Forum

Termotag på drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 13. april 2014 kl. 7.48

Kan man bruge de her 5 lags termotag til drivhuse, der var en der på et energi forum nævnte at man ikke kunne bruge dem til solvarmepaneler da der ikke var lysgennemtrængning nok, og i den forbindelse nævnte han at man heller ikke kunne bruge dem til drivhuse, men producenterne nævner da godt nok drivhuse som en mulighed når de remser listen af anvendelsesmuligheder op.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. april 2014 kl. 12.13

Jeg ved ikke, om der vil komme lys nok igennem en 5-lagsplade - men du kan se lidt forskellige målinger her for glas og almindelige polyplader:

www.willabgarden.dk/glas-eller-polycarbonat/873

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 14. april 2014 kl. 0.14

Nu har jeg været inde på producentens hjemmeside og få lidt mere info:

10mm 6 lags
lysgennemtrængning 64%
U værdi 1,8 W/m² °C

Tror i det er lys nok ?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. april 2014 kl. 6.47

Jeg synes, at 64% lyder for lavt. Det er sikkert godt nok på en total skarp solskinsdag, men på alle de andre dage med lidt skyer, som der jo er flest af, vil jeg tro, at planterne simpelthen vil få for lidt lys.

På mit link kan du se, at det, der bruges til drivhuse, starter fra 79%, og glas ligger på 90%, så jeg ville ikke vælge den med 6 lag til et drivhus.

Jeg har den, der hedder Bredkanal acrylplast i drivhustaget og er rigtig godt tilfreds med den!

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 14. april 2014 kl. 8.19

Undskyld Anja
Jeg skulle selvføgelig have skrevet hvad det skulle bruges til mere specifik. Jeg går og leger lidt med tanken om at lave et drivhus i drivhuset www.havenyt.dk/forum/kommentarer/942.html da jeg kun har 2 små vinduer mod syd og de er i et køligt loftværelse, ellers er det øst og vest vinduer, så det var et alternativ til dette dilemma, da det hele er blevet lidt ranglet og i disse dage går jeg og flytter dem ud og ind hver gang vejret er til det. De omtalte plader var nogen jeg alligevel havde stående, men hvis polypladerene i drivhuset tillader 80% og termopladerene tillader 64% af resten! så er spørgsmålet jo om det er bedre end vindueskarmene øst og vest.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. april 2014 kl. 14.26

Hvis det skal bygges inden i et eksisterende drivhus, vil den lysmængde, der når planterne, jo være endnu mindre, da det første lag glas jo allerede har snuppet noget af det :)

Jeg ved ikke, om det er godt nok, men når du nu har dem stående, er det da et forsøg værd, synes jeg!

Nyt svar til emnet »Termotag på drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Termotag på drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider