Skrevet af: Line Krüger, 8. april 2015 kl. 0.09
Hvilken gødning til drivhuset bruger i/synes i bedst om? (Til tomat, agurk, peber osv)
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. april 2015 kl. 9.05
Min erfaring er, at det ikke er så vigtigt, hvilken en af de mange, man vælger :)
Jeg snupper den økogødning, de nu lige har, der hvor jeg handler...
Jeg køber en gødning i pilleform og blander i jorden, når jeg planter ud - så holder det det meste af sæsonen, og jeg skal bare vande med rent vand. Det er meget lettere end at rende og blande flydende gødning :)
Skrevet af: Lars Holt, 8. april 2015 kl. 12.04
Jeg vælger kompost med hønsemøg. Det er netop kørt ind i drivhuset nu, inden der plantes.
Min kone står for opfølgningen senere på året, men synes jeg at der mangler noget, supplerer jeg op med kompost.
Skrevet af: Johnny Jorsal, 11. april 2015 kl. 8.08
Anja: jeg skal lige hører, er det ganske almindelig npk gødning du blander i jorden, og i hvilket forhold, eller hvordan dosere du det?
Skrevet af: Jenserik Laugesen, 11. april 2015 kl. 11.03
Hej Line.
Jeg bruger salmiak spiritus.....1dl i 10 liter vand når planterne har et godt rodnet.
Bruger det til tomater..agurker..palmer...banan planter..ja alt bare ik orchider og kaktusserner...det kan også bruges til utøj i a planter men man skal sprøjte i overskyet vejr og skylle af efter 15-20 min.
Skrevet af: Svend Høst, 11. april 2015 kl. 14.43
Ja 3 dobbelt salmiak spiritus er godt som en ren kvælstof gødning (nitrogen) men planterne skal jo også have phosfor og kalium for at gro godt , hvis man nu kombinerede salmiak spiritus med træaske fra brændeovnen, aske er jo er fyldt med phosfor og kalium , ville det virke? og hvad med lugten den er jo stram det river i næsen.
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. april 2015 kl. 15.13
Nej - det er økogødning, som ofte er fremstillet af hønsegødning eller lupin.
Jeg blander omkring 1 dl pr. 10 liter i pottejorden, hvis planten skal dyrkes i potte og omkring 1½ dl, hvis de skal direkte i jorden i drivhuset.
Skrevet af: Svend Høst, 12. april 2015 kl. 9.33
Læste lige at kaffegrums indeholder ca 7% kvælstof som langsomt vil blive optaget af planterne , og da vi her i familien generer en pæn del grums ,så bliver grumsen samlet og blandet med det øverste jordlag , er der nogen der har erfaring med dette .
Skrevet af: Tom Andersen, 12. april 2015 kl. 9.58
Svend, jeg har ikke erfaring med at bruge kaffegrums direkte i jorden, men har altid komposteret det sammen med det øvrige køkkenaffald i den almindelige kompost, hvor det bidrager med en del kvælstof, som du selv er inde på.
Jeg tror, at der skal meget til før det giver problemer ved direkte tilførsel til jorden - rigtig meget :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.