Forum

Indstilling af gødning på hydromat

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Carsten Bengtsen, 7. juni 2014 kl. 19.25

Jeg kører med lav indstilling nu men kunne da godt tænke mig og vide om det vil gøre mig godt at skrue op på Max. Hvad indstilling bruger folk. :)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 9. juni 2014 kl. 8.03

Carsten du kommer til at fortælle lidt mere om hvad du mener med "at skrue op på max" ?
Er det den med det lille plastbæger under gødningsbeholderen, altså det der kan sættes i 2 positioner ?

Hvis det er tilfældet, så ved jeg, at flere tidligere har skrevet om problemer med at deres gødningsbeholder blev tømt for hurtigt. Det kan nok skyldes flere ting, men værst af alt er så, at man risikerer at "overgøde" sin planter, og i værste fald at ta' livet af dem. Du ved, for lidt og for meget, det er jo galt begge dele.

Og så afhænger det jo også af hvilken gødning du bruger, og i hvilken koncentration.

Jeg bruger selv min Hydromat på den måde, at doceringsbægeret sidder i "lille mængde position" og så gør jeg det, at jeg blander min Hornum Flydende Drivhusgødning lidt tyndere op end foreskrevet, simpelhen ved at fylde omkring en trediedel vand i beholderen når jeg påfylder gødning. Og så holder jeg i øvrigt øje med mine planter, om de får tegn på "Underernæring" Det har nu aldrig været tilfældet, og jeg har da brugt den i nole år efterhånden.

En anden ting er, at Hydromaten jo er ligeglad med om det er nat eller dag, og det kan også give problemer med overvanding og dermed også overgødskning.
Jeg har selv løst det ved at sætte et billigt, batteridrevet vandingsur foran Hydromaten. Den slukker helt for vandtilførslen i nattetimerne, og den har kostet mig omkring 135 kr. hoas Silvan.

Jeg håber at du kan bruge lidt af det, ellers må du spørge videre.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Bengtsen, 9. juni 2014 kl. 10.38

Tak for dit svar.
Det jeg mente med Max var at plastik doserings koppen står så den giver mest gødning af de 2 indstillinger. Jeg bruger pindstrup flydende gødning. Har nu kørt i indstilling 1 altså lav gødning mængde indtil nu og med den ufortynnede gødning i beholderen. Grunden til jeg overhovedet overvejer at skrue den lidt op er at mine blade er en lille smule lysegrønne sådan pletvis på mine agurker og lidt på tomaterne også. Men det er kun fra halvt oppe på planten og til toppen dette er på bladene. Kan da måske Være jeg overgøder så. Eller ??

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Bengtsen, 9. juni 2014 kl. 10.44

Lige et par billeder. Det kan Være det skal se sådan ud jo.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Bengtsen, 9. juni 2014 kl. 10.45

...

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Bengtsen, 9. juni 2014 kl. 10.47

Har i øvrigt ledt efter en vandingstimer men den silvan engang havde er undgået. Og så skal man op i en gardena til 1400 kr hvis man skal have en der ikke bare interval vander døgnet rundt. Så hvis nogen kender en god og billig en må der gerne meldes ind :)

Nyt svar til emnet »Indstilling af gødning på hydromat«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Indstilling af gødning på hydromat

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider