Skrevet af: Steen, 13. juli 2004 kl. 13.07
Hej alle sammen
Jeg har et kæmpe problem i mit drivhus, på alle mine tomat planter er bladene begyndt at visne, samtidig med at de ser mugne ud det vil sige, at der ligesom er et lag skimmel på dem. Hvad er det, kan der gøres noget ved det? og hvad kan det skyldes? Undrer mig også over at der ikke er nogle røde tomater endnu, men derimod kun en masse grøne. Men det skyldes vel sikkert "Sommeren" som ikke er her!
Håber i kan hjælpe mig.
På forhånd tak
MVH
Steen
Skrevet af: Ole Nielsen, 13. juli 2004 kl. 14.57
Mit umiddelbare gæt er, at dine planter er ramt af tomatskimmel. Det er samme sygdom, som kan ramme den beslægtede kartoffelplante.
Det fremgår ikke, om forfaldet er totalt eller ej.
Derfor er det umuligt at sige, om der er håb forude.
Men i tilfælde af et mindre angreb vil jeg i sit sted fjerne de syge blade og se tiden an.
Med venlig hilsen
Ole Nielsen
Skrevet af: Steen, 14. juli 2004 kl. 8.05
Hej Ole
Nej angrebet er ikke totalt, men blot på en del af bladene. Skal jeg bare klippe alle de blade af, som har den mindste antydning af angreb?
MVH
Steen
Skrevet af: Merete Vinje, 14. juli 2004 kl. 10.34
For nogen år siden havde jeg to år i træk den kedelige oplevelse, at mine tomater (på friland, jeg har ikke drivhus) blev angrebet af skimmel. Jeg fjernede omhyggeligt alt, der var angrebet, men lige meget hjalp det. En uge efter var der ikke andet at gøre end at fjerne tomatplanterne helt. Jeg fik stort set ingen tomater de to år.
Husk, at det, der fjernes, ikke må komme i kompostkassen. Det skal brændes eller bortskaffes som dagrenovation.
Venlig hilsen
Merete
Skrevet af: Ole Nielsen, 14. juli 2004 kl. 17.38
Kære Steen A!
Når mit råd er at fjerne de >syge< blade, hvis antallet er beskedent, og se tiden an, er forklaringen, at jeg ikke kan stille en sikker diagnose ud fra de givne oplysninger.
Skimmel er en mulighed, men der kan være andre forklaringer.
Jeg dyrker i år tomater i sække i mit drivhus og i store potter på den åbne terrasse.
Jeg oplever også visne blade hist og pist begge steder. Især forneden på planterne.
Formentlig er forklaringen, at jeg håndvander med flydende gødning iblandet regnvandet, og at jeg utilsigtet svider nogle blade.
I fjor havde jeg med garanti skimmel i mit drivhus, idet jeg også dyrkede tidlige kartofler i spande, men jeg havde på trods heraf en udmærket høst af tomater.
I øvrigt sker der i følge en af Havenyt-eksperterne ikke en pind ved at komme skimmelangrebne kartoffel- og tomatoppe i komposten, idet skimmelsvamp kun smitter gennem luften og ikke via jorden.
Jeg længes i øvrigt som du efter røde tomater. Jeg har ikke iagttaget så meget som et eneste. Hverken i eller uden for drivhuset.
Med venlig hilsen
Ole Nielsen
Skrevet af: Merete Vinje, 15. juli 2004 kl. 10.23
Til Ole Nielsen
Principielt mener jeg ikke, at syge plantedele bør lægges i kompostkassen, og jeg mener heller ikke, at Havenyt-eksperterne har sagt god for, at skimmelangrebne planter ikke udgør en risiko. Prøv at læse svaret på spørgsmålet "Kan affald fra kartofler og kaffegrums kommes med i vores kompostbunke".
Hvis man varmekomposterer, er risikoen nok ikke så stor (sådan læser jeg i hvert fald svaret), men hvis man koldkomposterer (som jeg gør, fordi jeg har en lille have og dermed ikke så meget haveaffald), så skal syge planter ikke med på kompostbunken.
Venlig hilsen
Merete
Skrevet af: Martin Larsen, 15. juli 2004 kl. 10.32
Der er delte meninger ude i den store verden angående evt. smitte med kartoffelskimmel via komposten. Men den fremherskende mening er faktisk at det kan man udmærket, når vi taler om de grønne dele. Ikke knoldene, de kan udmærket overleve i bunken. Skimmelen kan kun leve på levende plantedele, så når kartoffeltoppen formulder, dør skimmelen hurtigt.
Skrevet af: Martin Larsen, 15. juli 2004 kl. 10.33
Glemte lige at fortælle at jeg havde en frilandstomat sidste år, som blev ramt af skimmel. Jeg pillede angrebne blade og frugter af, og selv om den så lidt sørgelig afpillet ud, modnede de resterende frugter fint ude at få skimmel.
Skrevet af: Ole Nielsen, 15. juli 2004 kl. 17.05
Til Merete Vinje med flere!
I forbindelse med min påstand om, at man ikke behøver at fare med bål og brand efter et skimmelangreb i kartofler eller tomater skal jeg henvise til denne kendsgerning:
Skimmelsporer kan kun overleve på levende væv. Så de udgør ingen smittefare, når toppe eller blade dør.
En helt anden sag er det, hvis en plante angribes af en virus.
I øvrigt er jeg enig med Martin Larsen om, at der kan være fornuft i at kassere alt, fordi der opstår et problem.
Endelig skal jeg henvise til nedenstående:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/642.html
Skrevet af: Ole Nielsen, 15. juli 2004 kl. 17.09
En RETTELSE:
Der skal naturligvis stå følgende i sidste afsnit:
I øvrigt er jeg enig med Martin Larsen om, at der kan være fornuft i IKKE at kassere alt, fordi der opstår et problem.
Med venlig hilsen
Ole Nielsen
Skrevet af: Finn E. Larsen, 4. september 2004 kl. 21.54
Jeg mener at have samme problem i mine tomater. I starten kunne jeg se mørke pletter, når jeg så bladene nede fra og op mod lyset. Senere blev det til brune pletter, der blev større og større. Til sidst kom der et gråt skær. Og når jeg fjernede bladet støvede de meget. Det må være sporene.
Jeg fik så den ide at blande atamon (bruges til syltning)og vand i en forstøversprøjte (ca. 1:5) og jeg mener at det hjalp. Jeg brugte det senere preventivt.
Der kom i hvert fald masser af dejlige tomater.
Hilsen Finn E. Larsen.
Skrevet af: Martin Larsen, 4. september 2004 kl. 22.04
Du har helt ret. Jeg har også med held benyttet atamon til at standse et begyndende angreb. Det er også udmærket mod meldug og andre svampesygdomme på fx roser.
Skrevet af: Clara Andersen, 5. september 2004 kl. 23.39
Er meldug og skimmel 2 forskellige benævnelser for det samme? Hvordan adskiller de sig fra hinanden, altså synligt?
Jeg har så meget i haven i år af måske begge slags, at jeg er kommet i tvivl om, hvad der er hvad.
Skrevet af: Clara Andersen, 5. september 2004 kl. 23.48
Tillæg til mit spørgsmål: Skimmel smitter mellem kartoffel og tomat, det ved jeg. Smitter skimmel andet? Smitter meldug også?
F.eks. fra forglemmigej til andet? Min udendørs-vin er ramt, kommer det fra stokrosen ved siden af?
Skrevet af: Martin Larsen, 6. september 2004 kl. 0.01
Hej Clara
Jeg har også meget af det i år. Mine sukkerærter er så hvide af meldug/skimmel, at det støver når jeg rører ved dem! Lige ved siden af ærterne (i samme krukke) står valske bønner, og de er slet ikke ramt. Men i den anden ende af haven er mine lathyrus efterhånden godt "beduggede". Og mine forårsløg har fået et sort lag skimmel på stænglerne. Roserne er til gengæld ikke så hårdt ramt.
Hvorfor det er sådan i år, aner jeg ikke. Heller ikke hvordan det smitter. Jeg har også spekuleret på om vi selv kan fungere som smittekilde (både ved skimmel og skadedyr) når vi bevæger os rundt mellem vores planter og rører ved dem. Burde man vaske hænder som en kirurg efter fx at have inspiceret en plante for spindemider?
Jeg kunne godt tænke mig svar på disse spørgsmål, lige som på dine, fx om skimmel kan smitte mellem forskellige arter, eller om de er bundet til bestemte værter.
Skrevet af: Clara Andersen, 6. september 2004 kl. 20.19
Hej Martin
Dine beskrivelser tyder på, at din have ligner min, hvad meldug angår. Jeg har en 4 meter lang række høje ærter, som nu er ligesom du beskriver dine sukkerærter. For enden af dem har jeg en stor pyramide lathyrus, som også er befængt forneden, men som stadig blomstrer fint foroven, de er 2 meter høje. Mine stangbønner (få i år) er ikke ramt.
Jeg har selv en ide om, at det er det fugtige vejr, vi har haft. Jeg har observeret, at selvsåede forglemmigej ikke overlever vinteren, hvis de står i det våde hjørne, de bliver sorte og dør. P.t. har jeg igen selvsåede der, og de vil dø, har allerede sorte pletter. Nogle kan jeg måske nå at flytte, men jeg tror, det er for sent, de er ramt.- Andre selvsåede et mere tørt sted, ser sunde ud.
Skrevet af: Martin Larsen, 6. september 2004 kl. 21.31
Ja, det er samme mønster i min have. Bønnerne (valske, stang- og buskbønner samt pralbønner) er ikke ramte, og lathyruserne er lige som dine hårdt ramt forneden, men blomstrer alligevel fint. Bare for nysgerrighedens skyld, i hvilken landsdel bor du? Selv bor jeg på Amager.
Skrevet af: Clara Andersen, 7. september 2004 kl. 18.05
Jeg bor i Århus. Mine jordskokker er såmænd også ved at blive grå.
Skrevet af: Lennart, 10. august 2005 kl. 21.08
Mine tomater har samme brune pletter på bladene, de bliver stadig større og flere, der kommer også pletter på flere og flere af tomaterne... de er ellers så mange store og flotte grønne tomater, nu er de lige til lossepladsen :(
Skrevet af: Martin Larsen, 10. august 2005 kl. 21.21
Lennart, det lyder som kartoffelskimmel. Se fx artiklen www.havenyt.dk/aaret_rundt/123.html og søg også efter kartoffelskimmel her på siderne.
Skrevet af: Henny Hansen, 3. juni 2007 kl. 14.45
Vi har måske også tomat-og katoffelskimmel hos os, tror vi. Vi får brune pletter på bladene og på stænglen, både på kartoflerne og især tomaterne. Vi har kasseret flere tomatplanter og købt nye, men lige lidt hjælper det, de bliver stadig brune på stænglerne og bladene.
Hvad pokker gør man?
Skrevet af: Bernt Drastrup. Vestergade 61 9510 Arden, 21. juli 2007 kl. 10.14
Mit råd er. klip alt det angrebne af. Vand kun om morgenen, tomater må ikke gå våde i seng, luft ud, lad døren stå åben, også om natten.
Skrevet af: Bent, 27. juli 2007 kl. 23.06
Hej
Jeg har samme problem og fik at vide, at der ikke var noget at gøre ved det.
Så kan man jo lige så godt prøve noget på egen hånd.
Jeg kender ATAMON til forebyggelse mod uønskede skimmelforekomster i syltede produkter, så jeg prøvede at væde tre fingre i atamon og forsigtigt nulrede de angrebne blade.
Jeg har oplevet, at angrebet stopper og områder blot forbliver vissent, men neutralt.
Indrømmet: Det er et arbejde at gøre – og det skal følges op, men jeg har haft gode resultater med ATAMON.
Skrevet af: Kristoffer, 17. august 2008 kl. 20.30
Tak for alle gode tips om behandling af skimmelsvampe på tomater. Mine er angrebet på blade og grene men ikke tomater (endnu).
Kan nogen fortælle mig om jeg kan spise de ikke angrebne tomater eller om de skal kasseres?
Hvad med dem som er angrebet – kan de spises efter de er vasket?
Skrevet af: Martin Larsen, 18. august 2008 kl. 11.00
Du kan roligt spise de ikke angrebne tomater.
Om det også gælder de angrebne, ved jeg ikke, men er der nok af de gode tomater ville jeg selv kassere de dårlige.
Skrevet af: Lars Lund, 25. august 2008 kl. 9.57
Egentlig er der ikke noget der hedder tomatskimmel. Derimod kan tomater angribes af tomatgråskimmel eller kartoffelskimmel.
Læs også wwwplante-doktor.dk og søg under tomatgråskimmel. Følgende er klippet herfra og omhandler kartoffelskimmel, der også kan smitte gennem jorden, selv om eksperter ovenfor mener noget andet.
Lasse
Fra plante-doktor dk
Sygdommen
Angreb af kartoffelskimmel forårsages af en svamp (Phytophthora infestans). Imidlertid har visse træk i svampens udvikling (svømmende zoosporer) vist at den i virkeligheden måske ikke høre til svamperiget. I nyere katagoriseringer henføres den derfor til en gruppe (Chromistra) i undergruppen (Pseudofungi).
Kartoffelskimmel kan angribe planterne fra flere fronter. Luftbårne sporer der spredes over store afstande og lander på bladene ("topsmitte"). Smitte fra jorden fra såkaldte ægsporer (overvintrer i jorden) kaldet ("jordsmitte") eller fra inficerede knolde ("knoldsmitte") fra sidste år.
Både den kønnede (dannelse af oosporer) og den vegetative findes i Danmark. Det har ført til at der hele tiden opstår nye smitteracer af svampen.
Svampens epidemiske udvikling skyldes at konidier (sporer) kan spire direkte ind i plantevævet, men samtidig kan andre sporer udvikle såkaldte zoosporer. Disse zoosporer har små tråde som de kan bruge til at smømme med. Disse sporer er altså selvbevægelige og kan i en vandfilm flytte sig ved egen kraft (dyreriget/svamperiget?).
Skrevet af: C. F., 22. august 2009 kl. 19.05
Har haft skimmel i mine tomater, prøvede at sprøjte dem med vand tilsat lidt atamon, dette kunne holde det i ave samtidig med jeg fjernede de angrebne blade/stængler.
Er der nogle der har noget erfaring med det, evt nogle der har prøvet at blande det i når man vander.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.