Skrevet af: Linda H., 28. april 2013 kl. 19.50
Jeg har lige nedlagt mine kapillær kasser til fordel for jordbede.
Men kan jeg bruge dækbark eller barkmuld som topdække?
Vores plæneklipper har ikke opsamler og jeg har heller ikke adgang til kompost.
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 29. april 2013 kl. 15.26
Hej Linda,
Er det dyrkning af tomater og agurker, du taler om? Der behøver i så fald ikke at være noget jorddække. Planterne laver tilstrækkeligt med blade selv. Hvis du gerne vil have jorddække, må nogen andre komme med et bud.
Elsebeth
Skrevet af: Linda H., 29. april 2013 kl. 16.23
Det er hovedsageligt tomat og agurk.
Bunddækket er for at undgå for meget fordampning fra overfladen.
Jeg er bare bekymret for hvorvidt det kunne finde på at skimle? Hele høsten sidste år gik mere eller mindre til i skimmel :-(
Skrevet af: Anja Egeriis, 29. april 2013 kl. 16.46
Det var også et svært år sidste år - og planter i kapillærkasser er nogle gange meget modtagelige for skimmel, fordi de bliver så tætte, så det problem har du i hvert fald ikke i år :)
Du kan dække jorden med hækafklip og/eller græsafklip i et godt lag på omkring 10 cm. Det vil holde fint på fugten, og så kan du nøjes med at vande grundigt omkring hver 14. dag - evt. en gang om ugen, hvis det skulle blive meget varmt.
Min plæneklipper har heller ikke opsamler, men jeg har en løvrive...
Skrevet af: Linda H., 29. april 2013 kl. 17.53
Løvriven fungerer bare ikke når manden har købt en rigtig fancy plæneklipper, så græsset blir splittet i atomer og delt fint ud over det hele. Kan ikke huske hvad man kalder den slags klipning...
Hæk er godt tip, har masser af liguster og thuja :-D
Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. april 2013 kl. 20.23
I stedet for alt det jorddækning med forskellige fancy ting, så hold den øverste cm af den alm. jord løs og luftig.
Det forhindrer fordampning fra overfladen, og giver ikke grobund til forskellige uønskede svampe.
Hvis der endelig skal være noget, så giv det ½-1cm groft grus.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.