Forum

Åben dør i drivhuset

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine H., 25. februar 2015 kl. 16.47

Hvor vigtigt er det at døren står åben i drivhuset? Jeg har automatiske vinduer, der åbner når det bliver varmt.
I drivhuset dyrker jeg kun tomat, agurk, peberfrugt, jordbær og lidt krydderurter. Der er også en gammel (og kraftig) vin.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. februar 2015 kl. 20.43

Det er vigtigt fra omkring 1. juli, så det hele ikke går til i fugt :)

Men det er ikke nok med døren. Nogle eller alle tagvinduer skal også være åbne hele døgnet.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. februar 2015 kl. 22.05

Lad bare døren stå åben vinteren igennem , det tørrer både jord og drivhuset og giver dårlige livsbetingelser til diverse skimmel og utøj.
Døren skal selvfølgelig lukkes i stormvejr.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 26. februar 2015 kl. 18.40

Hej Trine hvis du vil have et godt klima i dit drivhus, så hold døren lukket, udluftningen skal ske i taget. Når døren står åben vil der "sive" kold luft ind og smyge sig om planterne i jordhøjde, og planterne "tænker" hvorfor skal vi nu stå i en kold jord og kulde om stænglerne, når blot døren kunne lukkes og vi kunne strække os i velvære uden træk. Der burde ikke være oplukkelige vinduer eller lameller i de nederste 3/4 af et drivhus. Ved altid at have vinduerne åbne i læsiden, vil den udad strømmende varme luft trække frisk luft ind der dog vil blive lidt opvarmet, derved giver det ingen træk ved "fødderne". Hilsen Henry G.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2015 kl. 19.27

Det er jeg på ingen måde enig i - jeg har to tagvinduer, et gavlvindue og min dør åbne hele sommeren, og det tager mine planter på ingen måde skade af.

Tværtimod holder jeg ret effektivt skimmel fra planterne :)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 8. marts 2015 kl. 19.08

Kan være du kan bruge en soldrevet ventilator
www.plantetorvet.dk/information-p-14180.shtml

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 9. marts 2015 kl. 7.41

@Anja - lader du også drivhusdøren stå åben på "kolde dage"...?

mvh JR.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. marts 2015 kl. 8.59

Ja - jeg lukker kun, hvis det regner ind - og det samme gælder vinduerne :) Så koldt bliver det ikke om sommeren, og flere planter er døde af fugt end af kulde...

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Sørensen, 15. marts 2015 kl. 13.07

hej jeg har fået et ekstra vindue til mit drivhus hvad er bedst at have to i syd siden eller en i syd og en i nord? da det bliver for varmt med kun en vindue vil jeg prøve med to.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. marts 2015 kl. 17.17

Det er bedst at have vinduer i begge sider, så varmen lettere kan blæse ud :)

Nyt svar til emnet »Åben dør i drivhuset«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Åben dør i drivhuset

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider