Forum

Vandforbrug i drivhuset

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 12. august 2014 kl. 9.43

Hej Havenyttere

Er der nogen der kan give et forsigtigt bud på hvor meget vand man bruger i løbet af en sæson på vanding i drivhuset?

Jeg er igang med at samle et Halls drivhus på ca. 12 kvm. Jeg vil dyrke direkte i jorden, men af de 12 kvm kommer der nok til at gå 3-4 kvm til en midtergang - drivhuset kommer til at have et forsænket gulv og et slags højbed i siderne. Så jeg regner med omkring 8 kvm jord som skal vandes.
Jeg regner med at have nogle klassiske drivhusplanter såsom tomat, agurk, og peberfrugt. Kaster mig også ud i forspiring af en masse sommerblomster, men de skal jo ikke stå og lumre derinde hele sæsonen.

Min spekulation går lidt på om jeg skal investere i at kunne vande med regnvand, eller om jeg i første omgang vander med postevand. Jeg vil gerne at en regnvandsløsning kan betale sig selv hjem på 2-3 år, også taget i betragtning at jeg har rigtig mange projekter på sporet pt. og endnu et begynder at stramme alvorligt til med tid.

Jeg har en (sort) palletank på 1000L i tankerne som jeg gerne vil have til at fungere med et automatisk vandingssystem. Palletanken håber jeg på at kunne erhverve mig til omkring 600 kr.

1 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. august 2014 kl. 17.25

Det afhænger jo meget af, hvor meget solen skinner og en masse andre variabler :)

Men jeg kan jo sammenligne med mit eget drivhus, hvor jeg har 8 m2 bed... Det bliver vandet (med regnvand) ca. hver 14. dag med omkring 250-300 l hver gang, så du kan jo prøve at regne lidt. Men du vil nok ikke bruge under 4.000 l på en sæson :)

Jeg giver omkring 90 l for 1 m3 vand, og da jeg har 3 drivhuse at vande og også vander alle udendørskrukkerne, bruger jeg så meget vand, at det ville være fjollet at skulle betale for det...

Men det er nu ikke kun økonomien, der styrer det - jeg synes, at det ville være skørt at bruge så meget vand i drikkevandskvalitet, når det vælter ned fra oven i perioder, så jeg har skrabet 3, snart 4 palletanke sammen + lidt flere mindre beholdere, så jeg har til omkring 1½ måneds forbrug, når tankene er fyldt op :)

2 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 12. august 2014 kl. 19.20

Bruger selv en sort palletank fra Den Blå avis = 400kr. Jeg bruger primært vandet til et drypvandingsanlæg. Svært at sige hvor meget vand jeg har brugt, da tanken fylder sig selv op når det regner. Hvis du skal bruge et drypvandingsanlæg, skal der et kraftigt filter på, lige foran vanddingsanlæget.
Jeg har sat anlæget, så bunden står to meter over jorden. Det giver nok tryk til vandingsanlæget.

3 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 12. august 2014 kl. 20.03

Jeg har et halvtagsdrivhus (ca. 4m2) og anvender drypvanding.
Drypvandings anlægget står til levere 3- 3½ liter i døgnet.
Der er 5 store agurkeplanter (så store de kan blive i et lille drivhus), 4 tomatplanter, 2 chili og med bunden dækket af basilikum.

Det hele plantet direkte i jord.
Drivhuset er dog isoleret mod den ydre jord med plader og rockwool.

I det tidlige forår gennemvædes jorden i drivhuset (under rengøringen). Herefter går der en måneds tid inden der plantes.

Der tilføres hvert år jord (og fjernes tilsvarende et lag).

4 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 12. august 2014 kl. 21.06

@Anja
Ja, mit forsigtige bud lå også på omkring de 4000 L. Men hvis man regner med at vande ca. 1 meter ned i jorden så er det jo også 8 m^3, og det er jo en sjat at fugte op :D
Og nej, det er ikke kun økonomi, men det skal for mit vedkommende hænge lidt sammen alligevel.

@Bent
Det var billigt for en sort. Må se om jeg kan presse den jeg har kig på ned i pris. Men 1 ton vand 2 meter over jorden lyder godt nok voldsomt. Tanken vejer jo næsten 60 kg tom, så det er ikke noget man sådan lige løfter op i den højde.

@Willy
3.5 liter i døgnet er ikke meget imod Anjas 300 liter hver 14. døgn :D

5 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 12. august 2014 kl. 21.19

Hej Anders.

Jeg sender et billede i morgen, så du kan se hvordan den står. Den står sikkert og solidt :)

@ Willy. De 3l/døgn er forhåbentligt pr. dryprør :)

6 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 12. august 2014 kl. 22.37

Hej Anders.

Jeg sender et billede i morgen, så du kan se hvordan den står. Den står sikkert og solidt :)

@ Willy. De 3l/døgn er forhåbentligt pr. dryprør :)

7 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. august 2014 kl. 22.40

Det er faktisk ikke nødvindig at vande ret meget inde i et drivhus(10m2) uden dybtgående sokkel , jeg vander kun tomater når de bliver plantet og så måske en gang til , det gør at tomatplanterne , bliver stresset , udvikler et enormt rodnet som løber mange meter væk og dybt ned , de kan godt hænge lidt i starten på en varm eftermiddag , men de retter sig i løbet af natten , det er kun et forbigående fænomen. Det er vel 10 uger siden de sidst fik noget vand og de er oppe ved taget i anden stamme med masser af flotte tomater.

8 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 12. august 2014 kl. 22.51

Hvad så med andet end tomatplanter? Kan de også klare sig på den måde?

9 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. august 2014 kl. 23.40

Jeg har 90 cm sokkel ned i jorden, så der skal vandes igennem - men kender flere, der stort set ikke vander de yderste planter i en dansk normalsommer med passende regnmængder :)

10 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. august 2014 kl. 8.33

@Bent
Sikkert målt over hele sæsonen, er det pr. dryprør ;)
Men ellers er det ca.3,5 l. pr døgn.
Det er dog nogen år siden, jeg har målt det præcist.
Dosseringen svingede dengang op til ca. 5 l. og ned til ca. 3 l.

Der ligger ikke den store videnskab bag ved dosseringen.
Jeg ser på planterne og vurderer tilvæksten og vurdere, hvor meget vand der skal til for "puste" planten og frugterne op.

Der er selvfølgelig noget fordampning.
Men ikke meget i forhold til vækster på friland.

Der er også nedsivning.
Men er det sådan, at planterne mangler vand, må de finde ud af at indhente nedsivningen.

Der er mere end 50 dryppinde (jeg har ikke det nøjagtige tal) fordelt med to til hver agurk/tomat/chili og én til hver anden basilikum (placeret mellem to basilikum).

Et ganske stort areal af jorden i drivhuset er knas tør på overfladen.

Det lille drivhus giver, hvad vi har brug for af agurker, chili, tomater og basilikum i dagligdagen. Til syltning m.v. har jeg plantet udendørs agurk, tomat og basilikum.

En agurk, der nu engang ikke bliver større end agurker bliver, har ikke brug for hverken 2 eller 5 liter vand.

Der er ingen tvivl om, at dryppindene er væsentlige for planternes optagelse af vandet. Da jeg for mange, mange år siden anvendte konventionel vanding, blev der brugt mere vand.

11 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. august 2014 kl. 8.56

Jeg har kun erfaring med tomater , jeg ved ikke hvordan aguker danner rodnet.

12 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 13. august 2014 kl. 10.51

Så skal man måske forsøge at holde tomaterne lidt for sig selv så man kan stresse dem :D

13 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. august 2014 kl. 11.08

De skal helst ikke stresses - så risikerer man griffelråd... De skal vandes, så snart de trænger - og helst lidt før :)

14 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. august 2014 kl. 12.10

@ Svend Høst
Hvor dybt agurker går ved jeg ikke (men skal nu undersøge det til efteråret).
Men de breder rødderne godt.
Dryppindene står min. 10 cm. fra stænglen, som så betyder, at der er knastørt omkring stænglen.

15 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. august 2014 kl. 14.10

Mine frilands og drivhus tomater stod i 28 dage i juli i bagende sol og op til 28 C (friland) og ingen regn , og det er store (høje) planter(friland) 2m+ og ingen griffelråd.
Hvis man begynder at vande så søger rødderne ikke efter vand og så er man fanget , så skal de næsten vandes hver dag.

16 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. august 2014 kl. 16.27

Hold da op nogle flotte frilandstomater og sorten er da interessant!

Hvilken sort er det og har du ikke et billede af det flotte syn?
- det ville jeg meget gerne se.

Grøn af misundelse....

17 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 13. august 2014 kl. 16.30

hvilket billede???

18 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. august 2014 kl. 16.31

Et billede af Svends frilandstomater :-)

19 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 13. august 2014 kl. 16.45

det kan jeg ikke se :(

20 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. august 2014 kl. 22.31

Money maker fra frø købt i netto , sungold blommetomat , diverse kartoffelbladet tomater , + diverse krydsninger dansk eksport og elin . jeg skal prøve at tage billeder i morgen.
Min personlige rekord er en næsten 4m høj tomatplante op ad en sydgavl , jeg har billeder som desvære er på papir.

21 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. august 2014 kl. 6.45

Sjovt nok, Moneymaker har jeg rigtig dårlig erfaring med på friland: Skimmel og griffelråd.

Nu skal det siges, at jeg med "friland", mener noget nær "bar mark" og ikke nogen lun plads i en lækrog i haven.

Glæder mig til at se dine flotte planter, Svend.

22 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 14. august 2014 kl. 16.08

Et ton vand, 2 meter oppe, intet problem. Inde i drivhus er der et stort filter lige foran drypvandingsanlæget

23 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. august 2014 kl. 17.05

Er tanken oprindelig sort eller har du malet den?

24 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 14. august 2014 kl. 17.08

Den er købt sort i DBA for 400 kr :)

25 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. august 2014 kl. 18.04

Jeg mente: Er den indfarvet sort (så er jeg godt nok på vej efter én)?

26 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 14. august 2014 kl. 20.59

Den er indfarvet sort - det var prisen også :)

27 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 8. april 2015 kl. 19.43

Tænker at jeg benytter "min egen tråd". Jeg har endelig fået sat palletanken op, og den er fyldt til randen fra det våde vejr i slutningen af marts.
Jeg har sat en hane på som normalt bruges til en regnvandstønde, fra Harald Nyborg til 30 kr, lidt mere i eks. Silvan, men er sikkert samme produkt. Det fungere fint, men har også en billig kobling, også fra Harald Nyborg, på hanen og en 1/2" slange med kobling med stop i den anden ende. Men kan bare ikke få det til at holde tæt. Hvad bruger i andre? Trykket fra vandet er vel ikke større end det fra vandværket?

28 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. april 2015 kl. 20.35

Jeg bruger det samme system, men lukker for vandet på selve tanken, når jeg ikke bruger det :)

29 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 8. april 2015 kl. 20.38

Min palletank står på den anden side af carporten, så skal hele vejen rundt om for at lukke på hanen, derfor jeg lavede det system jeg har nu. Så lidt ærgeligt at det ikke holder vand (hehe).

30 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. april 2015 kl. 14.45

Angående vandtryk , så er vandtrykket fra vandværket vel 20-30 gange så kraftigt som vandtrykket på din palletank, jeg kan anbefale at du skifter den 1/2 tomme slange ud med en et tomme slange , det giver et meget bedre flow......og brug rigtige VVS haner fx. kugleventiler også kendt som ballofix.

31 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 9. april 2015 kl. 15.09

Jeg har skåret et hul i toppen (kun på 3 sider så det lukker næsten tæt igen) og lagt en dykpumpe ned i tanken, rør under soklen ind i drivhuset, en vandhane samt kontakt til at tænde pumpen og så er der (næsten) gratis vand dernde:D

Er ikke helt blevet enig med mig selv om jeg skal sivevande eller grundvande iår...

Nyt svar til emnet »Vandforbrug i drivhuset«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vandforbrug i drivhuset

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider