Skrevet af: Ruben Vesterager, 9. juni 2015 kl. 23.24
hej
Jeg har et drivhus med en rød og en grøn drue...
Jeg undre mig lidt over disse to.. de er plantet på sammen tid.. de første år gav de begge mange flotte druer... men både sidste år og i år, har den røde sat flotte kommende drue klaser...
Men den grønne laver sådan nogle halve til en meter skud, uden det rigtig bliver til noget... andet end blade..
De står begge syd vendt
Er der nogen af jer der kan svare mig på hvad jeg gør forkert med den grønne drue?
Skrevet af: Hanne Krarup, 28. juli 2015 kl. 14.19
På min overdækkede terrasse har jeg en vin, der giver blå druer.
Jeg plejer at klippe alle umodne druer af i god tid, før fugle og hvepse holder fest på terrassen, men findes der en lettere metode? Kan jeg sprøjte planten med et middel, der hindrer dan-
anelsen af blomster, så jeg slipper for at klippe flere hundrede
klaser af hvert år. Druerne ser fantastiske ud, men de er fyldt med sten. Hanne.
Skrevet af: Holger Pedersen, 29. juli 2015 kl. 1.00
Hej Ruben.
Først, så drejer det sig om vinterbeskæringen.
Vindrueplanter skyder helst drueklase-bærende skud fra de grene der kun er 1 år gamle, og nogle sorter gør det først efter 3. knop på grenen fra sidste år.
Har du tænkt på det, da du vinterbeskar din plante.??
Det kunne godt lyde som om, det er golde skud der er kommet på den grønne.
Du har vel givet planten "lov til" at danne et godt rodnet, før den skulle bære drueklaser, ik'.?
"Man plejer" at sige, at vindrueplanten ikke bør få lov til at danne klaser de første 3 år, der skal den helst bruge sin energi på at danne et godt rodnet.
På denne adresse i havenyt, står der en masse om vindrueplanter:
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/4144.html
Hvis du sender mig en mail, så jeg kan se din mailadresse, så sender jeg dig "de ca. 10 A4 sider om vindruplantepasning".
venlig hilsen
Holger pedersen
mail: hope@post.tele.dk
Skrevet af: Holger Pedersen, 29. juli 2015 kl. 1.12
Hej Hanne.
Hvis du ikke vil have drueklaser på din vindrueplante, så skal du vist bare sørge for, at der ikke er grene tilbage, der kun er 1 år gamle, efter din vinterbeskæring, fordi vindrueplanten helst kun skyder drueklasebærende skud på de grene der fremkom sidste år, altså kun er 1 år gamle.
Vindrueplanten kan sagtens skyde nye grene frem alligevel.
mvh
Holger Pedersen
Skrevet af: Lars Holt, 29. juli 2015 kl. 14.55
@Ruben.
Kender du navnet på dine druer? Det varierer meget fra sort til sort, hvor gode de er til at sætte druer i et koldt klima?
@Hanne.
Jeg ved ikke, om det kan lykkes at undgå blomster.
Men fuglene kan du holde væk med et net, og hvepsene med finmasket net eller hvepsefælder.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.