Forum

Hvornår sætter I tomater ud?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 17. maj 2015 kl. 10.22

Jeg har nogle tomatplanter, der fuldstændig er ved at overtage min stue. De er omkring 1,5 meter høje og har masser af blomster.
Men jeg tør ikke sætte dem ud endnu, for jeg synes, det virker noget koldt. Har nogle af jer sat tomater ud, eller hvornår gør I det?

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 17. maj 2015 kl. 10.25

Det er det samme her. Mine kommer nok ud på fredag. Dem til friland får en uges tid mere inden døre, har jeg tænkt.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. maj 2015 kl. 10.36

Er det ikke en god idé at afklimmatisere dem ved at lade dem komme ud nogle timer af gangen?

Jeg har godt nok haft mine stående i drivhuset i små 3 uger . Nu de står i en bakke og skal plantes ud i maxicap kasser i løbet af denne uge .

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. maj 2015 kl. 10.46

Igen det er jordtemperaturen der er afgørende , de der lange , ranglede , tomatplanter 1,5m bliver bedst hvis du klipper dem ned til over et sideskud i ca. 40 cm højde , gode sunde planter er små kraftige tætte tomatplanter på ca 20 25 cm højde .

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. maj 2015 kl. 16.30

Vores er sat i drivhus for længe siden. To planter ser ud til at fryse (eller have frosset) men alle de andre, samt alle overskudsplanterne i potter, trives fint.
Den i vindfanget (sået 16/2) har store tomater - men ingen farve på dem endnu.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 17. maj 2015 kl. 18.37

Jeg satte tomater i drivhus midt på ugen. Var godt nok i tvivl om det var for tidligt, men de trængte også til at blive pottet om - så jeg tog chancen. Det ser ud til at de trives fint.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. maj 2015 kl. 9.42

Det ville da være dumt at klippe dem ned, hvis de allerede har gang i en masse blomster - hvis de er ranglede, skal de da bare have en snor eller en støttepind :)

Jeg har to tomater på friland i store spande - Sub Arctic Plenty - som er meget hårdfør, og det ser ud til at gå ok, men de står også i en lun lækrog... Og da jeg har backupplanter, har jeg plantet to Principe Borghese i bed forleden dag, hvor jeg har haft en mistbænk stående i en måned for at få jorden varmet lidt op. De ser ok ud, men man kan se, at de havde det bedre i drivhset...

Jeg har plantet ud i det store drivhus for over en måned siden med varme om natten - de vokser hurtigt nu og har sat en masse frugter. De største er San Marzano, som er næsten 1 m høje og i gang med 4. blomsterklase :)

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 18. maj 2015 kl. 13.37

Jeg opdagede i øvrigt, at der er nogle tomatfrø, der har overlevet i mit drivhus fra sidste år. Der var en masse små fine tomatplanter på vej op mellem mine spinat lige pludselig!
Jeg vidste ikke, at tomatfrø kunne overvintre.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. maj 2015 kl. 14.06

Frøene kan også snildt overvintre på friland. Planterne bliver bare ikke så store, som dem fra vinduskarmen som har fået en lunere opvækst.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. maj 2015 kl. 18.12

Tomatfrø må betegnes som ukrudt. De overlever gennem maver, kloakledninger og rensningsanlæg.
Og de overlever i have og drivhus. Men de er lette at luge væk (eller flytte til drivning).

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. maj 2015 kl. 21.24

I 2012 producerede vi her i Danmark godt 13.000 ton tomater – udelukkende i drivhus. Der spises årligt mere end 67 mill. tomater i DK.
Den samlede tomatproduktion på verdensplan er meget betydelig, større end fx appelsinproduktionen.

Så at kalde tomat for ukrudt må være en joke.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. maj 2015 kl. 22.53

Er der noget galt med spiseligt ukrudt?
Jeg ville i øvrigt blot gøre opmærksom på, at tomatfrø er særdeles overlevelses ivrige.
Vi dyrker mange tomater - og vi sår dem hvert år (og luger ukrudtstomaterne væk, så vi har overblik over hvilke sorter, vi dyrker).
Der var tvivl her i tråden om, hvorvidt tomatfrø kunne overvintre. Og det kan de!

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 19. maj 2015 kl. 10.24

Mine var blevet lange og trælse pga. for dårligt lys indendørs, de røg i drivhus sidste weekend - jeg bruger store krukker og kapillærkasser derude...de overlever :-)

Anja - eh nysgerrighed - sorten Sub Arctic Plenty du nævner - har du prøvet den før ? er tomaterne gode - og hvor små er de egentlig ??

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. maj 2015 kl. 12.44

Den smager ikke fantastisk, men den er tidlig og hårdfør. Jeg starter altid 2-3 planter meget tidligt (december), så der er lidt at starte sæsonen med.

Lige nu er de største frugter på dem omkring 5 cm i diameter, og jeg vil tro, at de modner om 14 dage - 3 uger :) Hvis jeg havde beholdt dem i drivhuset nok lidt før, men der er ikke plads for chiliplanter...

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Kristensen, 19. juni 2015 kl. 22.32

jeg satte mine i drivhuset for 4 dage siden og 3 af dem er gået til tror i det så er for tidligt at jeg har sat dem ud

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. juni 2015 kl. 22.38

Det er absolut ikke for tidligt - der er en anden årsag. Fortæl noget mere om din behandling af planterne, hvis du vil have en forklaring. Gerne et billede af situationen :)

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Kristensen, 19. juni 2015 kl. 22.41

jeg plantede dem som frø og har haft dem i vindueskarmen og plantede dem om i store potter med jord fra plantesækker og satte dem i drivhuset

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. juni 2015 kl. 22.48

For tidligt er det i hvert fald ikke. Med mindre du har taget planterne direkte fra en meget varm stue og ud i et mere end almindeligt koldt drivhus.
Selv det burde ikke tage livet af dem, blot få dem til at gå i stå og se lidt forhutlede ud.
Der må være noget andet, der har taget livet af dem.
-Har du ikke et billede?

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Kristensen, 19. juni 2015 kl. 22.54

jeg tager et billed i morgen

Nyt svar til emnet »Hvornår sætter I tomater ud?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvornår sætter I tomater ud?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider