Skrevet af: Henrik Thrane, 16. februar 2015 kl. 20.54
Hej, som overskriften lyder skal vi have vores første drivhus her til foråret, og det skal være et Helios Vitorian på 14,2m2 fra pavillion danmark. Det skal primært bruges til dyrkning af Chilli, snackpebber, tomater, agurker, auberginer og hvad vi nu ellers finder på.
Hvad med tilbehør, det kommer som standard med 3 tagvinduer, 1 lamelvindue og en enkelt skydedør. Jeg tror umiddelbart jeg vil bestille en ekstra dør så det bliver en dobbeltskydedør. Hvad med antallet af vinduer, er det fint med 3 vinduer ud over det lamelvindue? og har i et godt råd til placering af lamelvinduet ? Hvad mht. automatiske vinduesåbnere skal jeg bestille til alle vinduer eller kan der være en ide i at manuelt kunne regulere nogle af dem?
Derudover kan jeg se at man også kan få en blomsterbakke som er 50 dyb og i valgfri længde. Vil den ud over dyrkning af mindre blomster mm måske også være velegnet som bordareal ?
Det bliver 4 mm hærdet glas som kommer i, både i sider og i tag. Nogle anbefaler skyggegardiner og andre mener ikke det er nødvendigt, hvis bare der er tilstrækkelig udluftning. Er nu kommet frem til at det nok er en god ide og har herinde læst at man let kan finde noget brugbart i ikea eller jysk, men hvad med de gardiner man kan tilkøbe til selve drivhuset, er de værd at bruge penge på?
Håber ikke det var for mange spørgsmål :-)
Mvh Henrik
Skrevet af: ’Trine Petersen, 17. februar 2015 kl. 7.48
Jeg kan ikke svare på alle dine spørgsmål, men nogle af dem kan jeg da give dig mine erfaringer på.
mht. automatiske vinduesåbnere, så ville jeg lade et af vinduerne være uden, så du selv kan styre det. Når det begynder at blive køligt om natten har du rigtig meget brug for udluftning og der vil de automatiske ikke fungere.
Gardiner ville jeg til hver en tid finde i Ikea, Jysk eller andet steds - sådan nogle lange lette nogle du kan få til ingen penge. Det har jeg altid brugt og udover at de er billige ser de også pænere ud (synes jeg :o))
50 cm. blomsterbakke lyder som for lidt bordplads. Du kan næsten ikke få for meget, for du vil opdage at drivhuset bliver et fantastisk sted at opholde sig allerede fra tidligt forår, og så er det rart med plads til at lave alle de praktiske ting. Husk også at hyldeplads er rigtig rart, men du behøver ikke investere i dyre hylder lavet specielt til drivhuset.
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. februar 2015 kl. 9.07
Jeg ville også vente med hylden og se, hvordan du får lyst til at arrangere dig derinde - det går der nemlig lidt tid med i løbet af de første sæsoner :)
Men jeg ville ofre et tagvindue mere - tre er for lidt til et drivhus af dem størrelse. Jeg har automatiske åbnere på to af mine fire vinduer, så jeg let kan holde de to åbne hele døgnet fra juni - september for at holde fugten nede.
Jeg har købt de "rigtige" alu-drivhusgardiner, som lader 85% af lyset slippe igennem, men de andre kan også bruges.
Og jeg ville placere lamelvinduet i gavlen modsat døren. Jeg har selv et ekstra vindue på den måde, og det giver god udluftning på varme dage.
Og rigtig god fornøjelse med det - du bliver glad for at have købt det i en god størrelse!
Skrevet af: Svend Høst, 17. februar 2015 kl. 11.14
2 vinduer mere i taget vil være en fordel , som kan stå åben døgnet rundt , som der står i indlæg 2 ,+ automatiske vinduesåbnere på de 3 andre tagvinduer , anbring tagryggen øst- vest , med indgangsdøren mod øst , da det er husets svageste punkt angående de kraftige vindstød som typisk kommer fra vestlige retninger .
Du kan for få midler selv bygge et plantebord , som skal stå i langsiden mod nord , en stikkontakt er også godt at have. Vent og se angående skyggesystemmer, jeg har aldrig selv brugt det .
Skrevet af: Frederik G, 17. februar 2015 kl. 15.34
Jeg har selv et Willab Maxi 4 kur på 16,4kvm og jeg har 6 vinduer heraf 4 med automatik. Jeg vil nok også anbefale min 1 vindue mere og min 2 med automatik!
Derudover kan det klar anbefales at trække vand og strøm derind når du alligevel skal til at grave! Det er SÅ dejligt med en vandhane derinde, jeg har min koblet til en 1000l palletank som er halv gravet ned bag drivhuset som opsamler vandet fra taget af drivhuset. Det er ikke helt nok til 100% at dække vandforbruget (ihvertfald ikke i sommeren 2014 som var TØR) men jeg har sparet rigtig meget!
Jeg købte ikke de hylder mv som passer til drivhuset da jeg synes de er alt for dyre iforhold til hvad man ellers kan købe eller lave selv. Jeg købte et billigt plantebord i XL-byg mener jeg det var og så har jeg kigget lidt på nogle hylder fra zinkbakken.dk.
Jeg bruger primært mit drivhus til tomater, agurker, peber, chili og meloner og enkelet blomster.
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. februar 2015 kl. 16.54
Jeg har også et drivhus fra Willab Garden og købte en hylderamme med, der er lige så lang som drivhuset.
Jeg har købt bakker fra Zinkbakken, som passer i rammen, og så kan jeg både have planter i jorden og på hylden, indtil de nederste er så høje, at de skal have mere plads. Og det passer med, at alle småplanter og stiklinger på hylden skal plantes ud, så det er en god udnyttelse af pladsen :)
Jeg har fliser i en del af drivhuset og jordbede i resten og vil helt klart foreslå dig den løsning også. Tomatplanter bliver allerbedst i rigtig jord, og så kan du have en masse krukker, som du kan rykke rundt med på fliserne.
Skrevet af: Henrik Thrane, 18. februar 2015 kl. 8.00
1000 tak for jeres indlæg, det er virkelig pænt af jer. Jeg kan godt høre at jeg bliver nødt til mindst at købe et tagvindue mere og der kommer ikke automatik på dem alle. Mht til hylder er jeg også mest til at vente og se tiden an, men igår så jeg monteringsvideoen igennem og her kan jeg se at man allerede under montering af drivhuset, skal tage stilling til hvilket ekstra udstyr som hylder og blomster bakker man ønsker. Her skal der jo sættes ekstra bolte i profilerne inden man samler drivhuset helt. Jeg er faktisk ikke klar over om det kan lade sig gøre at indsætte disse monteringsbolte i profilerne uden at demontere profilerne igen. Det kan pavillon dk jo sikkert svare på.
Tak endnu engang
Skrevet af: ’Trine Petersen, 18. februar 2015 kl. 8.16
Du behøver ikke tage stilling til hvor du skal have hylder mv. ved samlingen - du kan efterfølgende købe nogle bolte som kan sættes ind i profilerne - uden at skille det hele ad.
MEN, når det er sagt så kan jeg godt anbefale at sætte ekstra af de "rigtige" bolte i de profiler hvor der er en hvis "risiko" for at du vil sætte hylder op - det gør ingen skade og er en minimal ekstraomkostning.
Skrevet af: Helle L., 18. februar 2015 kl. 10.30
Hej Henrik
Vi har præcis det samme drivhus som du vil købe, og samlede det selv - hvilket faktisk viste at være sjovt, Pavillon DK har en glimmerende video på deres hjemmeside der viser samlingen af drivhuset.
Udover "standardpakken" valgte vi en dobbelt skydedør, det er godt både i forhold til udluftning og flytning af havemøbler/krukker etc.
Efter råd fra en gartner, monterede vi dobbelt døren i gavlen og lamelvinduet bagerst (i forhold til døren) på den ene lang side, så der kan laves udluftning på tværs af drivhuset.
Det gør, at der er læ i det ene hjørne - fik at vide at agurkeplanter ikke kan lide træk.
Ellers, lyt endelig til Trines gode råd.
Ekstra udstyr kan altid monteres senere, når man bestemmer sig for indretningen.
God fornøjelse!
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. februar 2015 kl. 10.31
Enig med Trine - bare sæt boltene i nu, så er du fremtidssikret :)
De er nemlig ret dyre, dem der kan sættes i efterfølgende, og du har garanteret rigeligt af de andre...
Skrevet af: Henrik Thrane, 18. februar 2015 kl. 20.32
Hej igen, endnu engang tak for de gode råd. Det bliver en dejlig sommer, kan jeg mærke :-)
Skrevet af: Line Nielsen, 20. februar 2015 kl. 21.38
Hejsa :) synes det er et godt opslag og nogle gode svar. Min kæreste og jeg ønsker også et drivhus i år og har kigget på dem med flere fag i fra bilka. Men meget er grunden er ret våd i den mørke halvdel af året og jeg ville gerne plante direkte i jorden, i stedet for kapillærkasser. Men er det bedst for drivhuset mon at stå så tørt som muligt hele året eller er der okay i forhold til sokkel osv at der måske ligger vand i lidt af drivhuset? Jeg ved ik om vandet kun kommer fra oven eller om det os kommer lidt nede fra :)
Skrevet af: Svend Høst, 21. februar 2015 kl. 11.07
Det er kun en fordel at anbringe drivhuset på et vådt sted især hvis i vil dyrke direkte i jorden som er absolut bedst , i behøver stort set ikke at vande.............
Skrevet af: Gitte Holm, 26. februar 2015 kl. 12.45
Hej Anja Riis. Dit drivhus ser flot ud:-) Tak for kigget.
Det ser ud som du slet intet fundament har?
Kh Gitte
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2015 kl. 13.18
Det har jeg - det er støbt 90 cm ned i jorden, og bunden af drivhuset er 30 cm lavere end jordniveauet uden for :)
Skrevet af: Line Nielsen, 26. februar 2015 kl. 20.03
Er det hele sokkelen man støber eller er det kun hjørner eller hva gør man? :) og ska det helt nye drivhus vaskes ned eller ka man tage det ibrug med det samme?
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2015 kl. 21.19
Man kan lave sit fundament på flere måder - prøv at søge på fundament eller drivhusfundament her på siden, så får du lidt forslag.
Og ja - det er lige til at bruge, når du har sat det op :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.