Skrevet af: Johnny Jorsal, 2. marts 2013 kl. 20.15
Jeg vil have lavet mig noget kunstigt lys, jeg har fået fat i et gammel skolebord med indstillige ben, der vil jeg på undersiden montere 6-8 lysstofrør, også skulle det jo gerne bare kører, jeg regner med at mine planter skal stå på et bord ved et vestvendt vindue 240cm. bred, også vil jeg stille mit lysbord ovenpå, men jeg er lidt i tvivl om hvor meget det skal lyse, udover dagtimer og om det også skal lyse i dagtimer.
Skrevet af: Tom Andersen, 2. marts 2013 kl. 20.22
Hvilke planter?
Hvilke lysstofrør?
Skrevet af: Johnny Jorsal, 3. marts 2013 kl. 5.35
Tomater, agurker, peber osv, også har jeg læst et sted at mange har held med at bruge alm. lysstofrør farve 80 og da jeg tilfældigvis har sådan nogle liggende skal det jo prøves af.
Skrevet af: Plantetorvet.Dk V. Bjarne Schou Andersen, 3. marts 2013 kl. 8.43
Hej
Vi har et sæt af forspiringsudstyr på Plantetorvet.dk, heriblandt Vækst belysning, armatur & lysstofrør, stativ til vækstlyset også en varmemåtte hvis dette er en fordel for de frø man skal spire.
Du kan læse mere på www.plantetorvet.dk/frosortiment/plantestarter.php
Skrevet af: Tom Andersen, 3. marts 2013 kl. 9.27
Johnny, det vil være super, hvis du melder tilbage om dine erfaringer med alm. lysstofrør i farve 80...
Skrevet af: Tom Andersen, 3. marts 2013 kl. 9.35
Hej Bjarne
Kan det passe, at jeg ikke kan finde detaljer om lysstofrøret - fabrikat, lysets spektrum, effekt m.m.?
Skrevet af: Peter A., 3. marts 2013 kl. 10.49
Jeg har brugt alm. lysstofrør i mange år og jeg kan ikke se forskel på planter der har fået grolysrør lys og alm. 80 lysrør .
Den store fordel ved lysstofrør er at de små kim planter kan placeres ganske tæt under lysrøret 2-3 cm , uden at blive svedet af.............
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 4. marts 2013 kl. 7.46
hej folk
det så herligt at " kaste sig ud i nye og spændende forhold
som man har en vis indflydelse på og når jeg
skriver vis indflydelse ; ;mener jeg at det aldrig er lovning eller
garanti når vi forsøger at gøre naturen efter. ....
lyset er selvsagt en faktor som må være temmelig godt prioteret
min opfattelse om lysstofrør er at vækster hat særlig gavn af
lysstofrør med farve temperatur på over 6000 k
og det kan jeg konkludere efter brug af "slm stue belysning med ca 2700 k (kedelig gullig belysning)
i min verden er det ganske enkelt ikke korrekt at alm "gult" lys
er et lige så godt alternativ
mvh René
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. marts 2013 kl. 8.50
en farvetemperatur på ca. 3000 grader kelvin er ideel - ved 6000 grader kelvin lukker planternes spalteåbninger og deter vel ikke meningen så gror de jo ikke -
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 4. marts 2013 kl. 10.47
Hej jeg
mener mine citron træer som blomstre på snart
3 mrd og kvittere med store flotte citroner
mine navel appelsin planter som blev såret som
sten i okt 2012 nu står 8 stk livligt voksende sunde
planter med konstante skud og får nye bladsæt
konstant alt sammen med rør på 6000k eller større
så mener at fakta er en vsriabel størrelse
mvh
René
Skrevet af: Johnny Jorsal, 5. marts 2013 kl. 21.36
Er der slet ikke nogen der havde et bud på spørgsmålet med hvor lang tid de skal have lys. Nu har jeg fået lavet et stativ, dog ikke bord modellen som jeg havde tænkt mig, og foreløbig også kun med 2 stk 49W farve 830 rør men der kan bygges flere på og jeg kan lave et mere hvis det bliver nødvendig. Jeg har foreløbig sat dem til at lyse 12 timer om natten, ud fra novicen om at de alligevel får lidt sol om dagen.
Skrevet af: Tom Andersen, 5. marts 2013 kl. 21.43
@Johnny
Hvorfor vil du aflive natten?
Prøv med 12 -12 og hold fast i døgnrytmen...
Skrevet af: Johnny Jorsal, 5. marts 2013 kl. 21.48
Nu er jeg nok det de unge ville kalde en "Newbee" på dette område, men hvid det ikke er godt at aflive natten vil jeg da fluks fare op og slukke også sætte uret til at tænde om dagen i stedet for.
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 5. marts 2013 kl. 22.18
hej..
ang tilskudslys har jeg selv haft "uvane" med lige lovlig mange
timers lys..
jeg har modereret det en del ,takket være nogle skønne folk herinde som
var inde på naturlig bladtab osv ,,
men det lys mine planter har fået har været altafgørrende for at ,det er lykkedes overhovedet ..
'bruger jbl-marine og jbl-natur hendholdsvis 9000K
0g 15.000K ja det er ikke skrivefejl,,
men det er 3 mrd ers blomsring heller ikke , og de skønneste store flotte citroner og utrolig flotte planter med dybgrønne spændstige blade og et hav af nyskud konstant.
det altid let og mageligt at finde fakta i literaturen ,men planterne ude hos folk som ,bruger hunderedvis af timer på at forfine sine metoder til vækst lyver jo ikke
BILLEDET er mine navel appelsin er som blev sat som sten i okt mrd
mvh RENE
mange hilsner RENE
Skrevet af: Tom Andersen, 6. marts 2013 kl. 6.49
@Rene
Kelvin er ret ligegyldig størrelse i forbindelse med fotosyntese.
Jo højere farvetemperatur (Kelvin °), desto mere blåt lys er der og jo lavere farvetemperatur, desto mere rødt.
Desuden er der store forskelle fra fabrikant til fabrikant.
Hvis du vil gøre dine resultater og debatten mere interressant - for mig i hvert tilfælde ;-) - ville rørenes data vedrørende lysets præcise bølgelængde være oplagte at se på. Jeg mener at de oplysninger kan skaffes fra leverandøren på alle rør.
Never mind - det er dejligt at dine planter stortrives - og så får de nok det lys de skal have :-D
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 6. marts 2013 kl. 10.45
jeg mener jo poienten i mit indlæg er :at div publikationer og mållinger
div tal osv ikk nødvendigvis er recepten ..
TOM med al respekt for erhvervet viden og tilgang mener jeg det fantastisk at forfølge alternativer til fastsatte normer og "love" om plante
hold og opdræt ..
hvorfor er det tit altid det standardiserede man finder troværdigt når
nu sådan en som jeg og nok en masse andre kan berette og frem vise alternativer ? som du selv bekræfter som iorden (du har jo ikke skrevet st mine vækster ser herrens ud) så går udfra du mener dr ser ok ud..
jeg oplever man er lidt bange for de anderledes tilgange ? og
diskvalificerer dem promte ved at melde div ud som ; planterne kan ikke det og det !
når jeg møder ny" og anderledes tilgang går jeg da ombord" så langt
at det evt opleves skørt ..
jeg ville såmænd bare prøve at godtgøre Hvordan ,jeg i rødovre har
omgås mine citrus som jeg har fået en del komplimenter på
og syntes andre burde være mere åbne og ikke lade
sig diktere af tal og normer alene ..
at jeg selv benytter kelvin som indikator for optimal farvetemp et kun for at informere om hvilke lys jeg bruger ..
grunden til at jeg bruger så høje og lidt forskellig faktor i den høje ende feks både fra 6500k til15.000k er bla for at en overlap" og sikring skal ske og igen: plantet ne viser nu blomst på snart 3 mrd
nyskud i stor mængde m v det ksn jo kun fortælle om mere end 1 korrekt pasnings måde
mvh René
ønsker positiv dag til alle !
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 6. marts 2013 kl. 10.58
iøvrigt ligger jeg rør info på lidt senere
for god ordens skyld jeg benytter 3 typer 30w i alm hvide amarature
m reflektor fra avifauna aps
Skrevet af: Tom Andersen, 6. marts 2013 kl. 17.26
@Rene
Hvis jeg forstår dig ret, så bruger du 3 rør á 30 watt?
Hvor mange planter eller hvor stort areal dækker dine 3 X 30 W, altså 90 W?
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 6. marts 2013 kl. 18.13
kære ven jeg bruger 4 stk jbl solar t8 30w
til mine 2 citron er men de er sat op således et hænger over et midt for og to nedefra
og det gør jeg udelukkende for at rekonstruere det lys fald som naturen byder på
her tænker jeg genskin osv
og så har jeg alså købt reflektor er til hver ameratur
det kvitterer faktisk med ca 40% mere lys så at
stille det op som: når 3 rør er 90w er det da sandt nok
men ikke brugbart til noget som helst mener jeg !
mine 4 rør dækker vel 2m radius
men mine navel appel "babyer" 8 stk i hver deres 12 cm potter får ufo led 45x3w m 2 blæsere købt hos billiggro.dk Es-45 3w-rbh-3G til 1500 kr har rød/blå/hvid "harmoni" læs på billiggro.dk
hænger ca 80 cm over 8 potter ca 1m areal de får så også 1 30w rør jbl solar marin day m 15.000 k
de blev startet som kerner 1 cm under citrusjord 25 kerner i 2 potter a 25cm og er kernesunde idag
8 stk som jeg mente var rigtigt levedygtige. .
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 6. marts 2013 kl. 18.20
hej folk..
dette er jo et så herligt site..
og jeg kunne så godt ønske mig om en venlig sjæl ville lægge
et par billeder ud af deres citrus..
dette er hermed en EFTERLYSNING, og det er i begejstring
og stor kærlighed for disse vækster jeg søger dette,
da jeg efterhånden nogle gange er stødt på :
citat:det jo det nemmeste i verden at spire selv
må der være en overflod af flotte citro ser
forløbig har jeg kun set mine egne !! og vil så gerne se disse planters skønne skue..
mange hilsner RENE
Skrevet af: Tom Andersen, 6. marts 2013 kl. 19.14
@Rene
Jeg er ked af, at du ikke kan bruge mine betragtninger til noget, men det håber jeg så andre kan :)
For lige at runde mit bidrag af:
- ud fra din beskrivelse bruger du unødvendig meget energi i forhold til LED og det er da relevant ud fra en bæredygtig betragtning eller?
- du henviser til et JBL Solar Marin-rør og fremhæver igen farvetemperaturen på 15000 K, som en trivselsfaktor for planterne. Der vil jeg blot gentage, at farvetemperaturen har ingen eller meget lille betydning for dine planters trivsel. Farvetemperaturen har kun betydning for din opfattelse af lysets "udseende".
Dine rør udsender helt sikkert lys i den rette bølgelængde og det er dét der har betydning for dine planter - _ikke_ farvetemperaturen.
Det er derfor svært at se "det nye" ved din dyrkning af planter under kunstlys. Nu må du ikke misforstå mig, men faktisk er din dyrkningsmetode "gammeldags" i den forstand, at du bruger lysrør og mere energi end nødvendigt.
Så min anbefaling til alle andre nybegyndere med kunstlysdyrkning (som mig selv) er: Se efter LED og LED UDEN indbyggede blæsere.
Men vi er enige om én ting: Det er flotte planter du har :-)
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 6. marts 2013 kl. 20.41
hej Tom..
tak for din opmærksomhed og dejlige engesement,,
vi menneskers opfattelse af mange forhold kan ikke altid
hænge sammen ,og du er efter min bedste overbevisning fuldt
ud rustet til det meste ,indenfor det grønne og lys mv ,de forhold vi har rundet af i en del indlæg ,og vi runder roligt
videre med anderledes syn på nogle ting i bagagen,,
iøvrigt tak for dine pæne ord om mine citron planter..
positiv dag herfra
mvh RENE
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.