Skrevet af: Rikke Jensen, 3. maj 2013 kl. 20.40
Hej forum
Jeg fik sidste år en fin kiwi af sorten Jenny, og i mangel på egnet overvintringssted har den stået i potte i et hushjørne med god læ hele vinteren. Nu har jeg imidlertid fået drivhus hvor tanken er at Jenny skal ind, og da den skal i jorden har jeg reserveret et hjørne hvor der ikke skal lægges fliser - nu er der bare dét at jeg ikke ved om Jenny er død og om jeg ligesågodt kan lægge fliser overalt: Den har lidt grønt under barken men den er ikke gået i gang med noget der ligner de første blade. Derfor: Hvor langt er jeres kiwier derude - bare grene, små blade, store blade ....?
Tak for hjælpen!
Rikke
Skrevet af: Simon Køge, 4. maj 2013 kl. 4.41
Har ikke så meget forstand på kiwi men vi havde to planter de sto ude i alt den tid vi havde lejet huset vi klippet dem ned og som vi troede de var gået ud kom de så kan godt være den kommer vis du bare giver den noget vand og gødning
Ved ikke om det er en go idé og få den ind i drivhuset da den godt kan blive for stor og ødelæg glasset
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. maj 2013 kl. 7.19
- vores står med store knopper nu -
Skrevet af: Freya Grossmann, 4. maj 2013 kl. 11.36
Skal man ikke også have en han og en hunplante for at de kan bestøves?
Skrevet af: Mette Lund, 4. maj 2013 kl. 12.08
Minikiwi er en af de planter der springer senest ud i min have. Der er ingen blade på min Issai kiwi. Mon ikke det samme gælder for alm. kiwi ?
Skrevet af: Rikke Jensen, 4. maj 2013 kl. 18.59
Tak for svar - den får lige en chance tof at sætte knopper inden den ryger i komposten. Sorten Jenny, er i øvrigt selvbestøvende, så jeg behøver ikke han og hunplanter.
Skrevet af: Henry G., 4. maj 2013 kl. 20.43
Hej Rikke det bedste du kan gøre for din kiwi er, at plante den udenfor, gerne langs en vestvendt mur, der vil den normalt få vand nok, og er det så under et tagudhæng er det helt perfekt, sådan står vores storfrugtede kiwi, der bliver så godt bestøvet, at den bærer op til 750 frugter årligt (efter 15 år). Hilsen Henry G
Skrevet af: Maiken Hornor, 6. maj 2013 kl. 12.03
Hej Rikke!
'Min' (min udlejers) kiwi har også store knopper og den står også op ad en sydvendt mur.
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at en kiwi bliver gigantisk stor!
En vindruevin kan skyde en del og tage over hvis man ikke passer på, en kiwivin er måske 10 gange så voldsom.
Jeg ved ikke om man kan klippe den kraftigt nok ned, faktisk ved jeg ikke om den kan fungere beskåret som en drue, hvor man har en enkelt hovedstamme (stokken) og så lader fingre med tre knopper være. Mon den også laver blomster på 2. års grene som druen?
Hvis den gør, ville jeg plante den udenfor (som med druen) og så lade den krybe ind i drivhuset gennem et rør - hvis du beslutter dig for at have den 'inde'. Men den burde sagtens kunne klare sig udenfor - især op ad en havemur der beskytter om vinteren.
kh
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.