Forum

Er mit drivhus sat godt nok i læ?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line Krüger, 11. marts 2015 kl. 0.02

Har for ca 14 dage sat mit drivhus op. Er det ikke sat i okay læ med de 2 bøgehække? Skal jeg gøre mere?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. marts 2015 kl. 10.33

Det er jo ikke godt at vide , da de kraftige vindstød altid (stormende kuling og derover) kommer fra vestlige egne så nytter det ikke meget hvis bøgehækkene står nord og øst for drivhuset........

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Krüger, 11. marts 2015 kl. 12.06

Nej okay, men de to hække skærmer godt fra deres sider ikke?

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. marts 2015 kl. 19.44

Jo :)

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. marts 2015 kl. 23.24

Det kommer an på... Hvad vej det vender!

Mit (gavl SV/NØ) led ikke skade i den sydvendte orkan i '99- eller i "Bodil". Men i '99 arbejde jeg på den lokale genbrugsstation og der kom, rigtig mange krøllede drivhuse ind. Telthallen blæste forresten væk, og metalskelettet var bukket som kogt spaghetti!

Vinden har det med at "dykke" ned bag faste genstande så der er en ikke for tæt hæk bedre, sånden kan gå igennem. Hække må ikke være for vindfaste, de skal kun læ 70 %. Ellers vil vinden dykke og virke kraftigere.

De fleste kraftigere storme kommer fra syd, selvom vestenvind er det, vi har mest af.

Mvh
Tine

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. marts 2015 kl. 23.35

Det ser fint ud.
Hækken danner læ, uanset om vinden blæser ind mod hækken, eller om vinden blæser væk fra hækken.
Hos os kommer de kraftigste storme fra SV til V. Og skaderne sker på læsiden.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. marts 2015 kl. 14.53

Tine , du bevæger dig ud på noget du ikke har forstand på , orkanen i 99 var som alle andre storme og orkaner , med vestlige vinde med stød fra sydvest , det er i bunden af lavtrykket hvor afstanden mellem isobarerne er lille at de kraftige vinde og stød er.
Og vinden har ikke med at dykke ned bag noget som helst.
jo tættere en hæk er jo mere af vindenergien vil blive brugt der og ikke på et drivhus.
Det stormer stort set aldrig fra syd . måske en stiv til hård kuling kortvarig , da det er på forsiden af lavtrykket at vinden kommer fra syd.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 14. marts 2015 kl. 6.54

Hej Line,

Jeg er ked af at sige det, men dit drivhus er af for dårlige en kvalitet. Kommer der en storm, så vil det næsten med garanti tage skade. Det drivhus du har er ikke afstivet nok og skellettet er derfor ikke robust nok til at modstå en storm. Jeg taler af erfaring, har haft sådan et drivhus flere gange pga. prisen og det er gået i stykker hver gang, der har været storm. Drivhuset har stået i læ for 2 meter høj hæk og garage, men intet hjalp.

I dag tager vi glasset ud hvert efterår og sætter det ind igen til forår, så er vi sikker på, at drivhuset holder til næste år.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. marts 2015 kl. 9.43

Det var en drivhuskender der afgav sin knusende dom . dit drivhus er noget billigt lo.. jeg har et noget ligende og det har stået nu i 37 år og det var det eneste her i området der stadig stod efter 99 orkanen og der er ikke noget særligt læ.
Det er ikke særligt smart at pille glassene ud om vinteren . det tager stivheden ud af drivhuset og gør det meget sårbart og et nemt offer for vinden , skelettet bliver let vredet og ødelagt.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. marts 2015 kl. 15.20

For mig at se, ligner det et ganske almindeligt hobbydrivhus, der bør kunne tåle almindeligt dansk stormvejr.
Der er skråstivere, men er du i tvivl. kan du sætte et ekstra kryds op langs siderne.
De kan laves af ståltråd med en trådopstrammer. Tråden giver sig, så der skal efterspændes inden hver storm.
Drivhuset skal forankres i soklen, og soklen skal være sikret mod at blive trukket op. Det kan gøres ved at den er meget tung, eller ved at den er forankret på tværs af render/huller til soklen.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 14. marts 2015 kl. 23.30

Jeg har et drivhus der ligner det ovenstående, dog kun med en enkeltdør, det er bygget øst - vest med dør mod øst, der er lidt læ mod nord, det har nu stået i over 30 år uden at tage skade, der er nok skiftet 3 - 4 ruder i den tid, ruderne ligger på gummilister. Hvis jeg mangler et godt råd, så vil jeg nok høre hvad Tine har at sige, fremfor at læse hvad den "kloge" Svend Høst har at skrive om nedslag af blæst/vind bag en tæt hæk/mur. Henry G.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. marts 2015 kl. 9.44

@Henry..... du skal selvfølgelig tro på hvad du syntes er rigtigt , det har jeg det fint med.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Krüger, 15. marts 2015 kl. 20.55

Jeg har forankret huset i soklen med nogle ekstra skruer og møtrikker :) vil overveje det med ekstra skråstivere. Mit hus er vitavia venus 7500. Jeg synes det virker stabilt... Hvor var det at storm oftes kom fra? Syd?

Nyt svar til emnet »Er mit drivhus sat godt nok i læ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Er mit drivhus sat godt nok i læ?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider