Skrevet af: Maria Jacobsen, 4. september 2012 kl. 12.38
Hej,
Mine drivhustomater har næsten alle gule pletter. Der er masser af tomater på, som også modnes. Men de nederste blade krøller væk.
Jeg har vedhæftet billede.
Jeg vander med regnvand, og har ikke gødet vildt meget - en gang hønsemøg i bunden i starten af sæsonen. Jeg har læst at det skulle være meget stærkt, så derfor har jeg været lidt tilbageholdende.
Men hvorfor ser de sådan ud, og hvad kan jeg gøre?
Skrevet af: Nikúlas Olsen, 4. september 2012 kl. 14.52
For det første skal du lade være med at vande med regnvand, for
hvis dine tomatplanter ikke for nok kalk får de måske griffelråd.
Jeg vil anbefale dig at ligge noget af det græs fra din græsslåmaskine under planterne. Det er fin gødning. hvis der er nogle blade der er ser meget dårlige skal du klippe dem af.
PS: Hvis dine planter står direkte i jorden behøver du ikke vande dem.
Skrevet af: Peter Sindrup, 4. september 2012 kl. 15.02
@Nikúlas
Hvis tomater står i højbede - uden bund, naturligvis, behøver man så _slet_ikke_ at vande dem igennem sæsonen?
Hvis man bruger regnvand til vanding, både for økonomiens og miljøets skyld, så kunne man vel tilsætte lidt kalk, af den slags man også bruger til græsplænen, til vandingsvandet, kunne man ikke?
Sorry for at hijacke din tråd Maria, men jeg gætter på at du også vil kunne bruge svarene til noget. ;-)
Peter
Peter
Skrevet af: Anja Egeriis, 4. september 2012 kl. 16.15
Det er ikke noget problem at bruge regnvand, når man dyrker direkte i jorden - der vil planterne altid selv kunne hente de stoffer, som de skal bruge og vil kun få griffelråd, hvis man sjusker med vandingen...
Jeg vander udelukkende med regnvand og har gjort det i mere end 20 år og har kun haft griffelråd i krukketomater, ikke i de beddyrkede.
Jeg synes snarere, at det ligner begyndende skimmel, så du skal bare pille alle de nederste blade af :)
Mht. hvor meget, de skal vandes, så har jeg venner, der stort set ikke vander hele sommeren, hvis den er regnfuld - tomaterne sender selv rødderne ud af drivhuset for at hente vand, hvis der ikke er sokkel under. De har dog været nødt til det i år flere steder, hvor der ikke er faldet så meget regn.
Skrevet af: Maria Jacobsen, 4. september 2012 kl. 16.47
Det er i orden Peter :-)
Det virker ikke som skimmel, det var jeg hårdt ramt af sidste sommer.
Jeg kan se på især mine agurkeplanter, at de bliver gladere af at blive vandet... ;-)
Jeg tænker på om de gule blade skyldes manglende gødning?
Skrevet af: Henry G., 4. september 2012 kl. 17.26
Hej Maria du skal fjerne ALLE blade, der sidder under frugtklasen, og skær ca. det halve af resten af bladene, der er syge af en meget hårdnakket meldug, der næsten er umulig at komme af med igen, hele huset skal decinficeres i vinterhalvåret, men de afklippede blade, må IKKE komme i berøring med andre planter, men BRÆNDES straks, aldrig i kompost. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Lilium J., 4. september 2012 kl. 18.56
Jeg tror Anja har ret.
Det ligner et alm. gråskimmelangreb.
Det er jo også sæson for dette med kølige nætter og dug på bladene.
Skrevet af: Tom Andersen, 4. september 2012 kl. 19.40
@ Maria
Af ingentig kommer ingenting - kun lommeuld! Eller problemer i drivhuset :)
Som i tråden med dine agurker:
www.havenyt.dk/forum/drivhuset/10923.html
vil jeg sige, at du er for optimistisk med hensyn til planternes behov. Hønsemøg er stærkt, siger du, men det er sådan en almindelig floskel, der især benyttes om indholdet af kvælstof.
Planter har brug for meget mere end kvælstof. Du kender sikkert N-P-K gødning, hvor hovedindholdet jo er kvælstof (N), phosfor (P) og kalium (K). Går du tættere på sådan en pose vil du opdage, at der også er deklareret en masse mineraler, f.eks. mangan, magnesium, svovl og mange andre.
Mangler dine planter bare ét stof kan det udløse mangelsymptomer eller give svage planter. Om dine tomater er angrebet af skimmel eller de mangler f.eks. mangan, kan kun de færreste afgøre ud fra dine billeder alene.
Du kan lige så godt indse først som sidst, at skal du have succes i drivhuset, så må du som minimum sørge for rimelige vækstbetingelser for planterne - herunder næringsstoffer.
Derfor, køb en gødning til væksthusbrug og følg leverandørens anvisninger. På den længere bane kan du måske klare dig med hønsemøg og kompost, men det kræver lidt mere arbejde og studier.
Når Anja (som er meget erfaren med drivhus) hævder, at regnvand kan benyttes uden problemer, når bare planterne står i jorden, så er jeg kun delvis enig :) Og det er fordi vores jord varierer utrolig meget - måske har du en mager sandjord uden særlig store calsiumdepoter og så kan ensidig vanding med regnvand give problemer. Af samme årsag kan gartnerier (f.eks Gartneri Toftegaard) ikke benytte regnvand alene, da de dyrker i plantesække. Plantesækken indeholder nu engang kun det, som producenten mener der skal i.
Endnu engang: Prøv at give dine planter de næringsstoffer, som de har brug for, dyrk fortsat i jord, men tilsæt kompost hvert år og lidt væksthusgødning efter leverandørens anvisninger. Så vil du vende tilbage til havenyt med glade billeder i stedet :-D
Skrevet af: Karna Maj, 6. september 2012 kl. 10.51
Jeg har nok en mere afslappet holdning til de gule pletter på dine tomatplanters blade. Jeg tror umiddelbart, at det er tegn på mangel af et eller andet plantenæringsstof. Det er ikke gule pletter, men gulfarvninger mellem bladnerverne. Så derfor er der ingen grund til at fjerne dem - de nederste kan dog fjernes, hvis der mangler luft i drivhuset rundt om planterne for at forebygge angreb af gråskimmel.
Men det er september nu, planterne vokser ikke mere, der er masser af gode tomater, hvor de sidste lige skal udvikle sig, og ellers skal de bare modne. Så lad blade være blade og lad planterne udnytte de sidste ressourcer i bladene. Efter høst skal det hele fjernes effektivt alligevel.
Til forår starter en ny sæson, og så sørger du for at forberede jorden godt. Gerne masser af god kompost. Jeg supplerer med et par håndfulde lupingødning til hver plante. Den frigives langsomt hen over sommeren, hvor tomatplanten vokser.
Tomatplanterne udenfor får kun regnvand, og det klarer de sig fint med. Jeg vander normalt ikke mine udendørs tomatplanter efter de er kommet i god vækst. Men her får bedene med flere års mellemrum lidt kalk. Når du kun vander med regnvand, kan du jo give drivhuset en gang kalk her efter rydningen i efteråret. Kalk har betydning for planternes optagelse af andre næringsstoffer. Men giv bare en håndfuld pr. m2.
Det er altid risikabelt at begynde at tilføre plantenæringsstoffer i et forsøg på at rette op, med mindre man har viden om alle de sammenhænge, der er, og ved helt eksakt, hvad jorden mangler. Det sikreste er at tilføre god kompost eller en gang komposteret heste- eller komøg. Hønsemøg skal med gennem komposten.
Hilsen Karna
Skrevet af: Maria Jacobsen, 6. september 2012 kl. 13.24
Tak for alle jeres svar.
Især det sidste beroliger mig.
For ja, der er masser af tomater, mange røde, og mange på vej til at modnes.
Derfor har jeg heller ikke været synderligt bekymret, men da godt kunne se, at jeg "bør gøre noget" - jeg synes også, at tomaterne smager lidt vandet, men det kan jeg gøre noget ved, ved hjælp af gødning?
Min nabo har kvæg, og jeg har fri adgang til komøg - hvornår er det bedst at komme det i jorden?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.