Forum

Nedgravet sokkel – en fordel?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 3. februar 2014 kl. 10.54

Hej Alle Havenyt læsere,

I 2012 besluttede jeg mig for at grave bunden i mit drivhus 35cm længere ned, dog uden at isolere soklen.

Til min store glæde, har jeg i vinter erfaret, at jordtemperaturen aldrig har været lavere end 0grade, på trods af -5 i luften.

Hvad er jeres erfaringer med at "grave jeres drivhus ned"?
-kan i begynde jeres sæson tidligere?
-er det lettere at opbevare følsomme vækster?
-eller giver det "kun" en god højde?

Mvh
Søren M

Dette er et indlæg som jeg håber andre drivhus entusiaster vil kunne bruge som inspiration - for jeg fylder ikke bunden op igen!

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 3. februar 2014 kl. 14.09

Nu kan vi ikke regne med denne her vinter , den har været meget mild , og lige nu er jordtemperaturen + 6 gr. i 50 cm dybde , jeg ville ikke isolere soklen da man så spærer for vertikal varme tilførelse udefra nede i jorden , husk på at der altid er 2-3 gr, koldere inde i drivhuset end der er udenfor især om natten , ofte er der frost i drivhuset og tø udenfor.
Det bedste bud er at bruge vintermåtter til at holde på den varme der er i jorden .

Peter A.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. februar 2014 kl. 14.35

Min sokkel går ca. 90 cm ned i jorden, er bygget af leca og isoleret ekstra på ydersiden, og jeg har sænket gulvet med 30 cm i drivhuset.

Selv i en meget kold vinter fryser jorden ikke i mine bede, så jeg er meget tilfreds med den løsning, der også gør, at jorden varmes hurtigt op om foråret..

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 3. februar 2014 kl. 14.53

Anja , har du brugt et jordtermometer , du bliver snydt af at jorden inde i drivhuset er tør og dermed ikke kan fryse
og bliver hård .

Peter A:

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. februar 2014 kl. 18.17

Ja - og mine fingre :)

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 3. februar 2014 kl. 22.09

Det tror jeg ikke på , det er simpelhent umuligt , med mindre dit drivhus ligger oven på et fjernvarmerør................

Peter A.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. februar 2014 kl. 23.51

Jeg er sådan set ligeglad med, hvad du tror på, Peter - jeg ved selv, hvad jeg oplever i mit drivhus, som jeg har på 6. år nu...

Og min jord er ikke tør - jeg dyrker grønt derinde om vinteren og vander jævnligt. Og ingen fjernvarme herude på landet :)

Og for at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål:

Jeg opbevarer halvfølsomme vækster derinde ved at grave dem ned i jorden. Ikke dem, der slet ikke kan tåle frost, for lufttemperaturen falder til under 0, men f.eks. kiwi, fersken og den slags, der bare skal beskyttes mod vejr og vind.

Det skal så lige siges, at mit drivhus har termoglas i siderne og dobbelte 16 mm acrylplader i taget, så det holder længere på varmen end et almindeligt drivhus. Men i løbet af natten falder temperaturen til den samme som ude, så jeg tror ikke, at det er årsagen til, at min jord ikke fryser.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. februar 2014 kl. 6.55

Når man f.eks. Dækker en række gulerødder med et godt lag halm, er det som regel nok til at holde rødderne frostfrie i en gennemsnitlig vinter.

Og det fungerer fordi der er plusgrader et stykke nede i jorden.
Af samme grund er det ofte let at holde jorden frostfri i et drivhus, med beskeden jorddækning.

Varmen kommer nedefra - det eneste der om vinteren kommer ind fra siden i et drivhus i de øverste 15-20 cm jord er kulde. Derfor er det indlysende, for mig, at en isoleret sokkel ned i 80 cm er en stor fordel, hvis der ønskes mulighed for en frostfri jord.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 4. februar 2014 kl. 9.51

Anja ...hvis man ikke tilfører varme i et koldthus så vil jorden før eller senere fryse , kulden lægger sig først i jordhøjde ...
Tom , det er fidusen ved en overdækket kule som har en dybde på 50 +cm , varme bliver tilført fra siderne og bunden og holder den frostfrit , hvis man isolerer siderne , og dermed spærer for vertikal tilføring af varme , så er kulen ikke længere frostfrit.............
Alt afhænger af hvor kold og lang vinteren er , i de værste fimbul vintere er kulden gået ned i det man kalder frostfrit dybde 120cm og har giver problemer med vandrørerne.

Peter A.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. februar 2014 kl. 10.29

Peter, jeg taler ikke om kule - blot en almindelig rækkeafgrøde.

Dine beskrivelser/ fabuleren passer kun på en fimbul-vinter og at kulden lægger sig på jorden i et drivhus gælder ikke på en frostdag med sol - der akkumuleres en masse varme i jorden - især, hvis der vandes, som Anja nævner.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. februar 2014 kl. 18.49

Peter - det er fint, at du har en mening om, hvorfor og hvornår jorden fryser.

Jeg er ikke enig - og fakta hos mig er, at den ikke fryser, så det kommer der ikke noget fornuftigt ud af at tale mere om...

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 4. februar 2014 kl. 22.39

Ja vi kommer nok ikke længere , men der er lige nogle ting som skal forklares .......
Tom! ja det er rigtigt at den varme der er i jorden er akkumuleret solvarme , men det er kun i sommerhalvåret at der bliver opbygget varme i jorden , det sker efter forårsjævndøgn da dagene bliver længere end natten og når sit max midt i August , så begynder jordtemperaturen langsom at falde , og efter efterårsjævndøgn begynder det at gå stærkt , udstrålingen af varme fra jorden er meget større end solindstrålingen , og det gør at jorden afgiver varme og bliver koldere , og da årtiderne er forskudt ca 5 uger efter sol højden har vi statitisk den koldeste luft og jordtemperatur omkring 5-10 feb , lige nu har vi en jordtemperatur i 50cm dybde på 6 C og i 120cm på 4C og det er meget normalt.
Da kold luft er meget tungere end varm luft så vil den lægge sig i bunden af et drivhus og afkøle jorden.
Anja ! denne her vinter har været meget mild og frosten er ikke gået i jorden , så det kan vi ikke bruge til noget , i en normal vinter så vil jorden inde i et uopvarmet drivhus , med termovinduer, bobleplast, vintermåtter på taget osv fryse , det er en termisk naturlov , det eneste man kan gøre er at tilføre varme udefra hvis man vil holde jorden frostfri.
Jeg vil ikke være med til at føre nogen bag lyset , at hvis man bare har et godt drivhus hvor jorden er sænket 30cm så kommer der ikke frost i jorden , jeg ved virkelig hvad jeg taler om.
Det er altid godt at udveksle meninger , og jeg svarer ikke mere i denne tråd.........

Peter A.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. februar 2014 kl. 6.39

Jeg vil ikke være med til at føre nogen bag lyset , at hvis man bare har et godt drivhus hvor jorden er sænket 30cm så kommer der ikke frost i jorden ....

Helt enig Peter, men vi lader den ligge med de andre detaljer :-)

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. februar 2014 kl. 7.09

Peter - jeg har allerede skrevet det tidligere, men gentager det lige.

Jeg har haft drivhuset i 6 år og har ikke oplevet frost i jorden nogen af årene - og så er den ikke længere.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 5. februar 2014 kl. 9.26

Lige for at føre tråden ind på det tiltænkte spor.

Synes i at det er arbejdet værd at "grave jeres drivhus ned"?
Jeg har i vinter erfaret at min ærter stadig vokser, og jorden er minimum 0grader. Her er jeg ca 35cm under jordniveau.
I mit andet drivhus, som "bare" står på fliser, er min hustrus krukker bundfrosne..

Hvad vil i råde kommende drivhus ejere til?

Søren M

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. februar 2014 kl. 14.03

Hej Søren

Ja, sådan kan det gå i en tråd - sidegrene opstår ofte:)

Min klare anbefaling til nye drivhusejere er helt klar:

Dyrk i bede i jorden!

Du sparer en masse penge på ikke at købe grimme plastic/ polystyrenkasser og med lidt entusiasme får du erfaring med at bruge havens (husholdningens) kompost i egne jordblandinger og sparer dermed højmoserne.

Og - nu kommer vi til det du kredser om :) - bedene giver mulighed for vinteropbevaring af mange vækster, som ikke er vinterhårdføre, ved simpelthen at "plante" dem ud i bedene og dække med blade og lign. Det er - erfaringsmæssigt - muligt at holde sådan en "minijordkælder" frostfri i selv ret hårde vintre. Din kones krukker kunne være reddet på samme vis.....i det flisedækkede drivhus kommer nat-temperaturen lige over fliserne jo ned på stort set det samme som udenfor drivhuset.

Jeg ville personligt kun grave af og isolere sokkel, hvis jeg var meget afhængig af drivhuset som overvintringsplads eller meget tidlig forkultivering.

Så se at få lavet nogle bede imellem fliserne og konens krukker kan overvintre trygt der - det må give nogle points :-D

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. februar 2014 kl. 18.15

Jeg er meget tilfreds med min forsænkede bund. Det giver jo også en større dyrkningshøjde :)

Men det er også et stort arbejde, så mit drivhus nr. 2, der skal op om et par måneder, bliver bare punktstøbt og skal ikke bruges til overvintring.

Og jeg kan 100% tilslutte mig Toms opfordring til at dyrke direkte i jorden - dog med et lille forbehold mht. chili og peber, som trives klart bedre i potter, hvor jorden let bliver varmet op :)

Nyt svar til emnet »Nedgravet sokkel – en fordel?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Nedgravet sokkel – en fordel?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider