Forum

Problemmer med at samle Halls 148 drivh.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Svensson, 8. oktober 2012 kl. 21.53

Hej her inde.
Vi har købt et halls 148 (11,5 m2) drivhus.
Lavet et fundament af lecablokke, og trykimprægneret træ øverst.

Drivhuset står godt. MEN taget giver mig problemmer
På tegningerne er der en gummiliste, som skal være i bunden, vil mene den skal fungerer som drypnæse.
Jeg kan simpelthen ikke regne ud hvordan den skal sidde.
Jeg ville gerne undskylde mig med 10 tommelfingre, da jeg er IT mand. MEN den går ikke, laver biler, motorcykler, biler oma. det er meget forvirende for mig, at jeg ikke kan finde en logisk måde den skal sidde.

her er lidt billeder jeg tog af profil m.m.
www.facebook.com/media/set/?set=a.4717900184992.2202956.1219116236&type=1&l=8b03fff401

Det er part 184 på side 23 i samlevejledningen

www.have-center.dk/magnum-88-108-128-148.pdf

EVT. nogen med samme drivhus, der vil beære mig med et closeup billede af deres gummi liste?

Føler mig total dum over dette!

1 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 8. oktober 2012 kl. 22.52

Hej Jesper hvor lang er den gummiliste du ikke kan få anbragt, og hvordan ser den ud i profil, kan du tage et nærfoto af den, gerne på lys baggrund. henry G.

2 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Svensson, 8. oktober 2012 kl. 23.10

den er den fulde længde af en rude/ et fag. den skal fungerer (tror jeg) som vandnæse for tagets nederste ruder, og lede vand ud i tagrenden. hvis du ser mine billeder, er de sidste 2 i profil, hvis du zoomer, kan den ses. ellers må du sige til, så tager jeg naturligvis nye billeder.
Men som jeg ser det, skal ruden i bunden, hvile af på den gummi liste.

Tak
Jesper

3 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 9. oktober 2012 kl. 19.58

Hej Jesper Jeg har kigget lidt mere på dine gummilister, det er rigtigt, at de skal sidde på tremplen, hvis man ser på det midterste foto helt til højre, ser man den lille "plade" der skal forhindre ruden i, at rutsje nedad, og gummilisten skal lægges på det flade stykke, så ruden forhåbentlig kan lægges så langt ud, at tagvandet løber ned i renden, uden at glasset rører metallet, håber det hjælper dig lidt. Hilsen Henry G.

4 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Svensson, 9. oktober 2012 kl. 20.58

Tak for info. Fik i dag fat i juliana, de erkendte, at der var en produktions fejl, på gummiliste så den ikke kan bruges. De har ikke en erstatnings liste. :-(
Så er nødsaget til at lave silikonekant istedet. Ireterende at spilde så længe på det. Men det er jo ikke noget der er gjort med vilje. :-)

5 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 9. oktober 2012 kl. 23.00

Hej igen Jesper før du bruger silikone, vil det være en rigtig god idè at klæbe en bred strimmel tape, der hvor du vil bruge silikonen, da du ved at gøre dette nu, bliver det ikke et problem at skifte et stykke glas, når det engang bliver nødvendigt, silikonen er næsten umulig at fjerne, når det er hærdet, eller har siddet nogle år. Hilsen Henry G.

6 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Svensson, 10. oktober 2012 kl. 5.51

Ok, takker for info. Det vil jeg huske.
:-)
Jesper

7 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Christensen, 19. maj 2013 kl. 17.10

Hej Nyindkøbt Hall universal 108 har tilsyneladende stadig problem med gummi listen nr 184. Profilet er ikke det som er beskrevet i vejledningen; der mangler nogle ordentlige tegninger/ fotos. Det er noget bras
Fik også en forkert vejledning. Jesper
.

8 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Christensen, 25. maj 2013 kl. 9.01

Hej
Mit problem med liste 184 (glas i taget mod tagrenden) i Hall Universal 108 prøvede jeg at løse ved at kontakte Juliana og give en omfattende forklaring på problemet. Har nu fået en ny gummiliste som er fuldstændig magen til den oprindelige og lige så ubrugelig. Så jeg er ikke kommet videre. Det ser ikke ud til at Hall i England har styr på deres produktion, til skræk og advarsel for kommende købere. Jeg prøver en gang til at kontakte Juliana og hvis det ikke giver det ønskede resultat kan de komme og hente drivhuset. Er der andre der for nylig har haft samme problem? En løsning med silikone er ikke en løsning for mig.
Vh Jesper

9 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 25. maj 2013 kl. 16.32

Jeg har 2 halls 128 drivhuse det ene mere end 30 år gammelt det andet helt nyt , og jeg har aldrig haft gummilister i bunden af nederste tagglas , det er der da ikke plads til og til hvilken nytte og gavn , det vil da spærre og blokere for dugrenden som er øverst oppe i begge langsider , og som skal opfange den kondenseret dug som løber ned af tagfladen invindig.
Du må endelig ikke bruge silikone , det gør det umuligt at tage glassene ud og rengøre drivhuset.

Peter A.

10 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Christensen, 25. maj 2013 kl. 17.49

Hej Tak for svar fra Peter A. Uden gummi listen; men hvorfor leverer Hall den så til Universal og magnum modellerne Jeg tror på dig, min genbo har heller ikke gummilister i bunden.
Vh
Jesper

11 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 25. maj 2013 kl. 22.10

Jeg tror da, at Peter skulle fortælle os andre hvorfor silikone gør det umugligt at rengøre drivhuset ?
Jeg har alle mine glas monteret i silikone, som fulgte med mit Juliane drivhus. Min nabo har et drivhus mage til, men sprang over hvor gærdet var lavest og undlod silikonen.
I de seneste år har jeg så siddet fra meget tidligt forår og nydt det i mit drivhus imens min nabo går og samler gamle glasvinduer og skærer nye ruder til erstatning for alle de glas der ryger sig en tur hver efterår og vinter.
Og til orientering, så bliver mit drivhus gjort grundigt ren og vasket når sæsonen er slut og de sidste planterester er fjernet, og så får det en tilsvarende tur hvert forår med brun sæbe og autobørsten og så til sidst en spuling med vandslangen.
Det lyder måske af meget, men tager vel alt i alt en time 2 gange årligt, og så skal jeg ikke bruge tid på bekæmpelse af utøj i mine planter.
Indtil videre har silikonen da ikke været i vejen for rengøringen, så Peter må vide noget jeg er gået glip af.

12 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 26. maj 2013 kl. 13.57

Hej Gert

Jeg har haft mit drivhus i 35 år og de eneste ruder der er gået i stykker indtil nu er på grund af klodsethed, ikke vind og vejr , selv orkanen i dec. 1999 knuste ikke nogen glas.
Og det er uden silikone , som sikkert er et udmærket produkt til mange ting , men ikke til drivhus , hvis man ønsker at have mulighed for at tage glassene ud hele .

Peter. A.

13 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 26. maj 2013 kl. 17.59

Jamen tager du da glassene ind om natten ? ? ?
Jeg har da aldrig haft noget ønske om, at tage glassene ud igen når først de er monteret, tvært imod.
Men jeg har til gengæld hjulpet andre med at skifte beskadiget glas som også var lagt i silikone, og al den snak om at man ikke kan skifte glas hvis de er lagt i silikone, det er vist mest et spørgsmål om hvor mange tommelfingre man har ! Selvfølgelig er det lidt lettere hvis glassene bare sidder i nogle enkelte clips, men en skarp hobbykniv og lidt tålmodighed, så klarer man da sagtens glas i silikone.

14 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 27. maj 2013 kl. 15.01

Ha ha... nej dog ikke , men min pointe er at det er lettere at skifte et revnet glas fx. når de sidder fast med glasfjeder end silikone.......
Jeg renoverede mit 35 årige drivhus her i foråret og flyttede det til en bedre plads og en ny høj sokkel , og så er det rart at man kan tage alle 108 glas ud på en formiddag.........

Peter A.

15 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette J., 7. marts 2015 kl. 8.27

Hejsa. Jeg er ved at samle et halls magnum 128, det har jeg så været i gang med over en måned. Er nået til samling af dør og er gået i stå. På side 24 i vejledningen billede 1 står der at man skal køre en nr 333 ind i profil 777, er der nogen der ved hvad 333 er, jeg har gennemgået alt og det eneste jeg har uden nr er en tynd gummiliste på 5-6 meter. Men den tror jeg hører til i taget( 184,omtalt højere oppe i tråden ) håber virkelig nogen kan hjælpe, jeg er tæt på at gå lidt agurk.
Hilsen jette

16 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. marts 2015 kl. 15.24

Hej .............har samlet et Halls 128 sidste forår , 333 er 2 gummilister som skal sidde lodret fra bund til top i begge sidder af døren i den rille der er , det er for at gøre det mere tæt når døren er lukket.

17 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 7. marts 2015 kl. 20.05

Hejsa,
Enig med Hr. Høst.
Tip: smør listen med sæbe, så glider den lettere.

18 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette J., 8. marts 2015 kl. 9.52

Mange tak for svar. Er den ( gummilisten) magen til 411? Altså meget tynd og smal. Tænker at de måske har glemt at sætte label 333 på en af de poser med gummilister i. Udfordringen er jo at jeg ikke har noget med mærket 333.

19 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. marts 2015 kl. 10.20

Nej 411 er den tynde gummiliste glassene hviler på . 333 er en ca 170cm lang og ca 2,2 cm bred gummiliste som skal sidde i rillen invendigt i døren.
Om gummilisten er der eller ej har ikke den store betydning , jeg har ikke selv brugt dem da jeg syntes at det gør drivhuset for tæt.

20 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette J., 8. marts 2015 kl. 10.34

Tak tak ta. Du har lige redet min dag. Jeg fortsætter uden 333. Og nyder solen imens. Ha en dejlig dag.

21 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 8. marts 2015 kl. 12.16

Nogen der fandt en løsning på det med del 184? Jeg har også vendt min hjerne for at gennemskue hvordan den skulle sidde (ordentligt). Har nu istedet klemt en af de lister ned som man får med i kilometervis. Den sidder ikke perfekt, men noget bedre end 184. Det ser ud som her: dl.dropboxusercontent.com/u/11924596/magnum148.png

Mon det går?

Iøvrigt nogen der kan sige hvor mange klemmer der skal sidde per meter (for at holde glasset fast)?

22 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. marts 2015 kl. 13.37

Liste 184 skal gøres fast i den lille rille i tagrenden og glasset lægges oven på , normalt bruger man 4 glasfjerder pr glas.

23 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 8. marts 2015 kl. 13.53

Ja, det har jeg prøvet. Fuldstændig umuligt medmindre man bruger lim (hvilket jeg ikke har tænkt mig at gøre).

Jeg har glas på halvanden meter. Der har jeg sat 6 fjedre i. 4 til dem er nok lige i underkanten.

24 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. marts 2015 kl. 14.21

Gummilisterne i hele drivhuset var en prøvelse som kunne få det værste frem i selv de bedste .

25 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette J., 8. marts 2015 kl. 17.17

Ny udfordring. Dørene vil ikke glide, altså de er mere end strAmme, skal sparke lidt forneden for at få dem til at rykke sig. Det hjælper ikke at justere op og ned, olie hjælper heller ikke. Øverst kører de fint på hjulene, men i bunden er den helt gal. Jeg har søgt i andre tråde, men ikke fundet noget der virker. Håber på hjælp.

26 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 8. marts 2015 kl. 17.35

Jette, det kan være at du har vendt de lange sider forkert. Enten skal de vendes, eller også skal din højre side på venstre og omvendt. Jeg havde præcist samme problem.

27 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette J., 8. marts 2015 kl. 17.46

Ja det kunne egentlig godt være, syns også det var meget svært at se hvordan de skulle vende, jeg sætter lige et billede på af bunden lige inden døren køres helt på

28 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 8. marts 2015 kl. 18.21

hullerne i dørsiden sidder en lille smule anderleds i toppen og bunden, så hvis du vender den så kunne jeg forestille mig at det glider som det skal. Det er næsten ikke synligt, men prøv at måle så godt du kan i top og bund om hullerne sidder i forskellige afstand fra enden.

29 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Svensson, 8. marts 2015 kl. 21.54

Siden mit oprindelige indlæg, røg mit drivhus i stormen.2013.
Det væltede sidelæns!

MEN med hensyn til listerne, jeg fik dem aldrig på, de sagde det ikke var nødvendigt!
SÅ da jeg genopbyggede, undlod jeg også silikone i bunden, det har holdt et år nu!

Døren kan være rigtig træls. jeg prøver lige at smide et dagslys billede ind, tror du har en fejl montage! men er ikke sikker!

30 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette J., 9. marts 2015 kl. 8.15

Hejsa, nu har jeg været nede og måle. Afstanden til yderste skruehul, varierer med 3mm i bund og top, så det er nok der problemet ligger, men jeg er vel så nødt til at bytte om på højre og venstre profil, for at den rigtige side vender udad? Nå det gir vel mening når jeg får skilt det ad. Ihvertfald tusind tak for hjælpen, det havde jeg aldrig opdaget selv..

31 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 9. marts 2015 kl. 8.19

Ja, det vil jeg tro. Mener ikke at man bare kan vende den 180 grader.

32 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette J., 9. marts 2015 kl. 8.28

Nej for så vender indersiden udad, og så kokser det vist for alvor når glassene skal i :-) synes godt nok det her drivhus trækker tænder ud, men satser på glæden bliver dobbelt så stor når det står færdigt.

33 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette J., 11. marts 2015 kl. 20.55

Update, det hjalp gevaldigt at vende og bytte om på profilere i dørene, nu kører den perfekt tak for hjælpen. Nyt problem/udfordring, glasset i taget, hvor skal det hvile ? I tagrenden eller på den lille mikroskopiske kant, hvis det hviler på kanten kan det ikke være der, og så kan jeg ikke gætte hvor gummilisten skal side, hvis det skal helt ned og hvile i tagrenden, gaber det øverste glas 3-4 mm i toppen. Og det virker også ret usmart, da der jo vil samle sig snavs mellem glas og tagrende....næste gang jeg skal samle et drivhus, vil jeg ha en mand i nærheden :-)

34 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 12. marts 2015 kl. 8.52

tror at mange mænd ville give op med det drivhus.

Du skal klemme lister på i begge sider sådan at ruden hviler på disse. For neden kan du evt. klemme samme liste ned i rillen. Den passer ikke supergodt, men den liste de har leveret med drivhuset er en fejlproduktion (kan du læse mere om længere oppe i tråden). Så løfter du forsigtigt glasset på og skubber det op. Det må godt gå en smule udover for neden så vandet kan løbe af og ned i "tagrenden". Jeg har selv sat 6 klemmer på. Det kan godt være lidt svært hvis du ikke har en høj nok stige :D

35 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. marts 2015 kl. 15.18

Glassene i taget skal hvile på de gummilister som du har sat på taglægterne , inderst på tagrenden er der en lille rille og det skal en gummiliste (184) trykkes lidt ned i , du starter med at lægge glas i fra neden af og ingen glasfjerder før til allersidst , da du skal have mulighed for at løfte op i glassene for at få det sidste glas på plads , til sidst 4 glasfjerder pr glas.
Og der vil samle sig snavs i alle samlinger både i tag og vægge .
Glassene skal ikke hvile i tagrenden men i ligge på den omtalte gummiliste 184 .

36 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette J., 12. marts 2015 kl. 22.05

>Svend og Anders
Tusind tak, hva skal man bruge en Real mand til når man har jer 2 :-) nu sider glassene perfekt og det kan umiddelbart ikke regne ned fra taget. Håber virkelig det var det herfra, for nu gider jeg ikke mere bøvl.

37 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 13. marts 2015 kl. 16.26

Mit Halls Magnum 148 er med 4mm hærdet glas. Jeg vil foreslå at man benytter sikkerhedsbriller når man arbejder med disse (glas). Jeg har monteret 2/3 og pludselig da jeg løfter en rude så springer den i luften i hånden på mig. Enkelte glasskår rammer mig i ansigtet, heldigvis intet i øjnene. Jeg får adskillige sår på hånden. Efterfølgende skal jeg feje hele terrassen for glasskår og begge blomsterkasser som ruderne stod imellem er fyldt med hundredevis af små glasskår. Skønt oprydningsarbejde. Har man hærdet glas så benyt sikkerhedsbriller og handsker!

38 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 14. marts 2015 kl. 14.05

Nogen der har en idé om hvordan del 12467 ser ud? Den skal kun bruges hvis man har 3mm hærdet glas, er H-formet og er til at sætte på når et glas skal hvile på et andet. Bruger jeg dem til alm. glas så bliver det ikke "højt nok".

39 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. marts 2015 kl. 14.16

Jeg kan alså ikke se fordelen ved hærdet glas , det er noget skrøbeligt noget som let springer hvis der er en spænding i det , jeg skifter selv løbende de mest udsatte 3mm glas ud med 4mm som jeg har skåret til af gamle termoruder og hvis uheldet er ude så er det 2-5+ glasskår der skal samles op.

40 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 14. marts 2015 kl. 16.52

For mit vedkommende er det et spørgsmål om at jeg har 2 hunde der til tider opholder sig i haven samt en lille dreng. Hellere samle tusind små stykker op end at de bliver skåret i stykker, skulle uheldet være ude.

41 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 18. marts 2015 kl. 19.48

Jeg syntes lige at jeg vil tilføje at Juliana (producent af Halls drivhuse) har været exceptionelle til at i nu tre omgange eftersende dele til drivhuset som er gået i stykker under montage, eller som jeg manglede (eller bare var for dum til at indse jeg allerede havde).

42 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian R M, 5. april 2015 kl. 22.59

Hej på tråden.

Så blev det min tur til at skulle ligge søvnløs over udfordringer med liste 184.
- men jeg tænker at forsøge som A. Spælling.
Derudover har jeg et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med. Når jeg har samlet de 4 vinduer med lister og det hele, har jeg 4 lister nr 140 i overskud. Og jeg tænker om der ikke skal være nogle monteret således at vinduerne lukker blødt?
I så fald hvordan? Hvis nogle kan hjælpe er i også velkommen til at ringe på 28570177.
På forhånd tak

43 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 6. april 2015 kl. 7.37

Så er jeg måske ikke den eneste som fik for mange #140 :D
Hvis du selv lukker vinduet er du også herre over hvor hårdt eller blødt det lukker. Hvis du sætter automatiske vinduesåbnere på så lukker de meget blødt og roligt i.
Men jo, jeg grublede også over hvad de "ekstra" lister skulle bruges til.
Iøvrigt så er der ikke nok af den smalle liste hvis man bruger den i stedet for #184. Jeg blev nødt til at få tilsendt et par ekstra meter (ganske gratis!)

44 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Erik Holst J., 10. april 2015 kl. 17.03

Hej - rystende læsning - men rart at se, at andre har haft de samme udfordringer. Jeg tror, jeg undervejs er faldet i alle de faldgruber, det er muligt.
Jeg har ikke set nogen svare på, hvad del nr. 12467 formodes at være.... benævnt H - jeg kan heller ikke finde dem i nogle af poserne - kræver de en eftersending?
I øvrigt har vi fået medsendt to ekstra poser med gummiliste 139 (140?)- Har nogen af jer prøvet at bruge dem til at hvile tagets ruder på i stedet for den udskældte liste 184?

45 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 10. april 2015 kl. 17.07

Det er en lang gennemsigtig H-formet liste, så bred som glasset. Jeg skulle have dem eftersendt, det er de dog meget flinke til.
Jeg har brugt den mindste gummiliste til at hvile det nederste af glasset på. Det er ok, men ved ikke om det er besværet værd. Skulle jeg gøre det om ville jeg nok ikke bruge den.

46 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Erik Holst J., 11. april 2015 kl. 18.30

Tak for hjælpen, Anders S. Jeg beder dem om at få liste H. Fik du i øvrigt også eftersendt et gratis glas, da det ene gik i stykker?
- og lige det dumme spørgsmål: Starter vi med at montere glassene i taget - eller?

47 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. april 2015 kl. 19.08

Altid i taget

48 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 11. april 2015 kl. 19.13

Ja, det blev eftersendt.

Taget er en god start. Kig ekstra godt i manualen og mål glassene da der er mm forskel på enkelte af dem. Meget surt at skulle bytte dem senere.

Tænk også over hvordan i nemmest kommer til at sætte klemmer på. Jeg satte hver anden i så jeg nemmere kunne komme til.

49 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 19. maj 2015 kl. 9.54

Jeg har et Halls 9.9kvm magnum 128.
Havde også problemer med gummilisten 184.
Jeg kontaktede juliana. Gummilisten skal ikke bruges. Den blev brugt før til at sikre at glasset ikke gled ned i tagrenden. Der er så blevet lavet om i konstruktionen så den ikke længere skal bruges. De har dog været så geniale at den ikke er fjernet fra instruktionerne og den stadig følger med...
Håber det hjælper nogle

50 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 19. maj 2015 kl. 9.56

Havde også problemer med gummilisten 184.
Jeg kontaktede juliana. Gummilisten skal ikke bruges. Den blev brugt før til at sikre at glasset ikke gled ned i tagrenden. Der er så blevet lavet om i konstruktionen så den ikke længere skal bruges. De har dog været så geniale at den ikke er fjernet fra instruktionerne og den stadig følger med...
Håber det hjælper nogle

51 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Christensen, 25. maj 2015 kl. 8.55

Hej.

Jeg kan se så mange kloge hoveder herinde så jeg ville lige høre om nogen kan sende et billede af dørvinduets monteringen til Halls universal 108. Jeg kan ikke helt få dem til at sidde fornuftigt fast. Og så virker det som om at der fra døren indtil selve drivhuset er et mellemrum lige stort nok til at nogle sulte snegle kan krybe ind af. Hvad kan jeg gøre ved det?

1000 tak.
Rune

52 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Christensen, 25. maj 2015 kl. 18.38

Derudover driver vinduerne i mit universal 108 mig til vandvid. Det er umuligt at se ud fra beskrivelsen hvordan man får dem til at sidde fast. Hvad er tricket til at sætte dem ordenligt fast?

Tak.
Rune

53 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 25. maj 2015 kl. 18.57

Er det en skydedør?

Vinduerne sætter du ind hvor de skal sidde, og holder dem på plads mens du monterer "flueben". (Se billede)

54 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Christensen, 25. maj 2015 kl. 19.24

Hej Jakob.

Ja det er en skydedør. Kan det så passe at det er de eneste ruder som ikke har en gummiliste til at beskytte glasset?

Tak.
Rune

Ps. Hvis du også kan svare på mit indlæg om fæstning af tagvinduerne så er du dagens helt. :)

55 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 25. maj 2015 kl. 19.33

Kigger lige om jeg kan finde tråden..

Mht døren.
Der kan kun være et billede, så her får du lige af det med vinduet og lister.. Og mellemrummet i næste indlæg.
Skal måske lige sige mit er et 128 men også med skydedør.
Der kan godt sidde liste på. Bare ikke én lang men jo delt i 3 da der skal sidde 3 glas. Har ikke fået alle glasene i døren endnu men du kan se det med listen.
Glasene kan med fire flueben godt blive holdt ind til rammen.

56 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 25. maj 2015 kl. 19.34

Billedet er vist drejet lidt ;-)

Mht mellemrummet i døren. Det er der også i min, men der skal jo sidde den brede liste. Den kommer så til at køre på vinduerne så det heller ikke trækker ind

57 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Christensen, 25. maj 2015 kl. 19.35

Se nu giver tingene mening. Jeg havde vist vendt noget forkert.

1000 tak.
Rune

58 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 25. maj 2015 kl. 19.36

Jeg havde også den dør skilt ad MANGE gange...
Også fordi den så ikke kunne låse...
Problemet er at det i manualen, også pdf´en er MEGET svært at se hvordan listerne skal vende.

Kan du ikke linke til din tråd om tagvinduerne. Så kigger jeg om jeg kan svare på det...

59 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Christensen, 25. maj 2015 kl. 19.37

Tak for det. Den vejledning jeg har (selmom vi sikkert har den samme) driver mig til vandvid. Mit indlæg omkring tagvinduerene er nummer 52.

60 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Christensen, 25. maj 2015 kl. 19.38

Ha, er det nu jeg skal spørge "kan døren låses" :)

61 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 25. maj 2015 kl. 19.40

Ja det er jo smart så ingen løber med tomaterne haha

Har vedhæftet et billede af hvordan mine sidder fast..

Det skal til det siges at jeg nok ikke havde fået det helt i vatter, ej heller 100% ens diagonalmål.
Det har så resulteret i at jeg må skære nogle af vinduerne til i taget fordi de ikke passer 100% til. Så der måske skulle 1-1.5cm af glasene

62 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Christensen, 25. maj 2015 kl. 19.46

Kors. To ting.

1. Jeg kan simpelthen ikke få vinduet til at sidde fast i toppen. Skal den glides ind og hvordan passer de to runde sorte dimser med skruerne ind i billedet (137+229)?

2. Det er som om at glasset under vinduet ikke flugter med den rille i alulisten (913) og derfor ikke sidder ordenligt fast i toppen.

63 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 25. maj 2015 kl. 19.54

Vinduet glider ind fra en af siderne.
Og på begge sider af vinduet skubber du den sorte plastikdims ind fra siderne så den støder på vinduet og skruer den fast.
Så sidder vinduet fast så det ikke kan glide til siderne..

Det kan måske være 913 der er vendt forkert?

Her får du lige min 913 ude fra og indefra

64 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 25. maj 2015 kl. 19.54

og ude fra
Begge skal nok lige drejes 90 grader med uret

65 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Christensen, 25. maj 2015 kl. 20.12

Sådan sidder min 913.

66 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Christensen, 25. maj 2015 kl. 20.13

Det ser umiddelbart ud til at den skal vendes om ik?

67 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 25. maj 2015 kl. 20.17

Tror den vender omvendt.
Det der peger ned af skal vist pege opad. Det er vist den "revne" man skruer hængselet på. Og de små dimser så vinduet kan stå åbent

68 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Christensen, 25. maj 2015 kl. 20.40

Ok, det giver så mere mening. Det lader så bare tilbage hvordan jeg fæstner vinduet i toppen. Er det 738 eller 915 som skal glides ind i toppen?

69 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 25. maj 2015 kl. 20.57

De numre synes jeg ikke lige at kunne se i brugervejledningen.
Vinduet skyder du ind fra siden. Og så fæstner du det kun ved hjælp af en sort plastikdims på hver side. Den der skal en skrue igennem

70 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Christensen, 26. maj 2015 kl. 8.46

Hvis du prøver at se på side 21 (sektion 6) på billede UU og VV så synes jeg at det er svært at lure hvilken del der skal slides på plads.

juliana.com/wp-content/uploads/2015/03/Single-Door-88-108-128-Manual-small.pdf

Tak,
Ruine

71 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 26. maj 2015 kl. 10.02

Ja der kan jeg godt se det er lidt anderledes end mit..
Og om 913 så er vendt forkert ved jeg ikke. men tror det bestemt.

Det er vist helt bestemt 738 du skal skyde ind ude fra gavlen af

72 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Christensen, 27. maj 2015 kl. 20.19

Hurraa så kom det første tagvindue på plads :-) Tilgengæld balrede jeg det andet og måtte bestille et nyt hos en glarmester. Jeg prøvede først direkte hos Juliana, men de ville have 250 for vinduet, 350 for holderen til det og 100 for levering. I stedet for henter jeg et hos den lokale glarmester til 42,50 :-)

73 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 28. maj 2015 kl. 11.10

Du lyder fuldstændig som mig for et år siden, Rune. Jeg bandede og svovlede over mit Halls drivhus og især vinduerne voldte mig problemer. Jeg endte også med at måtte forbi en glarmester et par gange, før drivhuset endelig stod som det skulle.
Ham der har lavet den samlevejledning er syg og hader andre mennesker!

74 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. maj 2015 kl. 13.21

Det er ret generelt for drivhussamlevejledninger...

75 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacques Kloster, 5. juni 2015 kl. 9.06

Jette vil du ikke fortælle om hvilken ende af profilen til døren der er top? Altså om det er hvor der er kortere eller længere fra hullet til enden? Jeg vil helst ikke samle det forkert og så skulle skille det ad igen hvis det kan undgås. Mvh Jacques

76 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Christensen, 8. juni 2015 kl. 12.13

Jeg har også en del problemer med døren (sidste del af projektet). På billedet fra indlæg 27 ser det ud til at rillen vender opaf, men i følge min vejledning skal den vende nedaf.

77 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Christensen, 8. juni 2015 kl. 12.15

Sikke noget sludder jeg skrev. Glem det :-)

78 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Christensen, 8. juni 2015 kl. 12.15

Det ændre dog ikke ved at døren er total umulig at få til at glide i bunden.

79 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 8. juni 2015 kl. 16.16

Det er besvaret tidligere. Det er sikkert sidderne på døren der er sat forkert på. Så bliver døren en smule vindskæv og ikke til at glide på. Mål afstanden til hullet som skruen monteres i. Denne skal være den samme i top og bund på begge sider af døren.

80 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Ougtvig, 27. juni 2015 kl. 19.20

Hej

Er der nogen der har opskriften på hvorledes man samler vinduerene i Halls drivhus. Skulle du ligge inde med lidt billeder ville det være rart. Er ening i at det snarere er en brugdforvirring end det ,det burde være en brugsanvisning.

Knud Ougtvig

81 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten K., 8. juli 2015 kl. 21.27

Hvordan vender i jeres vindues clips

82 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. juli 2015 kl. 21.54

Som på billedet til venstre .........

83 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Brinch, 19. juli 2015 kl. 13.00

Herhjemme er vi nået til at slås med dørene (tak for de mange indlæg om den kamp) og vinduerne. Vi kan ikke få glas og gummilister ind i profilerne. De er ligesom for tykke. Der er flere for hvem det er lykkes, kan vi forstå, hvordan gjorde I uden at baldre alt for mage ruder?

84 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lina Polat, 15. april 2016 kl. 14.24

Hej :)
Jeg har samlet halls 128 og er nået til vinduerne. Har sat de runde dytter som skal sidde i topen, men når jeg åbner vinduet ryger den ud fra tagrenden. Hjælp please

85 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit Voigt, 23. april 2016 kl. 21.30

Hej.
Jeg har lige opsat et Halls drivhus. Jeg har problemer med at det drypper med regnvand i hjørnerne, da renden mellem stellet og glasset er fyldt med vand og løber derfor ned indenfor i hjørnerne. Jeg har ikke gummilisten nr. 188 i. Har andre det samme problem?

86 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit Voigt, 23. april 2016 kl. 21.42

Hej.
Jeg har lige opsat et Halls drivhus. Jeg har problemer med at det drypper med regnvand i hjørnerne, da renden mellem stellet og glasset er fyldt med vand og løber derfor ned indenfor i hjørnerne. Jeg har ikke gummilisten nr. 184 i. Har andre det samme problem?

87 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte B., 31. maj 2016 kl. 22.43

Hej - jeg kender til drypperiet
Mit nye Halls Magnum 148 er lige sat op i denne weekend - og så kom den første byge.
Drypper vildt ned i alle fire hjørner, men også fra siderne på drivhuset. Mht. siderne - så er det som om at vandet "løber over " der hvor tagruden er, og så løber det ind.
Vi har heller ikke monteret gummiliste 184 (opgav).
Lidt øv at det hele bliver så vådt - håber nogen har gode råd.
Har lige bestilt nedløbsrør, men tror ikke at det gør nogen forskel.

88 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. juni 2016 kl. 9.35

Brug sanitetselikone som er transparant , så bliver det tæt.........

89 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte B., 16. juni 2016 kl. 23.28

Hejsa - det drypper også her :-(
Har også lige fået et Halls Magnum 148, og her løber vandet også ind under ruden og ind i "dugrenden" hvorefter det drypper rundt omkring i hele drivhuset.
Fuldstændig som I beskriver det.
Her til aften prøvede vi igen med liste 184 - men ikke med den store succes.
Nu truer manden med silikone :-(
Hjælp!

90 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E.S. Jensen, 27. juni 2016 kl. 1.21

Ang. Problemet med at få glas og gummilisten ind i profilerne på de oplukkelige vinduer, så fik jeg medleveret 3 poser med gummilister, som passede til 3mm eller 4 mm eller 5 mm glas. Så der skal vælges den rigtige pose, de to andre er blot i overskud. Dernæst skal glasset ikke presses så hårdt ind i profilen at gummilisten nærmest forsvinder. Det er nok også næsten umuligt, uden at noget går i stykker. Gummilisten skal kun presses delvis ind, så den stadig er synlig, se foto.

91 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Ugleholdt, 2. januar 2017 kl. 10.05

Hejsa, er der nogle der fandt ud af hvad /hvilke H lister der skal bruges til model 128? Mine 2 vinduer i gavlen passer ikke hvis de sættes op med de alm samle klips....
mvh Anja

92 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibe P., 5. marts 2017 kl. 12.49

Nogen der ved hvordan hjørnet samles på et Halls universal 128? Et foto af det endelige resultat ville også hjælpe. Det volder os store problemer..
Mvh. Vibe

93 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Ugleholdt, 5. marts 2017 kl. 14.50

Hejsa, hvis jeg husker rigtigt skal du skrue skruen ind i hullet og derefter kan du køre skinnen ind på skruen. Håber det gir mening.
Som du kan se på mit billede har vi også forsøgt nogle gange, hvorfor maling er skaller af.. øv
Mvh Anja

94 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Ugleholdt, 5. marts 2017 kl. 14.52

Husk også at tænke fremad, og kører nok skruer på skiller i tag og siderne til at skrue stiverne fast. Tror vi har skildt og samlet drivhuset næsten 2 gange.

95 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibe P., 5. marts 2017 kl. 15.46

Ej tusind tak. Vi prøver igen og er obs på ekstra skruer!

96 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Hjort, 21. april 2018 kl. 23.02

Hej - er ved at samle Halls 128, og er næsten færdig med selv konstruktionen, og mangler snart "kun" at sætte glas i.
Dog her jeg det problem, at jeg på ingen måde kan gennemskue, hvordan den skinne døren skal køre i for oven skal monteres, og jeg synes på ingen måde den er nævnt i samlevejledningen under samling af front, men pludselig er den der når døren skal monteres..... mærkeligt. Det drejer sig som skinne 734...

Vh Jens

Nyt svar til emnet »Problemmer med at samle Halls 148 drivh.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Problemmer med at samle Halls 148 drivh.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider