Skrevet af: Maibritt Rasmussen, 9. juli 2004 kl. 14.21
Hej.
Er der mon nogle som kan hjælpe med en pris på glas til et gammelt drivhus. Vi mangler ca. 25 stk. og har hos den lokale glarmester fået oplyset en pris på ca. 50,kr. pr. stk. Vi har ingen erfaring på området og syntes umiddelbart at det er lidt dyrt. Glasset skal være 3mm tykt.
På forhånd tak for hjælpen!
Skrevet af: Lisbet Woller, 10. juli 2004 kl. 12.00
Hej Maibritt.
Jeg tror desværre det prisen! Glas ER dyrt.
Jeg har selv engang fået skiftet nogle felter i mit drivhus, og måtte lige synke engang da jeg så regningen.
Hilsen Lisbet
Skrevet af: Ole Nielsen, 10. juli 2004 kl. 16.03
Drivhusglas er en standardvare, men prisen kan variere meget.
Da jeg skulle anskaffe nogle ekstra glas til mit drivhus, fik jeg en pris på omkring 50 kroner hos den lokale glarmester.
Men præcis denne samme vare kunne jeg købe i det lokale byggemarked for et sted mellem 30 og 35 kroner.
Glarmesteren fortalte mig i øvrigt, at han køber glassene hjem i færdige mål, som byggemarkederne gør det.
Med venlig hilsen
Ole Nielsen
Skrevet af: Karin, 16. august 2004 kl. 11.04
Jeg har købt glas i Bilka, og jeg tror jeg gav 30 kr. stykket. Jeg tror ikke det kan gøres billigere.
Venlig hilsen
Karin
Skrevet af: Trine Bierberg, 2. oktober 2004 kl. 17.50
Vi har besøgt den lokale glarmester og fik lov til at obvertage gamle termoruder, som vi skildte ad og skar til vores drivhus. Nogle ruder gik da til, men billigt var det da!
Skrevet af: Rikke, 20. oktober 2004 kl. 12.38
Kig i Den Blå Avis!
Der kan man nogen gange være heldig at sågar at kunne afhente drivhus glas gratis!
Skrevet af: Tina Tarbensen, 19. april 2005 kl. 13.42
Vi gav 35 kr stykket hos den lokale glarmester :-D Det var endda 2 trekanter og 1 fikantet med forskellige mål.
Mvh Tina
Skrevet af: Kim B. Sørensen, 3. december 2005 kl. 20.57
Jeg er selv glarmester og det der typisk er det dyreste i forbindelse med drivhus glas er den tid vi bruger på at skære det.
Men som der står i et andet indlæg så er ideen med gamle termoruder ikk dårligt. Eller også kan man investere lidt mere og købe acryl og det år ikk i stykker
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. december 2005 kl. 21.56
Kære Maibritt
Du er tidligere ude end jeg er sent. Men vi oplever det igen med drivhusglas der skal erstattes, ikke mindt nu til nytår.
Spørg hos erhvervgartnere, de har tit brugt glas, måske til 2.00 stk. Deres er som regel 3 mm. tykke. Pas på målene i bredden, køb ikke 59,5 i bredden, hvis de skal være 61 cm. Køb heller ikke splintfri polycarbonat/?, de bøjer sig for vinden og blæser frit og skvatter ud.
Mor dig med at skære glas der passer. Køb en god glasskære, f.ex. Liberschnitt til 50.00 og stil den i terpentin medens bruges og tør glasset fri for urenheder (sand især). Læg ridsen ret over en kant, bank lidt under ridsen, tit ænder denne sig lidt, hvorefter du kan knække gladset ned retsmæssigt.
Skrevet af: Stine, 17. januar 2006 kl. 15.30
Hej.
Jeg er ny i faget, som drivhusejer, vi har købt et hus, hvor vi har været heldige at få et gammelt drivhus med i købet, men her til nytår er der nogle der har været morsomme og smadre 9 glas i det + et glas i døren. Og så er det jeg vil høre, om det er standardmål med 61 x 61cm, og er der ligeledes nogle standardmål for døre, for jeg kan ikke rigtig overskue hvad målene er på glasset i døren?
På forhånd tak for hjælpen.
Skrevet af: John, 20. februar 2007 kl. 23.43
Jeg har lige købt drivhusglas i standartmål 61 x 61 cm.
25, hos www.silkeglas.dk
Skrevet af: Hans Åge, 21. februar 2007 kl. 19.58
Henvend Jer til en erhvervsgartner, mange skrotter gamle drivhuse og mangler aftagere til "glasset". Det kan måske "afhentes" til foræringspriser. Det giver glæde til alle parter. Kan du måske ikke selv skære glas til, det kræver "lidt" færdighed og en ordentlig "glasskærer" til ca. 50 kr. som skal stå i petrolium i arbejdstiden og glasset skal brækkes over en lidt skarp kant og have et kontant nedslag. Du hører hurtigt om den "skær". Herregud, hvis du måske endda fik penge for at at afhente glasset så er det næsten lige så sjovt som det der somme tider bliver vist i det kongelige teater. Og så er det billigere, og giver nok endda mere selvtillid. Som min X'r sagde: "Dig og børnene ka'sagten, I spørger ikke om I ka, I gør det bare". Jeg er kun brugskommis, men børnene måbende. Kender du en tømrer e.l. giver denne måske et nap med til en pils' og Jeres oplevelse. håp
Skrevet af: Henrik, 3. marts 2007 kl. 8.29
Jeg er lidt i tvivl omkring montering af glas i vores nye brugte drivhus. Har hørt at nogle bruger silicone samt de med følgende clips. Samtidig skulle siliconen stabilisere huset og brud på glas skulle kunne undgåes. Andre siger det stik modsatte. Nemlig at det ødelægger meningen med det løse glas som bevirker at huset kan arbejde med og i vinden. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg montere glassene med eller uden silicone? Hjælp mig!
Skrevet af: Henning Søegaard, 8. marts 2007 kl. 19.15
Hej Henrik.
Du kan ganske roligt bruge silikone til glassene i drivhuset. Vi byggede et nyt Juliane drivhus på 12 m2 i 2004 og limede glassene i og det går fint, selv i orkanen i januar 2005 gik der ikke et eneste stykke glas i stykker.
Det er rigtigt at gammelt glas er sprødt, og springer nemmere, men det kan lade sig gøre, jeg skærer en masse glas til drivhuse og andet, men når du skifter glas så få det i 4 mm, det holder til meget mere.
4mm glas til Juliane drivhuse på 61 + 70 cm tager jeg 22 kr. for.
Held og lykke, hilsen Henning
Skrevet af: Per Jeppson, 14. marts 2007 kl. 0.16
Hvem kender en glarmester der er villig til at give gamle thermoruder væk eller mod en mindre pris, eller opgiv en adresse hvor de skifter og jeg afhenter dem selv.
Jeg bor i nærheden af Herfølge.
Skrevet af: Jacob Ludwigsen, 18. marts 2007 kl. 21.18
Hej,
Jeg har fået naboens Juliana drivhus på 9.9 m2 :-)
men hvordan flytter man et drivhus med glas limet med silikone?
Er der nogle tips til at få glasset ud? (i hel tilstand)
Med venllig hilsen
Jacob
Skrevet af: Per Jeppson, 20. marts 2007 kl. 12.14
Det er den slidsomme vej. Køb en af disse hobbyknive til udskiftelige blade. Kør blade tæt om glasset både glasset flade samt konstuktiones profiler. Køb rigelig med ekstra blade.
Venlig hilsen
Per
Skrevet af: Peter, 6. maj 2007 kl. 6.27
Spørg nogen i kender om de kan skaffe det gennen arbejde, som f.eks dem der arbejder på vinduesfabrikker. Jeg får 4mm glas i ønskede mål (gælder også trekanter) til 40 kr. m2, altså ca 10 kr. pr stk glas.
Hygge
Peter
Skrevet af: Karsten Bentzen, 14. juni 2007 kl. 10.43
Jeg har lige haft "fornøjelsen" af at afmontere samtlige glas i et 12 kvadratmeter stort drivhus. Alle glas var solidt forankret i silicone. Til dette slidsomme arbejde brugte jeg en 5 cm. bred kinaspartel. En sådanne er ganske velegnet, da den er tyndere og mere smidig end et knivsblad, og således introducerer færre stress momenter på glasset, når man presser den ind mellem glasser og rammen.
Skal glasset transporteres, SKAL dette for himlens skyld foregå med glasset stående i LODRET position. Fikser og støt glasset over størstedelen af dets længde, og transporter kun få glas af gangen.
Mvh. Karsten.
Skrevet af: Lis Og Leif Borgstrøm, 25. juli 2007 kl. 15.48
Vi skal montere glas i vores nye "Juliane". Hvor kan man købe sugekopper til at bære klasset? Vi bor i Greve. LIS
Skrevet af: Lis Og Leif Borgstrøm, 25. juli 2007 kl. 15.49
Vi skal montere glas i vores nye "Juliane". Hvor kan man købe sugekopper til at bære glasset? Vi bor i Greve. LIS
Skrevet af: John Andersson, 15. april 2008 kl. 12.00
Hej
jeg vil selv bygge et drivhus
jeg skal bruge plekciplade (pvc)
ca. 30 stk.
hvor kan man købe pvc vindue til drivhus
str. 2mm. tyk mål.50 x 150cm
100, pr. plade?
billigere ind 100, pr. plade
als-sundeved området
skal ikke køre for langt efter dem.
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 15. april 2008 kl. 19.52
Det med drivhuse er slet ikke kompliceret.
PVC bliver let mat af støv og ridser. Det bøjer for vindpres og smutter måske ud at rammen. Med den optimale lysgennemgang bliver med tiden mindre. Men læs f.ex. stk. 8 + 11 i dette forum. håp
Skrevet af: GreenPepper, 15. april 2008 kl. 20.12
Den blåavis eller guloggratis kan varmt anbefales til køb af drivhus artikler, jeg har lige købt 4 stk. forankringsklodser af beton 1m lang og 10 i diameter for 5 kr. stk til mit kommende drivhus, nu er problemet bare at få gravet dem ned :)
GreenPepper
Skrevet af: Adrian, 28. december 2008 kl. 11.39
Hej, jeg vil gerne give min erfaring videre:
vi købte en brugte drivhus (c.a.a 12 m2), og kasserede alle de gamle glas. Derefter handlede vi med en lokale glarmester om en gode pris for HELE stykker glas (4mm) til tage, sider, front/bag sektioner til levering (mon ikke man kan nu få en gode pris over nettet?)
De hele sektioner blive limet fast med silikon, hele vejen rund hver rude, med en lille plastikklods (12mm, fra glarmester) under den nederste kant af ruderne for at glasset kan "bevæges" lidt i rammene og derfter sat klips imens silikon hærdes. Efter silikon var hærdet kunne vi fjerne klips, og de plastik klodser. Ikke nok med det, men da konstruktionen var SÅ stærk, kunne vi fjerne alle de skrå afstivninger.
Resutat var en meget stærk drivhus der overleved orkanen i 1999 (alle naboernes drivhuse vælted)
og en meget FLOT drivhus, fordi der er INGEN samlinger mellem ruderner der samler skidt. -vi kaldte det for Danmarks flottest drivhus (med fliser i bunden)
MVH
Adrian
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 28. december 2008 kl. 17.55
Der er mange gartnere som nedlægger drivhuse og stabler glassene op henne i hjørne og nok sælger af dem eller ligefrem forærer dem væk, hvis de da ikke endda betaler for at komme af med dem. Men tag dig i agt for at de har de rigtige må, ellers så blæser de sikkert ud når naboernes også gør det ved "orkan".
Måske kan du også selv skære dem til, hvis de er for store. Men så skal du have en god glasskære og øvelse i at bruge den, samt sætte glasskæreren i petrolium under arbejdet. håp
Skrevet af: Danny Harboe, 10. januar 2009 kl. 20.48
Det er fuldstændigt tumpet at gå ned til glarmesteren for at købe glasset da den ganske almindelige husforsikring dækker
alle revnede glas GRATIS så ring efter glarmesteren
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 11. januar 2009 kl. 16.59
Ja, ja mere "tumpet" bliver det, hvis glarmesteren forlanger deres alm. priser, og der i forsikringspolicen står, at drivhuset skal stå på støbt sokkel, og det ikke er tilfældet. håp
Skrevet af: Birgitte I Kalundborg, 23. marts 2009 kl. 15.52
Hej
Det er desværre nok prisen. Jeg gave ca. 45,kr. stk for mine vinduer i drivhuset hos en lokal glarmester.
Skrevet af: John Højsted, 29. marts 2009 kl. 0.11
Hej
jeg har lige fået tilladelse at bygge mig et drivhus af komunen.
i den forbindelse har jeg fået tilbudt et parti af thermoruder med de riktige mål, og som jeg kan få ved at avhente dem. Mit spørgsmål er, kan jeg bruge thermoruder til et drivhus, giver det lige så god efekt som enkelt glas?
mvh
John
Skrevet af: Svend Høst, 29. marts 2009 kl. 8.46
Hej John!
Det er lige hvad jeg går og drømmer om, gå du bare igang, du vil få et super drivhus som du kan have glæde af hele året.
Husk at lave udluftningsvinduer, da der selv på lettere overskyet dage vil der blive meget varmt.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Ib Pedersen, 29. marts 2009 kl. 16.40
Ok. det kand da godt være at glas er dyrt
men en glaremmester der opfodre til andre
proktorte.
jeg troede han var glaremester.
Skrevet af: Mariann, 6. april 2009 kl. 8.48
Det er ikke alle forsikringer der dækker drivhusglas, da vores væltede i
stormen for nogle år siden fandt jeg ud af at vores forsikring kun dækkede drivhuset ikke glasset. men da det var væltet helt dækkede forsikringen
også arbejdsløn til opsætning af et nyt. Så det endte med at der var penge til et nyt drivhus fordi vi valgte selv at sætte det op igen.
Skrevet af: Mette, 8. april 2009 kl. 22.12
Hej
Vi har lige købt glas til vores drivhus i Silvan til kr. 40, pr. stk. Så købte vi en glasskærer til 25, da glassene er lige store nok.
Mvh Mette
Skrevet af: Kristina Christiensen, 24. april 2009 kl. 21.51
Hej med jer alle
man kan finde det billigere kig på gul og gratis!
der fik jeg glas til en 20er stykket helt nyt.
og skrået efter mål...
så kom igen alle sammen smiler
mvh kristina
Skrevet af: Gert V Pedersen, 27. april 2009 kl. 18.32
Drivhusglas.dk
cirka halv pris
Skrevet af: Kristina Christiensen, 27. april 2009 kl. 22.58
Så vil det sige en 10er stykket?
hvor ligger det hende af?
gider ikke have det sendt med post danmark det skulle helst bruges i et stykke...
mvh kristina
Skrevet af: Kristina Christiensen, 27. april 2009 kl. 22.58
Så vil det sige en 10er stykket?
hvor ligger det hende af?
gider ikke have det sendt med post danmark det skulle helst bruges i et stykke...
mvh kristina
Skrevet af: Kristina Christiensen, 27. april 2009 kl. 23.02
Det er også maget fint
men de glas jeg skal bruge er 61 *61 så det er 22kr
og det ligger i saltum så jeg skal minst kære 56 km
op i mod 20er og 45 km kørsel + en bilkatur smiler
i må have en forsat god dag
mvh kristina
Skrevet af: Kenneth Handberg, 11. maj 2009 kl. 9.23
Hej
Er der nogen som har tegninger til et selvbygger drivhus?
og evt. gode råd til et sådant byggeri
MVH
Kenneth
Skrevet af: Krinstina, 11. maj 2009 kl. 18.45
Du kan da prøve div byggemarkeder eller internettet
evl dem der laver drivhuset?
mvh kristina
mvh kristina
mvh kristina
Skrevet af: Kenneth Handberg, 11. maj 2009 kl. 20.12
Kære Kristina
Måske udtrygte jeg mig uklart, jeg vil ikke købe et byggemarket drivhus og så bare selv stille det op, jeg vil selv bygge det fra grunden, og helst i træ.
MVH
Kenneth
Skrevet af: Krinstina, 12. maj 2009 kl. 20.51
Ok men de kan jo være de har måle på alt det du kal bruge?
mvh krisitna
Skrevet af: Tina Fabricius, 13. maj 2009 kl. 23.21
Hej jeg har lige læst at 3mm glas pr. m3 koster 120 kr pris eks. 61 x61 koster omkring 44,65 kr pr. rude mvh. Tina
Skrevet af: Tommy Særkjær, 20. maj 2009 kl. 14.51
Jeg er selv glarmester og sælger drivhusglas på 61 x 61 cm. for 20 kr. pr. stk
og prisen er den samme hvis der skal skæres af dem foreksempel. 54 x 61 cm.
se på indramning.com
Skrevet af: Allan Fledelius, 7. juni 2009 kl. 21.06
Hej Kenneth
Jeg surfede også vildt rundt på nettet for at finde tips til et selvbyggerdrivhus, men havde aldrig ret meget held med det.
Måske du kan bruge mine erfaringer som udgangspunkt. Du kan se lidt om hvordan jeg gjorde her:
www.selvbyggerdrivhus.dk
Skrevet af: Kenneth Handberg, 7. juni 2009 kl. 21.51
Hej Allan
Det er et rigtigt flot drivhus du har lavet. Og ligner meget det drivhus jeg har i hoved. Men jeg er da blevet meget klogere og jeg har fundet god inspiration i dit hus.
Tak for linket
MVH
Kenneth
Skrevet af: Bent Christensen, 19. juni 2009 kl. 11.32
Hej til kommende "tage selv ned" drivhusejere
Vi fik for 14 dage siden et drivhus på 3X5 m gratis. Glassene var sat i med silikone. Vi skar netop så meget glas fri fra alurammerne, at vi kunne skille det i store sektioner. Begge langsider og gavlene i et stykke, den ene tagside i 2 stykker og den anden side i et helt stykke. Dvs. alt i alt i 7 stykker + nogle enkelte alulister. Transpoterede det hele hjem på en vens ladbil. Det kan lade sig gøre, men er dog et stort arbejde
Mvh Bent
Skrevet af: Kristina Christiensen, 21. juni 2009 kl. 14.21
Det er et stort arbejde lige når det står på... men det er gratis
men godt er gratis smiler
man kan sparre mange penge på det...
mvh kristina
Skrevet af: Anja Jensen, 22. juni 2009 kl. 17.20
Hej jeg ville smutte ned forbi den lokal genbrug station der er tons store og små vinduer, glas der bliver smidt ud, spørg pænt om du få dem stil et par øl eller sodavand som tak for hjælpe
ps købe en glas skære det er nemt udmærket nem løsningen og koster 6 øl de bliver jo aligevel smidt ud
genbrug på en smart måde
Skrevet af: Bent Christensen, 22. juni 2009 kl. 19.07
Det er rigtigt Kristina. Man kan bare godt sparke sig selv på skinnebenet, når man stiler det op, for at arbejde videre på det næste dag. Skaden sker når jeg ikke sikrer det ordentlig og det stormer om natten! Og der går 24 glas i stykker :-(Men det er jo min egen skyld. Så tomaterne bliver sent modne i år:-)
Skrevet af: Kristina Christiensen, 24. juni 2009 kl. 22.40
Mine tomarter er heller ikke kommet frem i år... de bliver også sent i år så det det skal du ikke være kedaf
har sået mine tomater og arburker selv...
mvh kristina
Skrevet af: Kristina Christiensen, 24. juni 2009 kl. 22.40
Mine tomarter er heller ikke kommet frem i år... de bliver også sent i år så det det skal du ikke være kedaf
har sået mine tomater og arburker selv...
mvh kristina
Skrevet af: Flemming Larsen, 22. december 2009 kl. 17.58
Nyt drivhusglas kan købes til 25,- kr stykket hos
www.silkeglas.dk
Du skal selv hente glasset i Silkeborg.
Skrevet af: Alice E., 22. december 2009 kl. 19.36
ASf og til ses brugt drivhusglas til salg i Den blå avis og Gul-og-Gratis. Prisen er ikke altid angiet, men dem, jeg har set, har ikke været blot i nærheden af 30 kr (mindre)
Skrevet af: Tommy Særkjær, 22. december 2009 kl. 20.22
Stadig drivhuglas 61 x 61 cm. 3 mm. til 20 kr. afhentet hos glarmester Abrahamsens Eftf. Bilstrupvej 15 a. Skive
www.indramning.com
Skrevet af: Kim Jepsen, 4. december 2011 kl. 15.56
Dette er godt nok en gl tråd at kommenter.... Men prøver alligevel...
Det var nu ham Adrian jeg ville ind på hans drivhus lyder fuldstændig som det jeg ønsker med glas i hele baner samt fliser i hele bunden.... Håber du ser dette Adrian, vil meget, meget gerne se billeder af dit hus:-)
Mvh Kim.
Skrevet af: Søren Brønd, 27. april 2018 kl. 16.22
Vi har et ældre prof drivhus på 250 kvm med aluprofiler, hvor der er gået nogle glas. De sidder i kit. Er der nogen, der har et tip til, hvordan man får den gamle kit ud? Har prøvet helt at smadre min arm og skulder på projektet.
Er der også nogen, der har tip til, hvordan man skifter glas i taget 4-5 meter oppe og 3-4 meter inde på taget? De øvre glas ligger lidt ind over de nedre, og ud over kitten er de fastgjort med nogle alu-skinner der skal skrues fast udefra!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.