Forum

Underlig tomatplante

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 20. maj 2014 kl. 12.47

Hej
Er der nogen som har været ude for en tomatplante som ser sådan her ud? Det ser ud til at der er en kæmpe blomst på vej istedetfor topskuddet.
Det er en Pantano Romanesco.
Jeg har et par ekstra planter, spørgsmålet er som jeg skal fjerne den og sætte en anden eller om jeg skal fjerne toppen og lade et sideskud vokse som topskud?
Mvh Frederik

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. maj 2014 kl. 12.57

Har du været meget flittig med gødskning? Eller brugt et eller andet kemikalie i nærheden?
Hvorfor ikke lade den være og se hvordan den udarter sig?

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 20. maj 2014 kl. 13.27

Nej jeg har ikke gødet, den er omplantet en enkelt gang fra så/prikle jord til muld/sand/kompost, ligesom de 35 andre planter jeg har forsåiret, alle de andre er helt normale:-)

de har alle sammen stået i vores stue og drivhus hvor der ikke er nogle kemikalier af nogen slags, kun et par faxe kondi og en øl i ny og næ;-) men det rammer ikke jorden!!

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. maj 2014 kl. 14.03

Så hygger den sig nok bare med at mutere lidt ;-)

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. maj 2014 kl. 21.50

Hvis du har mange tomatplanter kunne det være sjovt at lade den udvikle den store tomat - den kan komme til at se ret sjov ud :)

Så jeg vil da foreslå dig at lade den vokse i højden, nippe alle andre blomsterknopper af og se, hvad der sker!

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Bollerup, 20. maj 2014 kl. 21.59

Har også prøvet at have kæmpeblomster på en bøftomat og der kom vist store tomater ud af dem, 887 gram tung tomat på en Water Melon Beefsteak, som stod udendørs op ad en sydvæg for 2 år siden.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 21. maj 2014 kl. 12.36

Det kunne være sjovt at avle videre på sådanne mutanter og se om man kan nå frem til en helt ny og stabil slags tomater. :)

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Helene Nørgaard, 23. maj 2014 kl. 18.11

Jeg kobler mig lige på denne tråd, da jeg også lige har opdaget at 3 af mine tomatplanter har sat samme store blomst på topskuddet. Der er tale om 2 forskellige sorter, så jeg forestiller mig misvæksten må skyldes ydre påvirkninger såsom klima, gødning eller måske skadedyr. Jeg håber, der er nogle eksperter herinde, der kan opklare mysteriet. :-)

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. maj 2014 kl. 20.16

Det sker relativt ofte, at den allerførste blomst er "sat sammen" af flere - især bøftomater laver det nummer :)

Jeg har gang i et par megatomater nu til en tomatkonkurrence, som jeg har været med at sætte gang i, efter at jeg vandt Julianas konkurrence om den største tomat sidste år. Og de to sorter, som jeg dyrker, gør fuldstændigt det sammen - jeg er spændt på, hvor store de kan blive i år!

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Helene Nørgaard, 24. maj 2014 kl. 12.15

Mange tak for svaret, Anja! Så vil jeg skynde mig at nippe monsterblomsten af mine Gardeners Delight, som jo forventes at være små og delikate. Omvendt vil jeg lade blomsterne udvikle sig på mine Black Russian, så nu kan du forvente skarp konkurrence fra mig (og Frederik?) i år i kampen om årets største tomat. :-) Jeg glæder mig til at kunne få et profilbillede med en KÆMPESTOR sort tomat i favnen. ;-) Hvis jeg deltager så går jeg kun efter guld!

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. maj 2014 kl. 13.34

Hæ hæ hæ - vi kan jo lave vores lille, uofficielle konkurrence her :)

Den anden konkurrence er nemlig i fuld gang, og man kan kun deltage med frø fra den på vægten :)

I kan se mere her:

www.facebook.com/groups/408398095955049/

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Schmidt, 11. april 2025 kl. 20.05

Jeg har netop spottet sådan en kæmpe blomst på min bøf tomatplante. Jeg har fået at vide at det er pga temperaturforskelle og det passer nok meget godt. Jeg aner ikke noget om det. Men jeg beholder blomsten på planten og ser hvad der sker. Jeg har flere af samme plante så det går nok hvis ikke det bliver til noget.
God sæson til jer alle

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. april 2025 kl. 22.25

Hej Ulla.

Det er godt nok tidlig at du har blomst i dine tomater. Så jeg håber at du dyrker i et opvarmet drivhus eller havestue så de ikke ryger i en nattefrost. Mht den store blomst så har jeg også oplevet samme fænomen på men har ikke gjort noget ved det. Jeg har ikke hørt at det skulle være et problem når den skal sætte frugt . Om det skyldes temperaturen så er det næsten umuligt ikke at få temperaturen til at svinge når det er frostvejr om natten og 10-14 grader om dagen . Men som sagt tror jeg ikke at de store blomstrer spiller en rolle. Hvis jeg ikke husker hel gal så mener jeg at bøftomater netop får store blomster. Hvis den ikke sætter frugt og det kan udelukkes at det ikke skyldes manglende bestøvning, så ville jeg bare fjerne blomsterne ind til de ser normale ud igen .

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Schmidt, 11. april 2025 kl. 22.58

Jeg købte frøene i januar og kunne ikke nære mig for at så lidt forskelligt - bare for at se dem udvikle sig. De står selvfølgelig inde og bliver forkælet i vindueskarmen. Jeg sår også mine chilier i eftersommeren for at få et godt udbytte da jeg hverken bruger vækstlys eller ekstra varme. Kun kærlighed.

Nyt svar til emnet »Underlig tomatplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Underlig tomatplante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider