Skrevet af: Bo G., 15. februar 2014 kl. 14.34
Min far og jeg skal bygge et vægdrivhus her indenfor de næste par måneder.
Inden vi går i gang vil jeg høre om nogle af jer har nogle tips til sådan et byg-selv-projekt. Hvor får man fat i billigt glas, hvilken slags træ, og hvor får man fat i billigt træ. Og mange andre slags tips, hvis I har dem.
Jeg tænkte at det også kunne udvikle sig til en tråd som kunne blive liggende til inspiration for folk inden de gik i gang med at bygge drivhus.
Skrevet af: Peter A., 15. februar 2014 kl. 15.19
Jeg har noget lign. på tegnebrættet , hold øje med hvor man skifter alle vinduerne i boligblokke , jeg har lige scoret 15 store termoruder som var punkteret , det giver 30 stk 4mm glas når de er skilt ad , træet kan man nok ikke få gratis , jeg havde tænkt at bruge sibirisk lærk som er det mest hårdføre træsort , nærmest trykimpregneret fra naturens side , trykimpregneret træ skal man holde sig fra det er noget giftigt stads.
Peter A.
Skrevet af: Johnny Jorsal, 8. marts 2014 kl. 14.01
Jeg tænker lige, hvorfor skille vinduerne ad, hvis du har 15 store termoruder og selv bygge drivhuset, kan du så ikke bare bygge det så det passer til ruderene, Thermo effekten er vel med til at holde på varmen om natten.
Jeg har nemlig selv en stak store termoruder liggende som var tiltænkt samme slags projekt, engang (jeg har drivhus men det er jo svært at få nok) min største bekymring er bare når man skal till at skære i glasset, jeg er ikke klaremester men har prøvet det nogle gange, bor på en gammel landejendom med masser af gamle staldvinduer. Og min erfaring er at det er sindssygt meget sværere at skære i 4 mm glas frem for almindelig drivhusglas som er 3mm men det kan være det bare er mig, også er det jo heller ikke helt uden besvær at skille de der vinduer ad.
Mvh
Johnny
Skrevet af: Peter A., 8. marts 2014 kl. 14.38
Hvis du har en god glasskærer er det ikke sværere at skære 4 eller 6mm glas , husk at smøre med petroleum ,og efter du har skåret glasset , slår du let på undersiden af glasset med glasskæreren, der hvor ridsen er , og nu burde glasset dele sig i 2 stykker.............
Peter A.
Skrevet af: Johnny Jorsal, 8. marts 2014 kl. 14.52
Super tak for tippet, det er nok glasskærerne der måske har været for billig (Harald skrald model) har du et godt tip til hvordan man skiller vinduer ?
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. marts 2014 kl. 15.57
Vil lige tilføje, at jeg har et drivhus med termoglas, og det giver helt klart nogle ugers sæson mere både tidligt og sent :)
Skrevet af: Peter A., 9. marts 2014 kl. 10.02
Johnny , nej ingen gode tips endnu om hvordan man skiller termoruder , dem jeg fik var gamle termoruder som var gået op i sømmene , og et par nye som har vist sig at være næsten umuligt at skille..............
Peter A.
Skrevet af: John Jørgensen, 21. marts 2016 kl. 22.03
Pas på med gamle termoruder. De kan indeholde PCB som er kræftfremkaldende selv i mikroskopiske mængder...
Skrevet af: Anonym bruger, 21. marts 2016 kl. 22.40
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Johnny Jorsal, 21. marts 2016 kl. 22.48
Kan man på nogen måde selv undersøge det, jeg har 30 vinduer der blev pillet ud af en boligblok for ca. 5 år siden
Skrevet af: Anonym bruger, 21. marts 2016 kl. 23.21
Skrevet af: Anonym bruger, 21. marts 2016 kl. 23.26
Skrevet af: Anonym bruger, 23. marts 2016 kl. 10.47
Skrevet af: Johnny Jorsal, 23. marts 2016 kl. 12.41
Tak for svaret Frank, jeg havde ikke lige tænkt den med vinkelsliberen 👍
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.