Forum

Stort drivhus tæt på hækken?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Skov, 25. februar 2013 kl. 14.32

Hejsa

Vi skal opsætte vores første drivhus og har set på et compact 6,2 m2 i glas.
Drivhuset er valgt ud fra vores trænge plads i haven. Drivhuset skal stå i et hjørne op ad hækken, således at langsiden mod hækken vender stik mod vest og kortsiden mod hækken vender stik mod syd. Vores hus ligger nord for drivhuset og der er ingen store træer til at skygge for drivhuset, kun hækken der er ca. 16 cm høj. Vi har plads til at sætte drivhuset ca. 1 meter fra hækken på begge sider, da vi har læst at drivhuse skal stå minimum 1 meter fra hækken...
Men nu til spørgsmålet: Vil det være dumt af os, at vælge et compact plus 8,2, der er 86 cm breddere. Dvs at drivhuset så kommer til at stå med langsiden helt op ad hækken mod vest. Hvilken forskel vil det have, at sætte et større drivhus helt op ad hækken, kontra et mindre drivhus 1 meter fra hækken? Vil der være varmere i det lille drivhus? Og vil jeg kunne plante i langsiden helt op af hækken?

Med venlig hilsen

Fru Skov

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Skov, 25. februar 2013 kl. 14.33

Hækken er dog lidt højere - 160 cm ;o)

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. februar 2013 kl. 15.20

I vil få problemer med lysmangel i drivhuset med den placering - den er desværre ikke ret ideel...

Det er jo netop syd og vest, som huset skal have det meste lys fra, og det vil det ikke få. Har I slet ikke andre placeringsmuligheder på grunden, der vil passe bedre med lyset?

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. februar 2013 kl. 9.02

- hvis hækken ikke bliver højere end 1,60 vil det være udmærket - det er jo ikke direkte sol du skal bruge det er det diffuse lys -
M.Madsen fhv. erhvervsgartner

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2013 kl. 16.42

Jeg er slet ikke enig - hvis det skal stå kun 1 m fra hækken lige mod de sider, hvorfra der kommer mest lys, vil I ikke få det optimale ud af jeres drivhus - og det synes jeg godt nok ville være ærgerligt :)

Det samme gælder selvfølgelig, hvis I vælger det større af drivhusene og sætter det helt op ad hækken...

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 26. februar 2013 kl. 17.31

Jeg havde 2 muligheder for placering af drivhus, begge med en 1,6 m hæk på langsiden og den ene også med hæk på sydsiden, samt også kun 1 m til hæk. Og efter at have iagttaget, hvor meget senere de blomsterløg og planter var, der stod der, valgte jeg drivhus fra, for planter starter jo væksten nede ved jorden...

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 26. februar 2013 kl. 18.19

Hej Fru Skov

Jeg har selv et drivhus der står tæt på en hæk- dog ikke helt op af hækken og med frit lysindfald fra øst og syd.

Du skal lige være opmærksom på, at I skal kunne komme til at klippe hækken, ellers vokser den helt op ad drivhuset og giver alger mm. der ikke kan vaskes af gr. pladsforholdene.

Mvh Mette

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. februar 2013 kl. 7.33

Kom lige til at tænke på - har I måske mulighed for at sætte et halvtagsdrivhus ved husmuren?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Skov, 28. februar 2013 kl. 5.55

Tusind tak for jeres svar. Vi har desværre ikke mulighed for at placere drivhuset andre steder i haven. Det kan ikke stå op ad husmuren, da grunden skråner og vi har udnyttet hældningen til højbede, der et støbt fast. Drivhuset skal selvfølgelig ikke stå så tæt på hækken, at vi ikke kan klippe hækken. Tænker også at jeg bliver nødt til at holde hækken nede, da vi er klar over at det ikke er den optimale placering.. Men drivhuset vil jo få meget sol eftermiddag/aften på den øverste halvdel og taget. Planterne mod øst vil få direkte sol næsten hele dagen, afhængigt af hvor højt solen står på himlen. Burde det ikke være nok til at kunne dyrke tomat, agurk, peberfrugt osv? Og vil varmen være den samme i det store drivhus, der jo får mere skygge fra vest, da det er tættere på hækken? Er selvfølgelig klar over at der så er mere skygge, men så kunne jeg jo sætte en lille bænk til at sidde på i denne side ;)
Mette Lund: H irdan trives dine planter?

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 28. februar 2013 kl. 15.02

Hej fra Skov
Du skal ikke lade dig afskrække af at der altid er nogen som ved bedre, og som derfor kan afgøre havd der er muligt og hvad der ikke er for andre.
Jeg er ret sikker på, at vi er rigtig mange som kan bekræfte, at det sagtens kan lade sig gøre at ha' succes med drivhuset selv om det ikke er teoretisk ideelt placeret. Og selv det teoretisk ideelle er der jo også delte meninger om.
Som eksempel er mit eget drivhus vendt gavlen imod syd. Og umiddelbart op ad vestsiden har jeg en hel skov af elle- og lærketræer som om sommeren lukker tæt for solen. Mit største problem er, at det altid kniber med at nå at spise alle mine afgrøder fra drivhuset. Jeg har heller aldrig fornemmet problemer med at planterne mangler lys. De bli'r kraftige og yder over al forventning.
Mht. til din hæk på 160cm, så står solen jo ret højt det meste af sommeren, så du skal nok få lys nok og glæde af dine planter alligevel.
Selvfølgelig kan der være en lille forskel f.eks. hvis man absolut skal ha' alting til at gro unaturligt tidligt, men så kan man jo supplere med lidt kunstlys i de par uger. Og lidt senere så kan det jo ofter være et problem med formeget lys.
Det er jo nok en tilsnigelse, når du i overskriften skriver "Stort drivhus" 6 m², så kan det vel dårligt blive mindre ?
Men god fornøjelse med dit nye drivhus, du bli'r helt sikkert glad for det.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 1. marts 2013 kl. 9.30

Der er mange som placerer deres drivhus med gavlene nord syd , det giver en hurtige opvarmning om morgen en lavere temperatur midt på dagen og mere varme sidst på dagen som giver en bedre nattemperatur.............

P.A.

Nyt svar til emnet »Stort drivhus tæt på hækken?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Stort drivhus tæt på hækken?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider