Forum

Skyggegardiner i polydrivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 7. august 2014 kl. 22.56

Jeg kører på 2. år med drivhus, og må med beklagelse bekende at det gik væsenligt bedre sidste år. Jeg har mest bare tomater og agurker. Sidste år havde jeg et glasdrivhus (stormen tog det i december) men der havde jeg ikke skygget på nogen måder og det gik fint. Jeg fik et nyt drivhus af forsikringen, lagde lidt til og fik i år polyplader drivhus, så skulle jeg jo efter sigende bekymre mig mindre om for meget sol, men i år har stort set alle mine tomater været tvangsmodnet ( grønne ved stilken ) og jeg overvejer allerede om jeg næste år skal kalke, men kan man overhovedet kalke polyplader?

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. august 2014 kl. 23.17

Du har i hvert fald haft en for høj temperatur derinde - hvor meget har du luftet ud?

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 8. august 2014 kl. 8.05

4 åbningsdimser samt konstant åben dør det meste af sommeren

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. august 2014 kl. 9.20

Så er du nok nødt til at hænge lidt skyggegardin op alligevel for at tage toppen af temperaturen...

Men bortset fra det, så er det praktisk, hvis du også kan holde nogle vinduer åbne om natten, så måske skulle du nøjes med automatik på to af vinduerne?

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 8. august 2014 kl. 10.43

Hej Anja
Skyggegardiner er også det jeg tænker, jeg var bare ikke klar over om man kunne kalke polyplader, selvom jeg da ville være træt af at klistre mit nye lakerede drivhus ind i kalk

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. august 2014 kl. 12.43

Det ved jeg heller ikke - men gardiner er rimeligt lette at have med at gøre :)

F.eks. myggenet fra Jysk eller de allerbilligste tynde gardiner fra Ikea er helt fine til formålet.

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 8. august 2014 kl. 14.42

På mit polyhus har jeg har med god held taget en plade ud af gavlen, modsat døren.
Derud over har jeg 4 åbne vinduer og åben dør.
Det virker i denne tid med meget varme.
Et drivhus med dør i begge ender giver den optimale mulighed for at lufte ud.

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 10. august 2014 kl. 7.31

Anja: bare sådan nogle færdigsyet myggenet. For dem tror jeg da jeg har en 4-6 stykker liggende af.
Hanne: det der med at pille en bane ud, det er ikke så nemt. Jeg har fuldlimet hele drivhuset med silikone, for at se om jeg ikke kan imødegå endnu en stormskade, og jeg må da tilstå at jeg er lidt spændt på hvordan den klare vinteren

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. august 2014 kl. 7.37

Ja - bare helt almindeligt myggenet :) Jeg bruger det i starten af sæsonen, til planterne har vænnet sig til solen.

Men nu ser vejret jo ikke ud til at kalde på skyggegardiner her den næste uges tid...

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 10. august 2014 kl. 15.53

Nu spør jeg nok dumt? Sætter du dem så bare over planterne, eller som gardiner, for når først de er bundet op er det jo da ikke så nemt at sætte dem over planterne. Har du i øvrigt slet ingen problemer med for meget sol, mener da også du har polyplader

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. august 2014 kl. 16.04

Om foråret sætter jeg dem bare op på nogle pinde med tøjklemmer, så de beskytter planterne - men ellers har jeg alugardiner i drivhuset til at reflektere noget af varmen.

Jeg har polyplader i taget og ikke i siderne, så det er kun lige den sydvestlige del af drivhuset, jeg har gardiner for - ikke i hele huset. Det fungerer - bla. fordi jeg har så god mulighed for udluftning.

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. august 2014 kl. 10.25

Vi har været gennem det her før , hvis man vil sænke luftens temperatur inde i drivhuset så skal man skygge udefra , hvis skyggegardinerne er placeret inde i drivhuset så vil drivhuset få nøjagtig den samme mængde energi tilført (varme) da det er den kortbølgede solstråling som kan komme ind gennem glaset og bliver når det rammer noget inde i drivhuset til langbølget varme som ikke kan komme ud gennem glaset , den såkaldte drivhuseffekt.
Man opnår dog , at hvis planterne står i gardinskyggen at de bliver mindre dirkte opvarmet af solen , men hvis man har et neutralt placeret termometer som ikke bliver berørt indirekte af solstråling (næsten umuligt) så er luftens temperatur den samme som før de indvindige gardiner kom op.
Det bedste bud på indvindigt skyggemiddel er nok alu folie som kan kaste en del af den kortbølgede stråling ud igen men giver nok en for massivt skygge , men det skal da prøves næste år.

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. august 2014 kl. 10.56

Ja - vi har været igennem det før, og der var vi heller ikke enige, og det forventer jeg ikke, at vi bliver nogensinde.

Det som jeg skriver om, virker i mit drivhus, og det er fint for mig...

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 11. august 2014 kl. 11.29

Men Svend, hvordan ville du så skygge i et polyhus

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. august 2014 kl. 14.32

Nu er der jo ikke forskel på poly eller glasdrivhuse når det gælder om at reduce solindstrålingen , men et par hvide lagner lagt på sydsiden af taget , fast gjort med kraftige klemmer kan være en løsning.

Anja , nu er det ikke noget jeg sidder og finder på , sådan virker drivhuseffekten , du kan jo prøve at placere et par meget store parasoller så dit drivhus står i skyggen af disse parasoller , så vil du se et massivt temperatur fald inde i drivhuset , prøv så at placere dem inde i drivhuset nu vil temperaturen ikke falde.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. august 2014 kl. 16.11

Svend - jeg gider ikke vende den her igen igen igen, jeg har sagt, hvad min erfaring er, og slut herfra.

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. august 2014 kl. 16.54

Svend, du erkender at indvendige alugardiner kan reducere varmen p.g.a. refleksion af kortbølget stråling. Det samme gælder altså en hvid overflade. Jeg ønsker heller ikke at diskutere dét yderligere, men blot gøre dig opmærksom på det forhold, som du måske har overset.

Har man problemer med varmen i drivhuset er det oftest p.g.a. for lille udluftning. Kommer man i en helt vild situation i forbindelse med hedebølge, kan man som en nødløsning sænke temperaturen et par grader ved at hælde vand på gulvet i rigelig mængde. Virkningen holder bedst ved et "gulv" af jord, da vandet hurtigt fordamper fra "kogende" betonfliser, men så hælder man bare på igen.

Som sagt er det en nødløsning, den rigtige løsning på for høj temperatur i drivhuset er først og fremmest god - og det vil sige rigelig - udluftning. Uden det, skal der nærmest en hætte over drivhuset.

Glem ikke skygge ved potter/ plantesække - selv om man tit ser det, så er der ikke så mange planter der trives med rødderne i en ovn :-D

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. august 2014 kl. 23.08

Hvis man vil narre sig selv og tro at noget virker fordi det passer ind i det verdensbillede man har , fint med mig , men jeg synes ikke det er rigtigt/rimeligt at rådgive andre drivhusejere som har problemer med for høj temperatur at hænge myggenet op inde i et drivhus .

Tom ! Et hvidt stof fx et lagen kaster noget lys tilbage men kun det i spekterts synlige lys , det kortbølgede lys bliver når det rammer det hvide lagen stof omdannet til varme , som er langbølget stråling som ikke kan trænge igennem glas og er dermed fanget , drivhuseffekten.
Jeg betragter dette emne for færdig debateret , foreløbig.

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 12. august 2014 kl. 7.40

Tom: den der med rødderne i skygge, den havde jeg ikke lige tænkt. Nu mener jeg at kunne huske fra en tidligere dialog at du ikke planter i sække som jeg gør. Men mener du at man med fordel kunne lave et arrangement der ville skygge for både plantesæk og kapilærkasser?

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. august 2014 kl. 9.06

Jeg tror ikke, at det er et problem med kapillærkasser - det er vist mere f.eks. sorte potter, der kan blive sindssygt varme inden i.

Selv om det sjovt nok ikke ser ud til at genere mine chiliplanter - de skal bare vandes hele tiden :)

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 12. august 2014 kl. 9.07

jeg tænkte bare at de sorte plantesække også godt kunne få det varmt

21 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. august 2014 kl. 11.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Skyggegardiner i polydrivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Skyggegardiner i polydrivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider