Skrevet af: Feather Gentle, 15. august 2012 kl. 23.00
Jeg er lidt i tvivl om placeringen af mit kommende drivhus, hvor meget mere værd 1-2 timers sol vil være og om det nogensinde bliver et decideret problem med for meget sol/varme (følger jo som regel hinanden).
Min favorit placering (blåt på billedet) får p.t. disse dage sol fra morgenstund til 16-17, hvor naboens hus begynder at skygge - altså stort set ingen aftensol. Her ville jeg så vælge alt i glas, for at få så meget lys ind mens det er muligt.
Den alternative placering (rød på billidet) befinder sig mere centreret på grunden, og vil derfor få sol fra morgen til aften. Bortset fra at jeg er lidt bange for hvordan drivhus/orangeri tager sig ud, så tæt på huset, så er jeg også bekymret for om der vil blive for varmt derinde. Her ville jeg så nok vælge polykarbonat i tag, for at tage lidt af for solens styrke når den står højest på himlen.
Hvad siger jer kendere til dette dilemma - vil jeg mon fortryde et drivhus for tæt på teresse, eller vil jeg fortryde en sæson der er 2-3 md. kortere end den kunne være?
PS: Billedet er vendt så stik syd vender ned af.
Skrevet af: Peter Sindrup, 16. august 2012 kl. 10.03
Personligt mener jeg at det æstetiske er lige så vigtigt som det funktionelle i et HOBBYdrivhus, så jeg ville placerer drivhuset hvor det tager sig pænest ud.
Peter
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. august 2012 kl. 11.00
Ikke så overraskende mener jeg noget helt andet :)
Hvis drivhuset skal bruges til at dyrke planter i, som skal være sunde og give et godt udbytte, må det i min verden være det første hensyn, der skal tages ved placering af drivhuset...
Så der skal så meget lys til som muligt - alle placeringer, som involverer skygge noget af tiden, vil nedsætte udbyttet og forkorte sæsonen, så man skal da helt klart tænke over, hvad man vil have ud af sit drivhus.
Så jeg er umiddelbart til den røde placering - men er det de eneste muligheder for at placere drivhuset på grunden? Jeg synes nemlig, at vinklen i forhold til lyset er lidt skæv, så ingen af de to langsider vil få optimalt med sol.
Hvis jeg skulle sætte et drivhus på grunden, ville jeg nok vælge en placering, så enten den ene langside eller gavlen vendte rent mod syd. Men jeg kan godt se, at det måske ikke lige er muligt på jeres grund, og så må den røde placering være bedst, hvis det er dyrkningen, der er det vigtige :)
Den blå version vil gøre det svært at dyrke gode planter i begge sider af drivhuset, da både hækken og naboen vil skygge temmelig meget.
I kan evt. prøve at lægge en markering på jorden, som svarer til drivhusets størrelse og prøve jer lidt frem :)
Hvis I ender med at vælge en placering ved hækken, så vil det være bedst, hvis drivhuset ikke står nærmere hækken, end hvad der svarer til drivhusets sidehøjde - igen af hensyn til lyset.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.