Forum

Varme i drivhus om natten

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elisa P., 10. april 2014 kl. 13.09

Hej,
Jeg starter at så mange grøntsager og blomster i huset men mine vinduer vender mod øst, så jeg ikke har sol hele dagen.
Jeg har en lille drivhus (2,5 m²). Jeg vil gerne varme det om natten for at have 10 grader og mere, så mine lille planter kan stå der hele nat og de kan tage fuld sol hele dagen. Jeg arbejder til sent aften, så jeg kan ikke bringe planterne i huset, når solen kommer ned.
Jeg har set at i Bauhaus har de en lille petroliumsvarmer til drivhuse
www.bauhaus.dk/drivhusvarmer-junior-juliana.html#full-description
Kan det være godt til at opvarme mit drivhus om natten?
På forhånd tak :)

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 10. april 2014 kl. 14.27

Min far har en gammel petroleumslampe som han bruger i sit drivhus, så det er ikke umuligt. Du kan jo købe en billig en på Den Blå Avis og se om det virker. Hvis ikke det gør, så har du tabt 100 kroner. :)

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Osvald Hansen, 10. april 2014 kl. 20.44

Gas- og petroleumsvarmere udvilker temmelig meget vanddamp under driften.
En forlængerledning og en elvarmeblæser er ikke dyrere i drift og blæseren er født med en rimelig god termostat

3 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. april 2014 kl. 21.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. april 2014 kl. 8.06

el om natten er for det meste fra vindmøller er derfor ikke forurenende

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 11. april 2014 kl. 8.10

Jeg vil så absolut fraråde dig petroliumsvarmeren!
Den er meget svær at indstille helt korrekt, og så soder den utrolig meget med et frygteligt svineri til følge.

En lille varmeblæser med termostat fungerer meget bedre. Men den skal være egnet til brug udendøre. Fordelen er at den også skaber cirkulation i drivhuset. Jeg har en lille blæser der fungerer sådan at den blæser hele tiden og varmer når temperaturen kommer under et vist punkt og det fungerer perfekt.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 11. april 2014 kl. 9.02

Jeg har sådan en fyr her, den holder snildt 10 grader i mit lille plasttelt inde i drivhuset, og så kan den max bruge 200 watt :-)

www.greenline.dk/Varme--Ventilation-11/Frostsikring-355/Frostvagt-200W-IP23-6742

Hilsen Anders

7 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. april 2014 kl. 9.07

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 11. april 2014 kl. 10.19

jf Kosan gas så er der 13,95 kwh 1kg gas. En 11 kg gasflaske på tilbud koster ca. 200 kr. dvs. ca. 1,3 kr/kwh. Så koster det også noget at starte bilen og hente gassen.

1kwh strøm koster omkring 2 kr. inkl. abonnement mm.

Planterne får næppe noget ud af CO2en hvis der kun brændes gas af om natten.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. april 2014 kl. 10.35

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 11. april 2014 kl. 11.19

@Mogens: el om natten kommer ikke kun fra vindmøller. Kraftvarmeværker kan ikke lukkes ned om natten, men kører i døgndrift. Der skal også leveres fjernvarme døgnet rundt. Så el og varme om natten er baseret på de samme kilder som om dagen.

Det er lettere at lukke en vindmølle ned, tror jeg, da den ikke skal køle/varmes op.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 11. april 2014 kl. 12.30

At man seriøst vil sidde og diskutere om ellen kommer fra vindmøller eller kulkraftværker om natten når man vil opvarme sit drivhus er forrykt.
Uanset hvordan man opvarmer sit uisolerede drivhus så er det aldeles u-bæredygtigt, og det vil aldrig nogensinde kunne forsvares, hvis man tænker på bæredygtighed.

Jeg siger ikke at man ikke må opvarme sit drivhus, men lad da være med at forsøge at lægge et fernis af bæredygtighed hen over ved at lade som om det gør en forskel om ellen kommer fra vindmøller eller ej.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. april 2014 kl. 12.44

Som Bo er inde på, så er det en latterlig diskussion - eneste bæredygtige er et par solceller, men det har jeg desværre ikke selv :-)

Jeg gør som Anders: Opvarmer et lille drivhus i drivhuset. Jeg benytter et termostatstyret varmelegeme (100 W)på isoleret bund, så el-forbruget er minimalt.

Men ikke bæredygtigt!

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. april 2014 kl. 17.38

Bare en tanke......aner intet om kompostering, men ville en regulær møjbunke, evt. med den stor del af den nedgravet, kunne afgive nok varme, indtil nætterne bliver varmere?

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. april 2014 kl. 9.06

Hej Vibeke

Jo, den metode anvendtes "i gamle dage" i drivbænke - deraf navnet "Mistbænk" :)

Det virker stadig, men er arbejdskrævende og så står mange jo af ......

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. april 2014 kl. 10.39

Jeg bruger normalt en gasovn i drivhuset fra ca. nu og 3-4 uger frem. Jeg plejer at bruge 2 flasker, så det koster mig i alt ca. 400 kr.

I år har jeg ikke fået købt gas endnu, så jeg har haft en varmeblæser med termostat kørende fra ca. midnat til kl. 7 i nogle nætter nu og holder 10 grader derude.

Jeg kan se, at fordi min gasovn ikke har termostat, er der faktisk billigere for mig at køre med blæseren, når temperaturen er over 5 grader - f.eks. har jeg kun brugt 2 KwH i nat med både køleskab, fryser og varmeblæser kørende. Havde jeg kørt med gasovnen, havde det kostet mig ca. 15 kr. på en nat.

Det skal så tilføjes, at mit drivhus har termoglas, men det er på 21 m2, så der skal alligevel lidt til.

Jeg har solceller på taget, så jeg har ikke noget problem med lige at brænde lidt strøm af her. Jeg har over 100 tomat- og chiliplanter derude nu, så der skal jo passes på dem :)

16 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2014 kl. 11.37

17 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2014 kl. 11.58

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. april 2014 kl. 17.26

Frank - temperaturen ude har ikke været under 7 grader i nat, og så skal der altså meget lidt til at hæve temperaturen i et termodrivhus med 3 grader.. Der var 14 grader derude kl. halv et, så den har ikke kørt ret meget.

Mht. rødt lys, så er det to vidt forskellige slags, der bruges til grise og til planter :)

Nyt svar til emnet »Varme i drivhus om natten«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Varme i drivhus om natten

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider