Forum

Bænkebider

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gitte, 28. august 2004 kl. 9.29

Jeg har en del bænkebider i min agurkeplanter, er de skadelige? Hvad gør jeg?

Jeg har også store ulækre snegle uden hus,er de skadelige? hvor dan bekæmper jeg dem?

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 29. august 2004 kl. 22.48

Bænkebiderne gør vist ingenting, vi har også masser af dem og der ser ikke ud til at være nogen skadevirkning. De kan godt lide at gemme sig under potter og krukker mm.

Sneglene kan til gengæld godt være problematiske, afhængigt af hvor du har. Du kan prøve at samle dem ind om aftenen eller morgenen og aflive dem med kogende vand, eller du kan lave ølfælder ved at begrave et engangskrus med øl så der stikker ca. en centimeter op over jorden. Sneglene tiltrækkes af lugten og nogle af dem falder i og drukner. Andre får bare en "brandert", desværre, og kravler op igen!

Søg også på "snegle" her på siderne for flere svar.

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Schneider, 30. marts 2005 kl. 17.43

Hej! jeg hedder Allen og jeg har et problem. Vi har bænkebider i vores hus men vi ved ikke hvordan vi slipper af med dem!Hvordan gør vi det af med dem?

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 31. marts 2005 kl. 10.06

Hvis du har dem i et stort antal inde i huset, så er der sandsynligvis for fugtigt. De har nemlig gæller ligesom fisk og kræver derfor høj fugtighed for at ånde. Bænkebiderne gør ingen skade, men det kan fugten derimod gøre.

Læs mere her:
www.dpil.dk/HTML/baenkebid.htm

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas, 27. juli 2005 kl. 16.50

Det med sneglene kan oz bekæmpes med salt,drys salt hen over dem!

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 28. juli 2005 kl. 18.44

Bænkebiderne gnasker af mine små planter og de gik også i jordbærrene. Vi har rigtig mange af de små bæster i år.

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stefan Sørensen, 15. august 2005 kl. 19.11

Vi har lige sat vores hus i stand, og nu myldrer det frem med bænkebidere fra vores loft, jeg har sprøjtet lidt men det hjælper kun et par dage af gangen. Når det er værst kan vi slå op mod 100 ihjel om dagen. Har været på loftet der ikke umiddelbar ser fugtig ud, hvad gør vi.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Nielsen, 18. oktober 2006 kl. 0.04

Vi har også rigtig mange bænkebidere i vores hus – jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal slippe af med dem?

Vi har på ingen måder fugt i huset – de dør derfor også meget hurtigt, men jeg skal hele tiden fjerne dem. Specielt på gæstetoilettet og i kælderen er der mange – 100 vis. Jeg troede de måske kom op igennem risten, men det gør de ikke – de kommer ind under vores hoveddør og går over gulvet i hallen og ender så på gæstetoilettet hvor de dør pga. manglende fugt. Er der nogen der kan hjælpe mig? hvad kan man evt. sprøjte med?

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. oktober 2006 kl. 0.07

Jeg ville tætne døren nedenunder med en eller anden gummliste eller lignende, så der ikke er plads til at bænkebidere kan spadserer ind under hoveddøren.

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Albæk, 6. juni 2007 kl. 10.05

Jeg har mange bænkebidere i mine jordbærplanter og de æder af mine gode jordbær.

Ligeledes har jeg mange i min kompostbeholder og også mange myrer.

Hvad gør jeg ved det?

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Jensen, 13. juni 2007 kl. 7.05

Min datter har en del bænkebider i sin lejlighed, er der noget man kan spøjte med så de forsvinder

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 13. juni 2007 kl. 8.31

Jeg er også træt af bænkebidere, især ude.

Men inde har jeg oplevet at de ligger døde ved myrelokkedåserne.Var det ikke værd at prøve?

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ByggeBob, 8. august 2007 kl. 12.11

Bænkebidere reagerer på myregift.

De kræver fugtigt organisk materiale, helst træ, for at overleve. Deres larver bor i træet og ødelægger det.

Sprøjt som mod myrer, og gør det rigeligt.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel, 10. april 2008 kl. 9.42

Mine bænkebider boller hele tiden

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva, 13. maj 2008 kl. 12.23

Jeg har bænkebidere under mine blomsterkrukker og de graver sig ned i mellem fliserne, så jorden ligger oppe i små volde, når jeg flytter krukkerne. Selvom de ikke er farlige, så er det ulækkert og det med jorden de skubber op er irriterende. Er der ikke noget andet man kan gøre udover at bruge myregift?

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. maj 2008 kl. 22.36

Prøv at bruge underskåle, så kommer der ikke fugt mellem fliserne. Eller undlad at sætte dine krukker over en fuge, mellem to fliser.

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carl R., 19. maj 2008 kl. 11.09

Jeg har været ude for at når bænkebidere er kommet ned i hullet i plantesækken og så ikke kan komme op igen, så æder de af stænglen på den plante man har sat da det jo er den eneste føde der er., så nu åbner jeg sækkene så meget som muligt så de nemmere kan komme ud, samtidig lægger jeg dødt plantemateriale feks. nogle totter græs og ukrudt (som jo er deres foretrukne føde) både på sækkene og på gulvet i drivhuset, det hjælper tilsyneladende.

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune, 31. maj 2008 kl. 14.27

Min lille datter er så glæd for bænkebider, og jeg ville meget gerne vide med hvad spiser bænkebider?

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 31. maj 2008 kl. 15.45

De spiser delvist formuldet materiale.

Da min søn var et par år gammel spiste han i en periode Mariehøns med stor fornøjelse. Det var ulækkert, men han har dog ikke taget " væsentlig " skade -lige bortset fra, at han blev revisor!

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: R.E.Lauridsen, 27. august 2009 kl. 15.59

Her er bænkebider overalt i haven, i drivhuset går de i krig med agurkeplanterne lige i jordskorpen og gnaver stænglen over. Jordbærene er de også vilde efter og sågar æblerne på træet, i 2m. højde gnaver de sig ned langs æblestilken og udhuler æblerne så der sommetider sidder 4–5 bænkebider inde i æblet, mærkeligt nok er det kun helt små 3–5 mm. der er i æblerne på træet og altid ved siden af stænglen, som om de kommer flyvende ag lander lige der. Jeg ser at myregift ka ta livet af dem, så det vil jeg prøve på et par 100.000 stk.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: R.E.Lauridsen, 27. august 2009 kl. 15.59

Her er bænkebider overalt i haven, i drivhuset går de i krig med agurkeplanterne lige i jordskorpen og gnaver stænglen over. Jordbærene er de også vilde efter og sågar æblerne på træet, i 2m. højde gnaver de sig ned langs æblestilken og udhuler æblerne så der sommetider sidder 4–5 bænkebider inde i æblet, mærkeligt nok er det kun helt små 3–5 mm. der er i æblerne på træet og altid ved siden af stænglen, som om de kommer flyvende ag lander lige der. Jeg ser at myregift ka ta livet af dem, så det vil jeg prøve på et par 100.000 stk.

Nyt svar til emnet »Bænkebider«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Bænkebider

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider