Forum

Sokkel – fordele og ulemper

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kasper Hansen, 21. august 2013 kl. 16.05

Hej

Hvor er det fedt, at der findes et forum som dette, hvor gode folk deler ud af deres erfaringer!

Jeg er nybegynder (= ingen havemæssig erfaring eller håndværkerevner af nogen art :) kolonihaveejer, der nu også har erhvervet sig et Vitavia Diana 9,9 drivhus, og jeg har med stor iver læst et væld af indlæg om drihuse, men jeg synes det er lidt svært at holde styr på alle informationerne, så jeg har følgende spørgsmål:

1.
Kan nogen komme med eksempler på, hvad man vinder ved at lave isolerende fundament med fx Lecablokke fremfor den simple metode med købt stålsokkel og punktfundament i hjørnerne? Jeg har nemlig meget dårlig ryg, så hvis jeg skal til at ødelægge mig selv med dagevis af gravearbejde, Leca-slæberi og murerarbejde, skal jeg have nogle gode argumenter:)

2.
Der er skvalderkål i græasset og i nærheden, hvor drivhuset skal stå - vi tænker på at dryke direkte i jorden i drivhuset, men er det overhoveder realistisk mht. skvalderkål.

2a.
Hvor meget jord skal vi fjerne for at dæmme op for skvalder?

2b.
Kan den klares med ukrudtsdug, og hvor dybt skal den graves ned?

3.
Jeg har læst noget om, at man skal passe på, at man ikke kommer til at skabe en kuldebro, men jeg forstod det ikke rigtig. Kan nogen forklare det?

Tak!

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 21. august 2013 kl. 17.54

Hej Kasper,

Jeg kan ikke svare på nogle af dine spørgsmål, men jeg vil bare sige velkommen til! Og ja, det er et fedt sted. Du skal nok få svar på spørgsmålene.

Elsebeth

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette B., 21. august 2013 kl. 21.51

Ved anlæggelse af terrasse ud for hus med kælder, hvor meget fald vil der skulle være og er der andre hensyn af hensyn til soklen i huset, kælderen er dyb.

terrasse skal laves af fliser og med brosten i mellem?

Med venlig hilsen

Helene

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 21. august 2013 kl. 22.04

Nr 1: Brug du bare den stålsokkel der følger med , du vinder intet temperaturmæssigt ved at have en nedgravet isoleret sokkel
Nr 2 Lån en fræser og giv jorden en omgang der hvor drivhuset skal stå og dyrk så direkte i drivhusjorden
Nr2a intet
Nr 2b det bliver der ikke brug for
Nr 3 begrebet kuldebro er et sted i en isolering der er markant dårligere end resten af isoleringen...
Held og lykke med det.........vi har alle været nybegyndere....

Peter A.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. august 2013 kl. 22.31

Mette B - er du sød at oprette din egen tråd til dit spørgsmål?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 22. august 2013 kl. 6.39

Nå ja, og så hedder Mette, Helene? Mon ikke du skal over i et byggeforum i stedet, med dit spørgsmål?

Til Kasper: hvis du er bange for skvalderkål i drivhuset, kan du med fordel grave jorden igennem med en greb og fjerne alle rødder.
Det er klart det bedste at dyrke direkte i jorden! Du kan meget bedre styre vanding og næringsstoffer, og planterne kan få en meget bedre rodudvikling.

Nyt svar til emnet »Sokkel – fordele og ulemper«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Sokkel – fordele og ulemper

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider