Skrevet af: Claus G., 11. juni 2013 kl. 1.01
Jeg har fået et gammelt drivhus "kastet" i nakken .. tror det er et juliana ... det er ihvertfald født uden udluftningsvinduer :-(
Så jeg må igang med at lave en Geo-Gearløs løsning.
Jeg kan se at alle har tophængte vinduer - men min logik siger mig, at hvis man åbnede i toppen (bundhæftet) istedet, ville man få den varme luft ud mere effektivt. Dette tænkt udfra tanken at varm luft stiger op og bliver ikke bremset af et tophængt vindue der skal over vandret med 30 grader for at trække luften ud.
Mit spørgsmål er simpelt - hvad er begrundelsen for at alle drivhusvinduer er tophængte ?
MVH
Claus
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 11. juni 2013 kl. 6.44
Jeg vil tro, det er både regn og blæst. Der sker ikke noget ved, at det regner lidt ind, men ind imellem regner det jo ret voldsomt, og så kan der jo komme en del vand ind. Derudover skal det være ret solidt, hvis det skal overleve en storm - som jo også kan komme om sommeren.
Jeg vil også tro, at du vil få besøg af flere fugle i drivhuset, fordi det vil være nemmere for dem at komme til at lande i vinduesåbningen og dermed komme ind.
Men jeg ved det ikke sikkert - det er bare et gæt.
Så vidt jeg ved, kan du bare købe sådan en automatisk vinduesåbner og montere på vinduet. Der er vinduer i - de bare mekaniske, ikke?
Elsebeth
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 11. juni 2013 kl. 6.45
Jeg mener vist manuelle... :-)
Skrevet af: Claus G., 11. juni 2013 kl. 7.32
Tak for input... Nej der er intet der minder om vinduer... (kun manglende glas) :-\ ... Det med stormen kan jeg godt forstå... Men er kun et spg. Om konstruktion.... En i jernbjælke kan gøre meget ved det :-D... Fuglene lander uanset hængsel i top eller bund... Tror jeg!!
Mvh claus
Skrevet af: Bente Madsen, 11. juni 2013 kl. 7.58
Der findes jalousi vinduer, der kan monteres i siden, men det er altid ekstra udstyr. Tror det giver god cirkulation. Vil selv gerne have et monteret. Mener både pavillon og willab garten har det. Man ser det også i nogle gamle herregårdsdrivhuse at der kan åbnes spjæld i siderne.
Mvh
Bente
Skrevet af: Claus G., 13. juli 2013 kl. 2.28
Til alle dem der ønsker et svar istedet for "tror nok" :-)
Jeg tog mig sammen og fik skrevet til Juliana.
Og fik svaret .....
"Hej Claus.
Grunden til, at vores vinduer er tophængt er, at de sætter fast i tagryggen. Det er den mest stabile profil til holdning af vinduerne. Hvis de skal være bund eller sidehængt, så skal der nogle meget kraftigere profiler til og ændre meget i prisen.
Med venlig hilsen
Lene Konradsen"
Men nu er det for sent ;-) ... jeg var blevet færdig med mit GeoGearløs projekt ... og det virker upåklageligt ... YIPPPPIEEE :-)
Jeg skal dog skynde mig at sige at de er lavet af plexiglas istedet for glas (plexi er nemmere at arbejde med, vægten er lavere og materialet bøjer istedet for at splintre/sprække) .. alt har konstruktionen kostet 200.- (vinduesåbneren)
MVH
Claus
Vedhæftet er
Skrevet af: Claus G., 13. juli 2013 kl. 2.29
og endnu et billed
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. juli 2013 kl. 8.06
Ser fint ud :)
Men der er lige lidt nok udluftning... Vinduesarealet er i underkanten i forhold til drivhusets størrelse - kan ikke huske det præcist, men jeg mener, at man som hovedregel skal have vinduer på en størrelse, der svarer til 20% af drivhusets areal for at kunne få varmen lukket effektivt ud og holde fugten nede om natten.
Med de relativt små vinduer ville det nok være optimalt at have dem i toppen hele vejen hen på begge side af drivhuset :)
Det er ikke for at være lyseslukker - men jeg tror, at dine planter vil få det for varmt om dagen og for fugtigt om natten nu. Jeg har et drivhus på 21 m2 med ca. 4,5 m2 vinduer og har både vinduer og dør åbne hele døgnet nu for at regulere varme og fugt...
Skrevet af: Peter A., 13. juli 2013 kl. 10.24
Hatten af for nytænkning .... men det her er et flop , der kommer alt for lidt udluftning , der bliver alt for varmt , og om natten temmeligt fugtigt.........
I den megen varme tid tager jeg 1 glas ud øverst i gavlene , det tager 2 min. , og det giver god udluftning døgnet rundt.....
Peter A.
Skrevet af: Peter Sindrup, 14. juli 2013 kl. 10.57
@Claus - Jeg syntes det ser fint ud, omend jeg syntes at din teori om tophængslet versus bundhængslet er noget teoretisk. :-)
Jeg har selv et lille 6,2 kvadratmeter drivhus med 5 "fag". Jeg har to manuelle og to automatiske (tophængslede) vinduer og det ser ud til at virke fint.
@P. Autumnus - vil det sige at fjerner begge de øverste/midterste gavlvinduer hele den varme del af sommeren?
Og ja, det tager kun et par minutter. Lar (kæresten) vælger også at afmonterer sideglassene hvis hun skal plukke, "nusse" eller nyplante på steder der er svært tilgængelige da vores drivhus mere ligner en tæt bevokset regnskov. :-)
Peter
Skrevet af: Claus G., 20. september 2013 kl. 20.58
Nytænkning eller flop ... hmmm ... flop er det ihvertfald ikke - ingen planter er afgået ved varmedøden i denne sommer (som man bestemt ikke skal brokke sig over :-)
Alt her været frodigt og grønt. Nattefugt/sygdomme har jeg heller ikke oplevet.
Uden at blinke, snupper jeg en sæson mere uden ændringer.
Jeg kan af gode grunde ikke sammenligne med et tophængt vindue - da jeg ikke har noget andet drivhus at sammenligne med :-)
Ha en afslappet vinter :-)
Claus
Skrevet af: Henry G., 20. september 2013 kl. 23.47
Hej Claus tillykke med huset, du skriver der ingen vinduer var i huset, det kan være rigtigt, men der har været 4 bundlister til 4 vinduer med fra starten af husets levetid, de har længden af afstanden mellem sprosserne. På den måde du har lavet vinduerne, kan du få problemer med luftcirkulationen i bunden af huset, ved tophængte vinduer får du ingen problemer med f.eks. kraftige regnbyger. Jeg mener at jeg på dine foto kan se, at du kun har vinduer på een side, så håber jeg de er monteret på sydsiden (åben mod nord). Henry G.
Skrevet af: Claus G., 24. september 2013 kl. 1.17
Disse sprosser var desværre ikke med i pakken (kom og hent). Før jeg gik totalt amok lavede jeg sprosserne i træ - alu/rustfri det må komme senere :-)
Det med cirkulation i bunden af drivhuset har jeg klaret ved at lade døren stå åben - men indrømmet ... det ville være lidt sejt med en eller to jalousi ruder ved bunden. Det kan være konen tillader indkøbet næste år - ellers må jeg bare lave en forstørret dreje-udluftnings-ventil. Så den engang i min farmors enkeltglas rude i hendes køkken (40 år siden) - minder om et A-kraft symbol sat på et stykke fast glas og kan drejes for størrer luftgennemgang (håber det gav mening :-) Den bliver bare NOGET større end hendes:-)
Og så melder GeoGearløs sig igen - for den skal selvfølgelig kunne åbnes automatisk som tagvinduet.
