Skrevet af: Søren T., 15. marts 2014 kl. 18.04
Jeg overvejer at plante tomater ud i drivhuset omkring 1. april. Det er en måned tidligere end jeg plejer. Så må jeg tilsætte varme, hvis vi får nattefrost.
Er der nogen af jer der har erfaring med det. Og giver det noget ekstra, eller er det ikke værd at gøre.
Skrevet af: Søren S Duun, 15. marts 2014 kl. 18.23
Jeg ville ikke gøre det. Du risikere nattefrost og så har du ikke opnået noget ved det . Så heller vente til senere . Nærmere sidst i april .
Selvom vi ser bort fra nattefrosten så vil de kolde dage ikke give bedre planter . Det er først når du kommer over i maj måned at der rigtig sker noget .
Skrevet af: Mette Lund, 15. marts 2014 kl. 20.34
Jeg har før plantet ud i drivhuset 1.april et mildt forår. Det gik udmærket. Jeg lagde bobleplast over planterne om natten. Jeg har endda plantet tomatplanter ud ved en sydvendt mur og haft et lille telt af bambuspinde og plast over og lidt stof om natten. Men hvis det bliver meget koldt, så kan det selvfølgelig godt blive et problem.
Skrevet af: Peter A., 15. marts 2014 kl. 21.59
Det er jordtemperaturen der er alt for lav til at tomatplanter kan trives i drivhuset omkring 1 april , husk også at et drivhus uden varme kan være en dødsfælde for planter der ikke tåler frost , da der kan være ca 2-4 gr C koldere inde i drivhuset om natten end der er udenfor..................
Peter A.
Skrevet af: Søren T., 15. marts 2014 kl. 22.45
At der er koldere i drivhuset end udenfor er ikke min erfaring. Jeg har et termometer derinde, og temperaturen ligger altid en grad eller to over udendørstemperaturen om morgen.
Mht. Jordtemperaturen er det så ikke seks grader man siger er kritisk for tomat, fordi den ikke kan optage næring ved lavere temperaturer? Jeg er over ti grader pt.
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. marts 2014 kl. 6.54
Jordtemperaturen skal være minimum 14-16 grader, før der kan plantes tomater i den - omkring 18-20 grader for chili og agurk.
En ting er, at planterne kortvarigt kan tåle omkring 8 grader - de kan slet ikke tåle konstant kulde omkring rødderne, så de vil blive blå og holde op med at vokse...
Så du må have tålmodighed lidt endnu :)
Jeg flytter nogle af mine planter ud om et par uger og sætter varme på om natten, så jeg ikke kommer under 10-12 grader - men jeg planter ikke ud før langt senere.
Skrevet af: Peter A., 16. marts 2014 kl. 9.05
Søren T
Det er ikke noget jeg har fundet på , hvis du går ind på DMI så kan du finde en videnskabelig forklaring på hvorfor det er væsenligt koldere inde i drivhuset om natten end udefor.
Jeg har trådløse termo sensorer som måler ude temperaturen og temperaturen inde i drivhuset og via min vejrstation og et USB kabel kan computeren vise temperatur kurverne og det passer , det er koldere inde i drivhuset om natten.
Jeg har prøvet at bytte om på sensorerne , det giver det samme resultat.
Peter A.
Skrevet af: Tom Andersen, 16. marts 2014 kl. 10.25
Peter, kan du ikke ligge et direkte link til DMI?
Umiddelbart tror jeg da på dine målinger, men forstår dem ikke.
Hos mig er der så meget skrammel i drivhuset, som varmes op om dagen og afgiver varme om natten.
Måske er det derfor, at der altid er varmere inde i drivhuset end udenfor. Det tror jeg er gældende for de fleste...men lad os få det link, jeg har været inde hos DMI og lede uden held.
Skrevet af: Søren T., 16. marts 2014 kl. 10.39
Det står på denne side: www.dmi.dk/nyheder/arkiv/nyheder-2011/danskernes-ti-bedste-vejrspoergsmaal-2010-de-foerste-fem/
Skrevet af: Tom Andersen, 16. marts 2014 kl. 11.20
Nå, det tolker jeg derhen, at det kun gælder de drivhuse, som er flisebelagte. Jeg har kun bar jord / bede og som sagt en masse skrammel, som akkumulerer varme om dagen.
Har du gulv i dit drivhus Peter?
Iøvrigt ikke en videnskabelig artikel....
Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. marts 2014 kl. 12.43
Tom.
Prøv om du kan bruge dette til noget.
www.landbrugsinfo.dk/Planteavl/Vejret/Sider/PL_Jordtemperatur.aspx
vh. Hans
Skrevet af: Peter A., 16. marts 2014 kl. 12.51
En flisegang 50cm bred , bar jord med 4 store planteborde , med ca 50 kaktus som overvinter der + diverse skrammel , det er ligegyldigt om der er fliser eller bar jord .......
Problemmet er at mange ikke tror at drivhuset kan være en kold omgang for planter , derfor synes jeg at det var en god ide at henvise til DMI. så man ikke tror at det er noget jeg har fundet på...............
Peter A.
Skrevet af: Tom Andersen, 16. marts 2014 kl. 15.38
Ja, Hans det gode sted kender jeg og er forklaringen på at jeg stort set kun har sået, lagt knolde mm inden døre lige nu :)
Jeg har dog en fast tro på, at der i mit drivhus altid er varmere end udenfor - måske er det fordi drivhuset er beklædt med PE-plastfolie og ikke glas?
Peter, hvad er det for en vejrstation du har?
Skrevet af: Peter A., 16. marts 2014 kl. 17.12
Tom!! det er en ventusW928-ultimate......
Første gang jeg læste et indlæg her på siden at det var/kunne være koldere inde i et drivhus om natten var jeg meget skeptisk , det lød ulogisk , men den er god nok , desværre............
Peter A.
Skrevet af: Bo G., 26. marts 2014 kl. 8.52
Peter A, det er nu anden gang jeg falder over at du påstår at der er koldere i et drivhus end udenfor. Du gør det også her: www.havenyt.dk/forum/drivhuset/12693.html
Det virker altså som en fiks idé, og du binder så vidt jeg kan se det hele op på en eller anden DMI artikel, hvor det ikke fremgår tydeligt, hvad forfatteren egentlig mener.
Som Tom skriver så er den artikel ikke videnskabelig, og det er meget svært at forestille sig, hvorfor et drivhus skulle være koldere end udenfor om natten. Hvor dukker den kulde op fra, og hvad er det som gør at varmen udefra ikke kommer ind i drivhuset?
Hvis man forestiller sig scenariet, så har man et lille bitte rum på måske 8 m2, adskilt fra hele omverdenen af et 3 mm. tyndt lag glas. Dette rum står direkte på jorden, og på en eller anden magisk vis er dette lille uisolerede rum 2-4 grader koldere end hele den omkringliggende verden om natten. Det virker mildt sagt mystisk!
Skrevet af: Bo G., 26. marts 2014 kl. 9.10
Jeg faldt over et tip til, hvordan man kan holde sit drivhus en smule varmere om natten: Man tager nogle store beholdere og fylder dem med vand. De bliver så varmet op om dagen, og frigiver varme til drivhuset om natten.
Hvis man har nogle større sorte beholdere, så kan jeg forestille mig at det er mest effektivt.
Skrevet af: Svend Høst, 26. marts 2014 kl. 22.26
Bo , det er bare rigtigt , der ER koldere inde i et drivhus om natten , især vindstille klare nætter gør drivhuset meget koldere end der er ude for , lige nu 26-03 2014 kl. 22.16 er ude luften 2.4 gr. C og inde i mit drivhus er der 0 gr. alså tæt på frost , det er en typisk situation vi har lige nu, skyfrit og næsten ingen vind 0.8 m sec , der er intet til at holde på varmen , glaset er allerede rimfyldt og afgiver kulden ned i drivhuset , du må tro det mine gamle kollegaer på DMI skriver.
Skrevet af: Bo G., 27. marts 2014 kl. 8.38
Jeg må indrømme, efter at have søgt på emnet på engelsk, at der er flere som melder at temperaturen i deres drivhuse er koldere end udenfor. Jeg så flere der foreslog at man kan åbne vinduer og døre i drivhuset om natten, for at undgå at temperaturen faldt for meget.
Jeg beklager at jeg var så skeptisk, men det virker stadig totalt ulogisk på mig.
Skrevet af: Peter A., 27. marts 2014 kl. 15.17
Jeg var også meget skeptisk , men efter at have læst hvordan det hang sammen på DMI`s side og efter at have dobbelt cheket med 2 termo/ hygro sensorer i mit eget drivhus var der ingen tvivl , problemet er at mange drivhus nørder ikke er velvidende angående dette fænomen , og tror at drivhuset(uopvarmet) er et godt sted at overnatte frostfølsomme planter når vejrudsigten lyder på let nattefrost på udsatte steder , det kan være fatal for planterne.
Skrevet af: Ilse Bech, 28. marts 2014 kl. 6.01
Jeps, den er god nok, der ER koldere om natten, om jeg fatter det!
Skrevet af: Henry Gregersen, 28. marts 2014 kl. 6.36
Jeg tror ikke det gælder når det er et drivhus med 10 mm polycarbonat overalt.
Skrevet af: Peter A., 28. marts 2014 kl. 9.22
Henry
Det er ligegyldigt..........
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. marts 2014 kl. 17.58
Jeg må vist have gang i en lille test :) Vender frygteligt tilbage!
Skrevet af: Tom Andersen, 28. marts 2014 kl. 20.11
Anja, hvis du har to drivhuse og det ene er med et' lag glas og det andet er med thermo ( du vandt jo et ekstra på den kæmpetomat), burde fænomenet være markant mindre i det isolerede hus. (Ellers forstår jeg intet af fænomenet).
Se evt. aesop.rutgers.edu/~horteng/FactSheets/EnvControlofGHs.pdf
Skrevet af: Tom Andersen, 28. marts 2014 kl. 20.13
Henry, jeg er på linje med dig. I hvert tilfælde må isoleringen mindske fænomenet, da det bunder i varmetab via langbølget udstråling.
Skrevet af: Anja Egeriis, 29. marts 2014 kl. 8.13
Jeg har ikke fået sat det nye op endnu, så jeg kan kun måle i det med termoglasset - og blev inviteret til middag hos naboen i går, så jeg fik ikke lige lagt udstyret derude...
Skrevet af: Anja Egeriis, 30. marts 2014 kl. 7.08
Det er selvfølgelig et ret spinkelt statistisk grundlag - men lige nu kl. 7 sommertid er der 4,3 i drivhuset og 2,2 ude.
Om det er termoglasset, kan jeg ikke sige, men sådan ser det ud her, selv om døren står lidt åben, så kattene kan komme derind :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 31. marts 2014 kl. 18.59
Og samme forskel i morges :)
Skrevet af: Henry Gregersen, 31. marts 2014 kl. 19.20
Her er der ca 2 grader varmere i drivhuset om natten end der er udenfor
Skrevet af: Peter A., 31. marts 2014 kl. 22.26
Det er meget normalt med den vejrtype/årstid vi har i øjeblikket , det er jo ikke sådan at det altid er koldere inde i drivhuse end udenfor om natten , men i klare vindstille nætter og med en lav dugpunkttemperatur målt om eftermiddagen , så er vi der , der er intet til at holde på varmen , alle overflader iser til og virker som en kuldeflade , som vil afkøle især nedefter , der er jo også/kan være koldere inde i en bil om morgenen end udenfor , det selv samme princip...........
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.