Forum

Vinterlukning af drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 3. oktober 2013 kl. 15.27

Hej

( første drivhus sæson, det er et Uranus jeg har )

Jeg har 2 skydedøre, og ovenover dem hver en 'dims' man kan dreje lidt på for at 'låse' dørene i en bestemt position...

Jeg mener ikke selv dette er nok til vores efterårs og vinterstorme, jeg kunne sagtens forestille mig at dørene kan arbejde sig op stille og roligt under blæsevejr, og pludselig er der rav i den. ( selv om dørene vender mod øst )

Hvilke løsninger har i andre for at holde dørene grundigt lukkede i sådanne situationer ??

Og hvad med vinduerne ? - tapperne er jo ikke specielt lange, så gør i noget her ?

Mvh
Christina

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. oktober 2013 kl. 18.09

I mit gamle drivhus bandt jeg vínduerne fast med snor om tapperne.

Mht. skydedørene så kan du lægge f.eks. en sæk med jord ude ved siderne af dørene, så den ligger i spænd. Så kan de ikke lige flytte sig...

Giver det mening?

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 3. oktober 2013 kl. 21.00

Hej Christina. Det er gode spørgsmål du stiller, for der er da ikke noget så ærgerligt, som at se døre eller vinduer rykket i stykker af blæsten, og ofte med det resultat, at flere glas ryger sig en tur og skal skiftes.
Jeg har også 2 skydedøre, så jeg har købet en lille billig rustfri stålhaspe som jeg har skruet fast i dørprofilerne. Den låser dørene sammen og hindrer ikke blot imod at de blæser op, men den hindrer også at dørene kan ruskes af blæsten.
Nu er det hundemørkt, men jeg tager et foto til dig i morgen, så kan du se om det er noget til efterligning.
Og med hensyn til vinduerne, så tøjrer jeg dem når jeg piller "oplukkerstemplerne" af inden frosten. Jeg bor på en vindomsust bakketop, og her kan en let efterårsstorm ellers få vinduerne til at klapre og i værste fald gå i stykker.
Jeg har også set hvordan andre kommer meget sent i gang med sæsonen i foråret fordi de først skal tage sig sammen til at reparere skader som følge af utilstrækkelig "vinterlukning"
Nogen kalder det "Rettidig omhu" !

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 3. oktober 2013 kl. 22.42

Det er jo seler livrem , jeg har haft drivhuse i 40 år , og jeg har aldrig sikret døre eller vinduer , bare lukket dem , og de har overlevet diverse storme/orkaner uden skader , men ok jeg har aldrig tænkt i de baner................så er det nok bedre at holde øje med sneen på taget her i vinter og regelmæsigt at feje det ned for at ungå et for stort snetryk.

Peter A.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 4. oktober 2013 kl. 8.01

Det eneste jeg sørger for ved mine 5 drivhuse er at fjerne sneen på taget, de har overlevet de værste storme hvor træer væltede herude, jeg tager heller ikke mine automatiske vindues åbnere ind, nu har de holdt i alle de år jeg har haft drivhuse.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 4. oktober 2013 kl. 8.15

Anja og Gert, tak for input, begge kan helt klart bruges :)

Og jeg vil gerne have et billede på et tidspunkt da det lyder som en god langsigtet løsning - jordposen er dog en helt logisk & genial her og nu løsning.

Peter, ligesom Gert bor jeg på en vindomsust top, og jeg har ikke haft mulighed for at stille det i læ, så jeg er ret sikker på i mit tilfælde at en god vesten storm kunne begynde at pille det fra hinanden hvis ikke jeg lukker det ordentligt.

Den anden risiko jeg har er at hele skidtet simpelthen lægger sig ned men her må jeg krydse fingre for at det var korrekt at tro på at de siger at mit Uranus har stærke profiler....det kommer i hvert fald ikke til at flyve nogen steder, det sørgede min mand for da han støbte fundamentet ned :-)

Og så er der det med sneen......jow, det siger min mand også, og det er jo helt korrekt - jeg håber dog min vindomsuste placering gør at det ikke gider lægge sig :-) Især da jeg er så tilpas Disney-romantisk at jeg kunne få svært ved at få mig selv til at feje det af, det ville jo lissom ødelægge det fantastiske syn ( jeg elsker sne-dyner )

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 4. oktober 2013 kl. 8.48

Mht sne, så syntes vi også det så rigtig hyggeligt ud med en masse sne på vores drivhus og det var også rigtig hyggeligt at sidde derinde og drikke the, indtil den morgen hvor det var let tøvejr og taget var styrtet sammen!!!

på vores nye drivhus fjerner vi AL sneen....

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. oktober 2013 kl. 11.22

Hej igen Christina
Nåh - nu har jeg lige været ude med det bette camera, så her får du lige et par billeder. Jeg kan se, at jeg også skulle ha' fundet nogle rustfrie skruer !
Og tillykke til Peter, nogen er jo bare meget dygtigere end vi andre.
Mht. til snetrykket på drivhustaget, så kan meget afværges blot ved at sætte en lægte midt i drivhuset (op under rygningsprofilet)

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. oktober 2013 kl. 11.23

Og det andet foto

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 4. oktober 2013 kl. 12.29

Frederik, det er nok liiige præcis det min mand er bange for jeg kunne finde på :-)

Gert - tak for de gode billeder - det bliver nok løsningen på længere sigt, når jeg det ikke nu her starter jeg med jordpose-løsningen :-)

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 4. oktober 2013 kl. 16.13

Det er ikke rygningsprofilen der er det svage punkt i taget , men det er glasene og til dels også aluprofilerne glaset ligger i , 10cm gammel sne vejer ca 30Kg pr M2 (ifølge DMI) dvs mere end 300 Kg på et 10 M2 drivhus tag...............og der kan sagtens ligge 25-30cm sne som vejer 750-900kg.........

Peter A.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 11. oktober 2013 kl. 10.06

Det er smart med en haspe, som vist på den fine billede, så kunne man jo evt. købe en længere haspe og 2 øjer, sætte de 2 øjer lidt forskudt i højde og afstand afhængig af typen, så kan døren stå lidt på klem om sommeren, uden at dyr hunde små børn osv. åbner døren utilsigtet.

Nyt svar til emnet »Vinterlukning af drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vinterlukning af drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider