Skrevet af: Christina Warlund, 29. april 2004 kl. 17.05
Jeg er helt ny i faget.
Hvad er det man knækker af tomaterne, er det bladene eller blomsterne?
Den uvidende
Skrevet af: Henrik Rasmussen, 29. april 2004 kl. 18.35
Det må være alle de skud, som at der skyder skråt op ad inde fra stænglen!
Toppen nippes ligeledes af, når at tomatplanten er høj nok, så bruger planten sin energi på tomaterne.
Med venlig hilsen
Henrik
My green site.
clik.to/mygreensite
Skrevet af: Jakob Bock, 29. april 2004 kl. 20.31
Kære Christina Warlund
Hvis du knækker blomsterne af, får du ikke nogen tomater. Som Henrik skriver, er det plantens sideskud, som man med fordel kan fjerne. Det kan du læse mere om i artiklen her:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/356.html
Venlig hilsen
Jakob Bock
Skrevet af: MVH Merete, 11. maj 2004 kl. 10.32
Hej!
Jeg har hørt om nogle spiraler man kan hænge tomater op i er der nogle der kender til dem?
Skrevet af: Ole Nielsen, 3. juni 2004 kl. 16.15
Man kan i mange havecentre købe en spiralstang af metal. Den stikkes ned i jorden, og det er tanken, at plantens hovedstængel stabileres ved hjælp af spiralen.
Men det er absolut ikke meningen, at planten skal hænge i spiralen.
Med venlig hilsen
Ole Nielsen
Skrevet af: Lone Rasmussen, 5. juni 2004 kl. 8.46
Hej. Jeg har hørt at man kan så selv sine nektarin plante. Jeg har taget sten fra frugten, lagt den til at tørre i solen. Nu har jeg så sået den i jord, lagt film over, stukket små huller i. Er der nogen der selv har prøvet det, og har i gjort samme som jeg. Ønsker meger gerne svar. Hilsen lone.
Skrevet af: Annette Bauder Jensen, 9. juni 2004 kl. 22.00
Hej Merete. Det er måske lidt sent at få svaret nu men: – du kan i de fleste havecentre købe noget der med lidt god vilje kan opfattes som spiraler, og som benævnes planteophæng. Et stk. er ca 30 cm langt og består af en tyk, med plast sprøjtet metal tråd der øverst er bøjet til en krog og nederst er drejet i åben en cirkel der kan lukkes. Ophænget fæstes i drivhustaget og der fæstes så mange sammen man har brug for. Tomat, agurkeplanter mv. holdes oppe gennem cirklen.
Skrevet af: Gitte Holgersen, 17. juni 2004 kl. 2.05
Jeg har nogle planter agurkplanter de er snart så høje at de når loftet i drivhuset hvad gør jeg må man klippe toppen af og må man klippe toppen af tomaterne? hilsen gitte
Skrevet af: Martin Larsen, 17. juni 2004 kl. 10.43
Tomater kan du sagtens klippe toppen af. Det er faktisk det normale. Men alternativt kan du bøje toppen og lade planten fortsætte sin vækst langs med loftet, altså vandret. Sidste år blev min tomatplante i udestuen over 4 meter lang – og så højloftet er vores udestue altså ikke! Den bar fine tomater hele vejen.
Det er vigtigt at der er plads til at tomaten kan gro, dvs. tilstrækkelig luft mellem planterne for at undgå sygdomme.
Om ovenstående gælder agurker ved jeg ikke, men jeg vil umiddelbart tro det.
Skrevet af: Grethe Østergaard, 30. juni 2004 kl. 15.01
Med mindre man kan lide grønne tomater, er det en dårlig ide IKKE at nappe toppen.Så snart man har nappet toppen, bruger planten al energien på at modne tomaterne, istedet for at sætte nye af.
hilsen Grethe
Skrevet af: Martin Larsen, 30. juni 2004 kl. 23.30
Min 4 meter lange plante gav ellers tomater lige indtil det sidste! Dvs. først i december. Men det gik godt nok langsomt til sidst :-)
Skrevet af: Hans E. Bennet, 17. september 2004 kl. 17.49
Halløj i drivhuset.
