Skrevet af: Zederkof Zederkof, 4. juli 2004 kl. 13.02
Bladene på mine tomat planterkrøller sammen, er der noget ivejen eller hvad.
På forhånd tak
Thomas
Skrevet af: Dorte, 4. juli 2004 kl. 15.53
Det kan være for meget varme.
Skrevet af: Martin Larsen, 5. juli 2004 kl. 7.36
Det er ret almideligt, mine gør det også. I de sidste uger, hvor det har været køligt udenfor, krøller de mindre, så varmen spiller i hvert fald ind. Men det betyder normalt ikke noget for frugtudviklingen.
Skrevet af: Zederkof Zederkof, 5. juli 2004 kl. 12.12
Ok mange tak for svarene
Skrevet af: Martin Larsen, 5. juli 2004 kl. 15.24
Det kan i øvrigt også skyldes for meget gødning, men da vil planten være meget mørkegrøn, nærmest blålig.
Skrevet af: Jens, 6. juni 2006 kl. 6.49
Har drevet tomater i mange år i drivhuset.
særlig gemeni. Det var ingen problemer, store og flotte planter. Men nu er jeg gået over til kasser,og mine gemeni tomater trives ikke dvs. som om de ikke gror i højden, men bliver meget buskede mørke,med krøllede blade.Mine sherry tomater i kasser virker nomale.
Skrevet af: Helle, 18. juni 2006 kl. 23.33
Er der nogle der kan fortælle mig om man skal fjerne sideskud på sherry tomater og coktail tomater
jeg gør det på de alm. tomatplanter men har de sidste år ikke gjort det på sherry tomaterne og ender så med at fylde alt for meget en kæmpe busk
Skrevet af: J. H., 19. juni 2006 kl. 8.18
Du kan nippe af din cherry så der kun er 2–3 sideskud der vokser med op. Her på havenyt kan du læse mere om knibning af tomater.
www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/2176.html
VH Jeanet
Skrevet af: Karna Maj, 20. juni 2006 kl. 9.07
Som Jeanet skriver, så er det en god ide på tomatplanter med små frugter at beholde 2–3 sideskud, som man lader vokse med op. Resten fjernes.
Dette gælder for "indeterminate") tomater (de bliver ved med at vokse og sætte blomster). Disse beskæres normalt ved at fjerne alle sideskud overhovedet. Men man kan få flere tomater pr. plante på især de småfrugtede sorter ved at lade de 2–3 nederste sideskud vokse med op.
Hvis du har tomater af typen "determinate", uanset om det er med små eller store tomater, skal du ikke knibe sideskud af overhovedet, da de standser længdevæksten og modner frugterne, så snart de har nået et bestemt antal klaser. Fjerner man sideskuddene her, så får man næsten ingen tomater.
Se mere om de to typer her:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/206.html
Med venlig hilsen
Karna Maj
Skrevet af: Stine Kikkenborg, 24. juli 2006 kl. 22.36
Hej Thomas
står de i drivhus er den en fordel at "kalke" det. Dvs at man køber noget skygge pasta og smøre/sprøjter det på glasset
det har tomaterne også bedst af, de kan ikke lide direkte sol.
stine
Skrevet af: Birthe Olsen, 18. juni 2009 kl. 22.46
Jeg har tomatplanter i spande i mit drivhus (store spande) og jeg vander udelukkende med regnvand, gøder og sørger for udluftning, men alligevel krøller bladene på planterne. Har jeg mon gødet for meget, eller er det regnvandet,der er årsagen.
V.h. Birthe.
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 19. juni 2009 kl. 6.02
Krøllede blade på tomat er almindeligt, når der er større tempereatursving døgnet igennem. Fænomenet er fysiologisk og kan ikke smitte, men skyldes, at den næring, der produceres i bladene fordeles fordeles anderledes end ved mindre svindende temperaturer. Du skal ikke fjerne bladene af kosmetiske årsager. Planterne har selv brug for dem.
Skrevet af: Svend Høst, 19. juni 2009 kl. 9.00
Jeg spurgte for mange år siden en ekspert på Landbohøjskolen hvorfor tomatbladene krøller, svaret var at man beskærer planten (nipper side skudene af) mens roden forsat vokser og sender masser af saft og kraft op i planten og det får bladene til at krølle.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Birthe Olsen, 19. juni 2009 kl. 15.17
Men er det en god ide udelukkende at vande med regnvand?
Vh Birthe Olsen
Skrevet af: Jens, 19. juni 2009 kl. 15.44
Hej Birthe
Af erfaring vil tomaterne gerne have lidt kalk.Særlig når de er
i plantesække.
Derfor anbefaler jeg almindelig postevand
Skrevet af: Birthe Olsen, 19. juni 2009 kl. 20.43
Hej Jens
Mange tak for din oplysning om vanding af tomaterne.
Jeg synes også, at jeg sidste år hørte noget om kalk i vandet til tomaterne, så jeg vil for fremtiden prøve at bruge alm. vandhanevand. Der er ellers kommet meget vand i regnvandsbøtterne i dag.
V.h. Birthe.
Skrevet af: Svend Høst, 19. juni 2009 kl. 22.46
Nej nej nej! brug endelig regnvand til tomaterne og ikke det rensede hårde kommunevand.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Karna Maj, 20. juni 2009 kl. 9.49
Lene Tvedegaard fra Toftegaard Gartneri, som er kendt for sine tomatplanter og – viden anbefaler at man bruger postevand, da det kan modvirke griffelråd. Der er dog også andre vækstforhold, som betinger at griffelråd udvikles. Det kan man læse om i denne artikel
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/127.html
Skrevet af: Birthe Olsen, 20. juni 2009 kl. 10.11
Hvor lyder det svært, men det er jo det, der er det sjove ved at have drivhus, der sker hele tiden noget nyt.
Jeg har læst artiklen, og jeg får nok også griffelråd, da det er bøftomater, jeg har. Men på med vanten, og tag mod nye udfordringer. God sommer.
Vh Birthe
Skrevet af: Karna Maj, 22. juni 2009 kl. 15.13
Hej Birthe
Man behøver ikke at få griffelråd, fordi man dyrker bøftomater. Og de fleste gange er det kun nogle få af tomaterne på en plante, som udvikler denne fysiske sygdom. Den smitter ikke de andre tomater. Og oftest kan det skæres væk – selv om navnet siger noget med råd, så er det ikke altid, at der er rådangreb.
Hilsen Karna
Skrevet af: Randi Lauridsen, 22. juni 2009 kl. 22.08
Det er ikke en absolut sandhed at man får griffelråd hvis man udelukkende vander med regnvand.
Sidste år dyrkede jeg tomater i spande, altså under lignende vilkår som planter i plantesække. De fik ikke vandhane vand én eneste gang og jeg så ikke ét eneste tilfælde af griffelråd. Det kan selvfølgelig være held.
Fik for få dage siden nyhedsbrev fra Gartneri Toftegård, og der skriver hun at hvis man dyrker i almindelig jord, altså ikke spagnum, så er der tilstrækkelig kalk til rådighed.
Sådan er det heldigvis i den levende have, der er ingen absolutte sandheder :-)
Hilsen Randi
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.