Skrevet af: Kasper Roholt, 17. juli 2014 kl. 9.17
Hej
Jeg er gået igang med at etablere et drivhus i haven men mangler gode råd/erfaringer. (Er på ingen måde byggekyndig el, men kan se at der er mange meget kompetente drivhusfolk herinde)
Indtil videre har jeg set mig lun på Vitavia Hera 9000, og har også skaffet stålsoklen hertil….. og gravet lidt ud….
Har dog efterfølgende også kigget en del på model 600 fra hobbydrivhuse.dk dels pga. den meget mere udførlige vejledning, højere sokkel, der skal fuges (tager dette som positivt?), lidt større, mulighed for hærdet glas og så anbefaler de at montere drivhus skelettet på soklen inden man støber, hvilket i mine ører lyder meget fornuftigt.
- Vil høre om nogle har gode råd/erfaringer ang. ovenstående drivhus modeller?
- Grunden skråner en del, der hvor drivhuset skal stå (se billede). Kunne man tænke sig at grave lecablokke ned, så der kommer en afgrænsning mellem inde/ude der hvor stålsoklen er over plan og evt lave en “skrå jordvold” udenfor?. Indenfor påtænker jeg at have lag med sand og herefter ligge fliser.
Pft
Kasper
Skrevet af: Freya Grossmann, 17. juli 2014 kl. 10.32
Der har tidligere været mange spørgsmål om montering af drivhuseffekt/sokler.
Har du prøvet søgefunktionen på siden her?
Skrevet af: Freya Grossmann, 17. juli 2014 kl. 10.42
Vil forøvrigt kraftigt anbefale dig at dyrke dine afgrøder i jorden frem for kapillærkasser og krukker. Det synes jeg alle, skriver er det letteste og bedste for planterne mht. Næringsstoffer.
Skrevet af: Kasper Roholt, 17. juli 2014 kl. 12.45
Har gennemtrevlet all relevante tråde, tror jeg.. og fundet rigtig meget god info... Er dog stadig forvirret, blot på et højere plan mht fundament... Den ene dag er jeg klar til fuldstøbt fundament og den anden blot punkt fundamenter ;-) ...
Har ingen behov for frostfrit drivhus, så fuldt fundament er pt droppet. Drivhuset skal primært benyttes til ophold og ikke dyrkning (det ved konen ikke endnu ;-))
Så tænkte punktfundamenter og for at kompensere for det skrå underlag, evt. lecablokke for adskillelse mellem græsplane og fliser indenfor... lecablokkene forventer jeg ikke at skulle grave dybt ned, blot så de er under niveau..
MVh
Kasper
Skrevet af: Anonym bruger, 17. juli 2014 kl. 19.55
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 17. juli 2014 kl. 20.00
Skrevet af: Kasper Roholt, 17. juli 2014 kl. 20.24
Hej Frank
Tak for input.... Lige for at jeg også forstår det ;-) ...Med "Befæstet skråning" mener du at fylde jord omkring stålfundamentet?... lidt a'la nedenstående tegning.
Pft
Kasper
Skrevet af: Anonym bruger, 17. juli 2014 kl. 21.20
Skrevet af: Jan E, 18. juli 2014 kl. 0.27
Kasper, kig/søg også på dette fora
www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/5
Her findes mange kompente have folk!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.