Skrevet af: Lasse Hansen, 9. februar 2013 kl. 16.50
Hej
Jeg har bygget et drivhus der står på en lecasokkel, samt muret et højbed med lecablokke i den ene side af huset.
Jeg har pudset soklen udendørs med en blanding af grus og cement. Jeg er stødt på flere der skriver at deres puds skaller af på indersiden pga. store temperaturforskelle og konstant fugt, jef er derfor ii tvivl om hvilken type puds og hvilken metode jeg skal benytte til at pudse højbedets inderside og yderside, samt indersiden af drivhussoklen.
Jeg fortrækker at fylde højbedet direkte med jord uden forring, jeg har derfor fundet noget weber cement specielt beregnet til drikkevands reservoir, men det ser ud til at skulle bestilles specielt hjem, plus det nok koster det samme som drivhuset i sig selv :)
Nogen der har gode erfaringer?
Mvh
Lasse
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. februar 2013 kl. 17.07
Mit er ikke pudset på indersiden på den del af soklen, der er under jorden.
Jeg havde en rest af sådan en plastmembran, som bruges ved f.eks. en kældermur, der har kontakt med jord, og den har jeg lagt mellem jord og sokkel i jordniveau.
Jeg tror dog ikke, at den er nødvendig - men nu havde jeg den.
Desværre kan jeg ikke hjælpe med, hvilken slags puds, der er på resten af soklen - jeg havde håndværkere på den del af projektet :) Men den sidder fint uden afskalninger på 5. år nu.
Skrevet af: Lasse Hansen, 13. april 2013 kl. 13.10
Der må da være nogen der har erfaring med en pudset sokkel! Jeg skal pudse den i morgen, og jeg tror bare det bliver et tyndt lag grus/cement puds der lige lukker porerne på leca blokkene i blandingen 1:3. Er der nogle der har dårlige erfaringer med det?
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. april 2013 kl. 13.45
Prøv at søge på sokkel oppe til højre - der kommer masser af hits :)
Skrevet af: Henry G., 13. april 2013 kl. 23.19
Hej Lasse jeg har "kun" penslet en ret tynd vælling, lavet af cement og lidt sand, på indersiden af soklen i fuld dybde (75 cm), det har nu virket i over 25 år, så det var en billig holdbar løsning. Henry G.
Skrevet af: Peter A., 14. april 2013 kl. 10.25
Hvis du skal pudse lecablokke skal du bruge pudsemørtel ,
Jeg har givet mine lecablokke 3 lag ufortyndet sokkelmaling , som skulle holde fugtigheden ude.
P.A.
Skrevet af: Lasse Hansen, 14. april 2013 kl. 12.32
anja-> jeg har skam været rundt på dette fora for at finde info, og der bliver flere steder skrevet om pudset sokkel, bare ikke hvilken type og hvordan.
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. april 2013 kl. 13.41
ok - synes bare, at der har været så mange tråde om dette, men det hjælper jo ikke, hvis du ikke kan finde dit svar i dem :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.