He He He ... det skal nok blive sjovt at konstruere ;-)
Kraftige regnbyer har ikke været noget problem denne sommer :-) - om det betyder noget i praksis at der kommer regn ind kan jeg ikke sige - jeg skal jo vande alligevel :-)
Vinduerne er placeret på vestsiden af drivhuset. 95 % af vinden i haven blæser fra Vest og derved "suser" hen og op over den åbne vinduesrække - og tanken var at det skulle kunne trække varm luft ud - og det gør det. Hvis jeg altså husker at have døren åben, så der også kan komme luft ind :-)
Drivhuset står Nord-syd (det var hvad generalen gav tilladelse til) "take it or leave it"!!! og efterfølgende måske meget godt - med ungernes flyvske fodbolde :-/ Så er "mål"fladen ikke så stor.
@henry G - Men jeg blev lidt nysgerrig - hvorfor håbede du at vinduerne var monteret i syd og åbnes mod nord ??? er der noget jeg har overset/ikke tænkt ??
Ellers vil jeg gerne takke for rigtig mange gode indput - også kritikken - den lærer man også af (den er bare ikke så sjov ;-)
MVH
Claus
Skrevet af: Henry G., 24. september 2013 kl. 20.28
Hej Claus det kan være et problem for dig, at placere vinduerne i sydsiden. Mit drivhus ligger øst vest. I sommertiden kommer der ofte en vind fra sydøst til sydvest, hvor der også kan være f. eks. lus-spindemider m. m. i. Disse strømme vil så flyve hen over drivhuset, og tage den varme luft fra det øverste af drivhuset med sig, to vinduer på nordsiden er udstyret med automatisk oplukning, der virker året rundt (virker stadig efter 21 år) men du kan evnt. placere et vindue øverst i gavlen på nordsiden, aldrig åbninger i den nederste tredidel på grund af træk, det tåler planterne ikke, men tænk på IKKE at plante dine tomater under de åbentstående vinduer, de tåler ikke vand på bladene. Henry G.
Skrevet af: Claus G., 24. september 2013 kl. 23.00
Hej igen Henry ... tak for dine tanker og grundige forklaring ... det med flyvende spindemider ... den tanke har jeg ikke tænkt ... men bestemt noget der er værd at skrive sig bag øret !!!
Ang. Tomaterne - ligeledes noget jeg ikke havde tænkt på - dog skal det siges at åbningen ligger 50 cm fra midten på langs og der er flisegang under - men stadig - jeg havde ikke tænkt tanken:-)
Jeg forstår dog ikke det med trækket i bunden af drivhuset - de jalousi-vinduer man kan eftermontere er da placeret i bunden - eller har jeg glemt at tænke igen :-)
MVH Claus
Skrevet af: Henry G., 25. september 2013 kl. 20.51
Hej Claus jeg tænker du bor i hus/lejlighed i jordhøjde, har du åbninger i gulvhøjde ud af huset/lejl? Nej det tror jeg ikke, det ville blive fodkoldt og træk, fordi varmen er jo næsten mest under loftet. Dette er for at belyse hvorfor man ikke skal sætte nogen form for åbninger i de nederste to trediedele af huset, (desværre fik jeg fejlagtig skrevet een trediedel i foregående brev). Når man køber et drivhus, er der aldrig jalousier med, men det sælges gerne som ekstra udstyr. Desuden er det ingen god idè at lade døren stå åben, så er det bedre at skygge. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anja Egeriis, 25. september 2013 kl. 21.37
Det er jeg godt nok ikke enig i :)
Min dør står åben fra sidst i maj og til engang i oktober - og det samme gør mit vindue i gavlen modsat døren. Det er med til at holde temperaturen nede, når det er varmt, og fugten ude om natten - og jeg har aldrig konstateret problemer med planterne omkring dør og vindue...
Hvorfor synes du, at det er en dårlig idé, Henry?
Skrevet af: Henry G., 26. september 2013 kl. 19.59
Anja det er op til hver enkelt at gøre som man selv synes, men dine stakkels planter står måske i konstant træk, da den kolde luft udefra, smyger sig ind gennem den nederste åbning i huset (døren) og når døren er åben om natten kommer der mere fugt ind der sætter sig på bladene, som ikke tørrer før næste dag. Det er meget bedre at topvinduerne er åbne og døren lukket. Det er min erfaring. Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.