Skrevet af: Gitte Ottosen, 4. september 2014 kl. 19.07
Vi er i gang med at planlægge opsætning af et drivhus men er i tvivl om hvad der er mest praktisk:
1. at lægge fliserne og placere fundamentet ovenpå men naturligvis støbt fast ned i jorden i hjørnerne.
2. at placere fundamentet direkte på jorden og støbe det fast og så lægge fliser inde i drivhuset bagefter.
Nogen der har erfaringer at dele? håber jeg har forklaret det ordentlig :-)
Venlig hilsen
Gitte
Skrevet af: Anja Egeriis, 4. september 2014 kl. 19.22
Jeg ville vælge løsning nr. 2 - men jeg ville ikke lægge fliser i hele drivhuset.
F.eks. tomater er bedst at dyrke direkte i jorden, så jeg ville lave et bed i en del af drivhuset :)
Skrevet af: Anonym bruger, 4. september 2014 kl. 20.26
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Søren M, 4. september 2014 kl. 21.22
Jeg har to drivhuse som begge er sat på fliserne.
Det ene 5,5, som står meget udsat for vinden, har jeg sat fast med metal plader på ca 8cm.
Pladerne er købt i trælast, og de snor sig 90grader lige som en jule klejne. Den ene ende sidder i soklen, den anden i fugen mellem fliserne. -den løsning vil jeg anbefale..
Mit andet drivhus 9,9, er skruet fast i fliserne gennem soklen. Sidste efterår rykkede hus og fliser sig op til 15cm.
Jeg vil anbefale at sænke gulvet i drivhuset, og kun fliser på gangarealerne..
God fornøjelse med byggeplanerne..
Skrevet af: Anja Egeriis, 5. september 2014 kl. 18.45
Mit gulv er også forsænket - det er fedt med 30 cm ekstra højde i drivhuset :)
Skrevet af: Helle L., 6. september 2014 kl. 18.13
Hej!
Vi har endelig købt drivhus, efter at have brugt det sidste år på at lægge haven om.
Men i forhold til fliselægning, så har vi valgt at lægge fliserne og bygge drivhus bagefter.
Yderligere har vi, ved en fejl, fået leveret fliser der er 8 cm tykke (Det er jo altid fedt, at kunne parkere en kampvogn i drivhuset??!)
Vægten er ca. 40 kg pr flise, så nu overvejer vi at skrue det fast i fliserne, i stedet for punktfundamentet.
Nu ser vi, hvordan det går....
Regner med at dyrke i højbede, og tage en flise op, hvis jeg kan, grave ud til en vin.
God arbejdslyst
Helle
Skrevet af: Anonym bruger, 6. september 2014 kl. 18.24
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. september 2014 kl. 21.23
Helle -
jeg vil meget stærkt anbefale dig at dyrke i bede uden bund, så planterne kan sende rødder helt ned i jorden :)
Og husk, at jo højere du bygger dem, jo mindre dyrkningshøjde har du...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.