Forum

Grøn peber

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Ravn, 31. maj 2004 kl. 11.56

Hvorfor bliver bladene på min grøn peber gulspættede og nye blade mere lyse i farven.De første blade var pænt grønne.

Planterne er hjemmedyrkede og står i champignon muld.de er velgødede.

de har stået i drivhus de sidste 6 uger, og været overdækkede på kolde nætter.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 31. maj 2004 kl. 16.54

Jeg vil overlade forklaringen på de gulspættede blade til eksperterne.

Jeg reagerer kun, fordi produktet champignon muld nævnes som vækst-medium.

Er der, som jeg formoder, tale om ufortyndet kompost i stil med Champost, får planterne en kost, som er for skrap.

Det, jeg forstår ved champignon muld, er som Champost og havekompost et fortræffeligt jordforbedringsmiddel, men uegnet som solistisk vækstmedium.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Særkjær, 15. august 2004 kl. 17.31

Er der nogen der ved hvordan man bekæmper lus på grøn peber-planter?

Vi har disse frugter på vores lukkede balkon. Fantastiske flotte planter, men lusene er næsten ved at slå dem ihjel.

Jens og Tina

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 16. august 2004 kl. 11.21

Til Tina

Søg på insektsæbe her på siderne. Du kan lave det selv eller købe det færdigt. Jeg bruger 8 dl håndvarmt vand, 1 dl flydende brun sæbe og 1 dl sprit. Det skal sprøjtes overalt på planten, og det skal drive og sejle fra den! Jeg lægger gerne avis i bunden for at undgå for meget sæbevand i jorden. Lad det sidde en halv times tid og spul det så af med masser af vand.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Heikamp, 13. september 2004 kl. 17.32

Jeg har peber i mit drivhus, og der kommer en masse små huller i bladene, frugten bliver også angrebet, hvad kan jeg gøre, og hvad tror du det er.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 13. september 2004 kl. 20.55

Hej Finn. Det er nok snegle eller larver. Nogle larver er kun frem når det er mørkt, så gå derud med en lygte og kig efter. På det tidspunkt er sneglene også aktive.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 20. januar 2005 kl. 21.01

Jeg har plantet tagetes blomster mellem mine peber- og tomat planter, jeg har hørt det skulle holde lusene væk... jeg har da heller ikke haft lus i mine planter, så jeg tror på dette indtil andet er bevist ;o)

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Paw, 5. juli 2006 kl. 11.27

Hej
Jeg har altid haft de fineste grønne peber i mit drivhus,... men nu har jeg fået det problem, at planten ligesom rådner i stilken (helt nede ved jorden), jeg har indtil nu mistet 3 ud af 9 planter

Planten kan ikke stå oprejst, og går efterhånden ud.

Jeg håber du har et lille hint til dette problem

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 9. juli 2006 kl. 13.55

Lyder som Fusarium som er en svampesygdom som ikke kan bekæmpes (i private haver / drivhuse). Den er desværre ret smitsom og har formentlig haft gode betingelser på et tidligere tidspunkt på året hvor temperaturen vekslede meget. Den viser sig ofte ved at planterne "sover". Drejer det sig om melon / agurk / tomat kan man ofte redde planten ved at få stængelen bøjet ned i noget frisk jord hvor den så får nye rødder. Jeg har aldrig hørt nogen har gjort dette med peber da den ikke har samme mulighed.

Bruger du plantesække eller dyrker du i jorden?

Ellers prøv plantesække.

Lilium

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Paw, 10. juli 2006 kl. 8.48

Jeg bruger plantesække, og det ser ud til at
de 2 angrebne planter har det lidt bedre nu... men de hænger stadig lidt med ørerne

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen Borries, 25. september 2008 kl. 4.27

Er grøn peber flerårig?

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. september 2008 kl. 10.54

Hej Helen

Jeg tror godt at du kan holde liv iden, hvis du sætter den et kølig men frostfrit sted og så skære den tilbage til foråret. Dette kan man med bl.a. chili. Men de fleste steder, hvor man får frost kassere man den lige efter den første nattefrost. Jeg kender en som har dyrket chili fra den samme plante i ca 5 år, så det kan lade sig gøre. Dog skal jeg lige at der er nogle sorter som er nemmere end andre at overvintre.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen Borries, 4. oktober 2008 kl. 17.07

Hej Søren!

Jeg vil gerne lige sige tak for dit svar.

Mine grønne pebre er kommet indendørs nu, og måske skulle jeg snart grave mine chilli'er op.

Helen

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Verholt, 24. august 2009 kl. 16.31

Mine peberfrugter får store huller og skærer man dem ove, er der noget der ligner muselort indeni, hvad er det?

Nyt svar til emnet »Grøn peber«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Grøn peber

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider