Skrevet af: Mathias Hansen, 16. januar 2013 kl. 12.42
Hej med jer :) sidste år fik jeg et 'væksthus' fra Brugsen.. Det er billigt og faktisk slet ikke kønt :) men det er rimelig stor og da jeg intet drivhus har, er det en god mulighed for at kunne forkultivere og få lidt grøntsager ud af det efter. Det er 180 lang 142 bredt og 130 cm højt. Mit spørgsmål lyder dermed på, højden er jo ikke meget i forhold til tomater o.s.v. Kender i til 'lave' tomat/agurk planter? Jeg stødte i en tidligere tråd, på en der havde ' thai-tomater' der ikke var voldsomt høje, men de fandes hvis ikk længere på markedet. Hilsen den væksthus forvirrede Mathias :D
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. januar 2013 kl. 16.45
Hej Mathias
Bjarnes Frø & Planter har en buskagurk, der ikke bliver ret høj, og den smager faktisk fint, så prøv at smutte derind en tur :)
www.bh-froe.com/ZC/
Mht. thaitomaten, så er det ikke en sort, der findes i handlen - og den er heller ikke lav nok, da den bliver lidt mere end 1,6 m høj og nogle gange mere...
Jeg har ikke så meget styr på lave tomater, men mener at kunne huske en sort, der hedder Vilma - prøv at google den - og prøv også at søge på krukketomater.
Skrevet af: Mathias Hansen, 16. januar 2013 kl. 21.08
Tak Anja , "wilma" kan jeg finde et enkelt sted i Sverige. De skriver godt om den, og kunne finde en tråd fra 2010 hvor, skriver at wilma er en stærk plante :)
Skrevet af: Niels W, 18. januar 2013 kl. 1.50
Hej Mathias
Jeg tror nok, at de fleste tomatplanter ville krybe hen over jorden, hvis vi ikke "bandt" dem op ? Måske var tomater en god afgrøde i bunden af drivhus/mistbænk/væsthus :-)
Niels
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. januar 2013 kl. 7.21
Jeg tror bare, at vi ville miste mange pga. skimmel, hvis de lå på jorden - det ville give et herligt, fugtigt miljø, hvor den kunne hygge sig...
Så jeg vil stadig foreslå at lede efter krukketomaterne - det tror jeg, at du vil få mest glæde af :)
Du kan også stille dit spørgsmål i denne "tomatgruppe" på Facebook:
www.facebook.com/groups/202443663184594/
Der er mange der, der dyrker frilandstomater, og som helt sikkert har et bud på sorter til dig.
Skrevet af: Mette Petersen, 18. januar 2013 kl. 14.56
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/206.html
her står der også noget om at tomater er "født til at kravle"...så det er da et forsøg værd. Har dit væksthus ikke "tag" der kan lynes op., så der ikke bliver alt for gode betingelser for skimmel? Den model har jeg set i den lokale brugs.
Mener også at Camilla Plum har skrevet om liggende tomater et sted....
Skrevet af: Mette Petersen, 18. januar 2013 kl. 14.58
Skrevet af: Eivind L Larsern, 20. januar 2013 kl. 0.55
Hvem siger tomater skal være 2m høje. Nap topskud når den når højden der er plads til, lad evt de første sidegrene vokse med op. og så ellers fjerne side skud som vi plejer. det er ikke sikkert planten yder samme mængde som andre men der burde blive gode tomater. Skal for en ordens skyld sige det ikke er afprøvet her.
Skrevet af: Mathias Hansen, 16. februar 2013 kl. 22.42
Eivind nej det er jo selvfølgelig rigtigt men er mere bange for at stanse planterne i deres udvikling.
Mette tak for linket. Og nej der er ikke lynlås i taget, kun i gavlene og den ene side. Så det kan godt være det måske ville lykkedes,det skal bestemt prøves.
Jeg er overordentlig spændt på resultatet af væksthuset til 25 kr.
DBH Mathias
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.