det. Fordelen er, ud over udbyttet, duften og det smukke syn, at der så bliver mindre plads til det ukrudt i bedet, som du helst er fri for.
Og når jeg nu er igang må det også nævnes, at en anden ulempe ved kapillærkasser (hvis de da ikke er sænket ned i forhold til gulvniveau) er, at de stjæler kostbar højde i drivhuset, for både agurker og tomater løber jo i vejret.
Jeg har stor glæde at min arbejdsplads i drivhuset (1½ meter aluminiumsbord, med underhylde) samt af ophængte trådhylder, når jeg skal så og prikle og alt det andet sjove, gennem hele sæsonen.
Efter dette lidt for lange indlæg er der bare tilbage at ønske dig held og lykke med drivhuset det er en stor lykke.
Skrevet af: Jeanette, 24. september 2004 kl. 11.09
Tak for Jeres gode råd jeg tror jeg vil købe mig en bog. Og have dine, Birthe, råd i tankerne det er ikke helt ueffent dét du skriver... (jeg tror lige jeg laver et print.;-))
1000 tak fra
Jeanette
Skrevet af: Henrik, 10. oktober 2004 kl. 12.10
Hej. Jeg skal også igang med at etablere et drivhus. Jeg vil gerne have det så praktisk og let anvendeligt som muligt, da jeg er uerfaren.
Jeg vil samtisg gerne havde det tilpas stort, så man kan sidde to personer derinde og nyde det.
Hvilken minimumsmål skal jeg vælge? Højde, bredde, længde?
Hvor køber man bedst sådan noget?
Hvilke afgrøder begynder jeg med?
Venlig hilsen
Skrevet af: Hanne Lisbeth, 8. januar 2005 kl. 16.02
Jeg har haft drivhus i to-tre sæsoner nu. Min erfaring er at god udluftning er vigtig. Automatiske vinduesåbnere, der åbner når temperaturen stiger, er almindelige i handelen. De virker ved en væskefyldt cylinder, der presser et stempel op der åbner vinduet.Når temperaturen stiger udvider væsken sig og vupti! Den gode ventilation holder skimmel og andre svampe stangen.
Skrevet af: J.O., 29. januar 2005 kl. 21.13
Jeg vil TRO at størrelsen på drivhuset har stor betydning. I et stort drivhus er der en mere konstant temperatur, ligesom indeklimaet i det hele taget er bedre.Jeg vil foretrække det store drivhus.
Skrevet af: A. M. Pedersen, 28. marts 2005 kl. 10.19
Jeg vil tilslutte mig de gode råd der er skrevet her. Man skal anskaffe sig et stort drivhus, det er meget nemmere at regulere varme/udluftning, planterne trives bedre, de når ikke at blive overophedet og afkølingen om natten er også mindre. Jeg har selv et drivhus på 20 m2, jeg har ikke automatisk udluftning, men klarer det manuelt, selvom jeg går på arbejde. Jeg har forsøgt at dyrke i kasse/plantesæk med dårligt resultat. Jeg dyrker agurker og tomater m.m. i jorden og peber i 10 l. potter, så er de nemme at tage op på bordet og kontrollere for bladlus.
Jeg sår selv alle mine planter, så undgår jeg import af skadedyr fra planteskolen.
Skrevet af: Steffen, 26. maj 2007 kl. 11.02
Jeg har et drivhus på 3,3m X 5,7M altså små 19 m2. Jeg har selv bygget det et solidt trykimpeneret træskellet overtrukket med en ikke helt klar plast. Har prøvet forskelligt materialle som beklædning og mener helt klart at en rulle halvmat plast 0,20mm tykkelse fra bauhaus (ca 650,kr) er det jeg har best resultat med. Jeg har monteret 2 stk manuelt regulérbar udluftningsventiler (diameter 70mm) og de står 1/3 åbent altid. Således har jeg en tilpas fugtighed og varme i drivhuset med minimalt temperaturfald om natten. Jeg har lavet 2 store bede af træ i siderne og en gang ned i midten. Jorden er en blanding af pindstrup spagnum lecanødder (820mm) og god fed dansk muldjord. Det giver en god rimelig luftig grobund med godt med nærring. Der er ikke noget lag mellem drivhusjorden og "havejorden" nedenunder. Planterne når en størrelse hvor deres rødder stikker ned i muldjorden ca 50 cm under drivhusjorden og jeg bilder mig ind at det giver frugterne en god smag men det er vist et religionsspørgsmål :-) For at undgå bladlus og andet kryb planter jeg hvidløg spredt rundt i bunden. Jeg var selv skeptisk da jeg forsøgte det første gang men må konstatere at jeg ikke har haft bladlus siden jeg begyndte på hvidløgne ikke engang mine peberfrugter får bladlus.
Jeg vil ønske dig held og lykke med projektet. Det er ikke så vanskeligt det meste gir sig selv syntes jeg.
Skrevet af: Ea Sørensen, 3. marts 2008 kl. 10.27
Hej!
Kender nognen Europa MAnor Drivhus, der i denne uge er på tilbud i Jem & Fix? Butikken har IKKE drivhuset opstillet (!). Er glasset stærkt nok?
Venlige hilsner
Ea
Skrevet af: Niels W., 31. marts 2008 kl. 16.14
Hej Ea,
Europa Manor produceres i England på Julianas engelske datterselskab, der hedder Eden. Tidligere var Europa Manor et førende brand i UK, men da tiderne blev dårlige, blev virksomheden i 1997 købt af Juliana, der så senere flyttede produktionen til Cheltenham. Det er udmærkede drivhuse.
Mvh
Niels
Skrevet af: Berit Larsen, 16. april 2008 kl. 21.11
Jeg har forelsket mig i et sortlakeret drivhus, som bare er alt for dyrt! Er der nogen der ved, om man kan male et alluminiumsstel selv?
Mvh. Berit
Skrevet af: Mogens; E., 16. april 2008 kl. 22.15
Rens det godt af med sprit og mal med spray dåser, det er det nemmeste, og så kommer du ind i alle hjørnerne. Er der glas i huset er det pensel arbejde, og så er sort tavlelak virkelig holdbart.
Skrevet af: Berit Larsen, 16. april 2008 kl. 22.21
Tak for rådet om spraydåser drivhuset er nyt, så der er ikke glas i. Kan man så købe tavlelak på dåse?
Berit
Skrevet af: Svend Høst, 17. april 2008 kl. 9.30
Det er sørme tosset at male et aluminium drivhus, alu. er et vedligeholdigtfrit materiale som på grund af oxygen danner et tyndt beskyttende lag. Hvis man endelig skal male et drivhus, som man gør med trædrivhuse, så skal det selvfølgelig være hvidt, det giver meget mere lys i drivhuset.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Niels W., 17. april 2008 kl. 9.41
Hej Berit,
jeg ved ikke, om du kan få tavlelak på dåse, men alternativt kan du anvende noget. der i hvert fald i "gamle dage" hed undervognslak. Min far var stenhugger, og han brugte altid sort undervognslak til at male de jerngitre, der var rundt om nogle gravsteder.
Det giver nok den stærkeste overflade at male med pensel, men jeg tror, at spraymaling er meget hurtigere.
Du får det pæneste slutresultat, hvis du kan male drivhusboltene efter at have samlet huset, ellers giver deres aluminiumsfarve en voldsom kontrast.
Som Mogens skriver, så er det altafgørende at få profilerne renset godt af. Hvis sprit ikke tager den oliefilm, der er på profilerne, så brug acetone.
God arbejdslyst.
Mvh
Niels
Skrevet af: Niels W., 17. april 2008 kl. 9.55
Hov, mens jeg skrev mit indlæg, så jeg ikke, at der i mellemtiden kom et indlæg fra Svend Høst.
Det er korrekt, at aluminium er vedligeholdelsesfrit. Langt de fleste drivhuse er fremstillet af ubehandlet aluminium, såkaldt "raw mill finish". Dette medfører, at overfladen oxyderer, når den udsættes for luftens iltindhold. I de fleste tilfælde får overfladen et lidt kedeligt gråt eller sort udseende. Det kan ses ved, at man får ekstremt sorte fingre, når man samler et drivhus.
Får at undgå denne oxydering kan man coate overfladen på profilerne. Denne behandling kaldes anodisering (fra engelsk) eller eloksering (fra tysk). Begge udtryk bruges i flæng på dansk.
Denne coating giver aluminiumsprofilerne en flot, glat og let blank overflade. Det kendes bl.a. fra facadeprofiler og fra tørrestiver, hvor det i sidstnævnte tilfælde ikke er så heldigt, hvis tørrestivet ikke er anodiseret, for så kan det sorte smitte af på vasketøjet.
De nye drivhuse i Vitavia-serien fra OPJ er alle med anodiserede profiler.
I øvrigt er det ikke noget "must", at et drivhus skal være umalet. I Danmark ses en del grønlakerede drivhuse. Går man til Sverige og Benelux-landende ses mange forskellige farver: vinrødt, sort osv.
Det lyser da op i haven og giver kulør på tilværelsen.
Mvh
Niels
Skrevet af: Svend Høst, 17. april 2008 kl. 18.01
Niels Weber!
Jeg kan alså ikke nikke genkendene til at man skulle få sorte fingre af at samle et drivhus, eller at alu. skulle blive sort med tiden, mit drivhus er 30+ år gammelt og det er stadigt lysegråt.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Dorthe Larsen, 19. april 2008 kl. 9.16
Hej 1000 tak
I mit drivhus har jeg fliser og det er rigtigt lækkert. Det er en god ide at købe et drivhus der er min. 9.9 m2 for så har du også plads til et lille bord og et par stole så du rigtigt kan nyde det.
Jeg har købt 4 kapilærkasser det er flamingo kasser du kommer vand i og så en plantesæk oven på låget, hvor du planter de ting du har lyst til. Så skal du kun vande ca. en gang om ugen. Husk flydende gødning i vandet. Vejledning står på kasserne som kan købes i de fleste bygge/have butikker.
Held og lykke med projektet.
Dorthe
Skrevet af: Jane Vestrup, 29. september 2009 kl. 11.30
Hej Havenyt
Vi er ved at stille drivhus op, og har funderet over, om det er en god ide at vente med at sætte glas i til foråret. Jeg tænker på de storme der kan komme i efteråret, og om vi kan undgå at glasset blæses ud hvis vi venter. Men så tænker vi også på, om stellet nemmere braser sammen under hård blæst, hvis glasset ikke kommer i. Hvad mener Havenyt om det?
Venlig hilsen
Jane V
Skrevet af: Niels Weber, 29. september 2009 kl. 12.20
Hej Jane,
du bør absolut sætte dit glas i nu, det gør konstruktionen meget stærkere. Og selv om, du skulle være så uheldig at der går et par glas i stykker, så er det en beskeden udgift i forhold til et helt nyt alu-stel.
Men sørg for at holde alle vinduer og døre lukket, så reducerer du risikoen for stormskader og husk at fortælle dit forsikringsselskab, at du har fået et drivhus, så du er forsikringsdækket i tilfælde af stormskader på drivhuset.
Mvh
Niels
Skrevet af: Anja Egeriis, 29. september 2009 kl. 12.48
Drivhuset er normalt kun omfattet af forsikringen, hvis det er støbt fast så check evt. med jeres forsikringsselskab...
Og jeg er helt enig med Niels det er fornuftigt at få sat glasset i nu!
mvh
Anja
Skrevet af: Niels Weber, 29. september 2009 kl. 12.50
Gå ind på www.vitavia.dk
Under punktet Downloads finder du en god vejledning til punktstøbning af drivhuset.
Mvh
Niels
Skrevet af: Kristina Christiensen, 29. april 2011 kl. 18.44
hej Bn
dig som har lavet jordbede inde i dit drivhus??
har lige et spørgsmål til dig,
har du slet ikke problemmer med myre i dine bede??
hvad med skade dyr og sygdomme genneralt??
jeg overvejer nemlig at pille mine fliser af drivhuset nu her inden mine planter kommer der ind...
mvh gaffemus
Skrevet af: Steen C., 29. april 2011 kl. 20.11
Hej gaffemus
Jeg har i det tidlige forår lavet jordbed i endegavlen af drivhuset og har været meget begejstret, men har nu opdaget at jorden nærmest er levende af myrer.
Jeg bryder mig ikke om myrer og har forsøgt at vande dem væk (alm. vand), men uden resultat.
Jeg ved ikke rigtig om man skal forsøge at være glad for de er der, de tager sikkert en del skadedyr, men indtil videre er det eneste jeg har set de er rendt med, regnorme...
Der er også kommet en masse edderkopper, men de lader til at være bange for myrerne.
Jeg skal have chili planter ud i drivhuset når det bliver varmere og da disse ofte får lus har jeg spekuleret på om det kommer til at give problemer da myrerne vistnok passer på bladlusene mod til gengæld at æde et sødt sekret som bladlusene udskiller, er dette tilfældet er der jo ikke nogen skadedyr der kan udrydde bladlusene og det er jo nok ikke så godt...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.