Drivhuset bugner af røde tomater, og vi høster ca. 60 stk hver dag.
Man kan sagtens sylte grønne tomater, men er der nogen, som har prøvet at sylte røde, modne tomater?
Det er jo synd at lade sagerne gå til spilde.
Hilsen HEB
Skrevet af: Martin Larsen, 17. september 2004 kl. 18.11
Det skulle de vel nok kunne. Prøv at følge samme opskrift. Ellers kan de i hvert fald laves til tomatmarmelade, ketchup mm...
Skrevet af: Dorte, 18. september 2004 kl. 17.12
Man kan fryse tomater.
De er fine i sammenkogte retter.Tag dem op af fryseren.hæld kogende vand over og skindet gnides let af.
Skrevet af: Hans E. Bennet, 20. september 2004 kl. 18.20
Halløjsa igen.
Jeg har fundet ud af det!
I en 40 år gammel bog fra Tørsleff om syltning findes en fin opskrift.
Skrevet af: Lisbeth A. Jensen, 27. juli 2006 kl. 7.42
Både sidste år og i år, har flere af vores tomater fået nogle mærkelige runde, brune pletter. Nu er vores pebrefrugter også begyndt at få disse brune pletter.
Der er rigeligt med udluftning i drivhuset.
Har nogen en ide om, hvad der kan være årsag hertil.
Skrevet af: Inger Pedersen, 1. august 2006 kl. 22.31
Hvorfor bliver mine tomater gnavet i af nogle små klistrede sorte dyr, måske larver. Bladene bliver også ædt op. MVH Inger
Skrevet af: Martin Larsen, 2. august 2006 kl. 8.35
Fordi de kan lide at spise dem!
Du må fjerne dem. Pil dem af, ryst planten og spul den til sidst med vand. Det plejer at hjælpe.
Skrevet af: Inger Pedersen, 2. august 2006 kl. 9.29
Tak for svaret, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det er for nogle larver. Vi har ikke haft dem før i drivhuset og går de kun i tomaterne.
Skrevet af: Martin Larsen, 2. august 2006 kl. 9.30
Det er der jo ingen der kan sige uden at se dem!
Skrevet af: Mini-Gartner, 23. august 2006 kl. 16.20
Deter skud fra/i bladhjørnerne som skal nippes. det er bedst at gøre det bagover, med tommelfinger og pegefinger
Skrevet af: Mini-Gartner, 23. august 2006 kl. 16.24
Det hjælper at sprøjte dem for bladlus. men du må ikke spise af dem før der er gået min. 5 dage da giften kan være i tomaten
Skrevet af: Karna Maj, 24. august 2006 kl. 8.47
Kære mini-gartner
Det er et fuldstændigt vanvittigt forslag, du kommer med.
For det første skal man, hvis man vil sprøjte, bruge midler, som er beregnet for den skadegører, som der er. Og det kræver, at man ved nøjagtigt, hvilken skadegører, det er. Man skal aldrig bruge kemi i blinde.
For det andet skal man ikke sprøjte afgrøder, som man spiser af. Behandlingsfrist eller ej, så er der ingen grund til at risikere at man indtager bare den mindste smule kemi. De konventionelle grønsager, hvor man må gå ud fra, at producenterne overholder sprøjtefrister, indeholder rester af sprøjtemidler. De skal jo bare være under grænseværdierne.
I en privat have bør man sigte mod ikke at sprøjte, så man ved, at der er absolut ingen sprøjtemiddelrester i afgrøderne. Så hellere små huller fra larver. De kan skæres fra. Og larver kan indsamles. Hvilket i øvrigt er gratis, kan gøres på mindre tid end at købe sprøjtemidler og rigge grejet til. I øvrigt er det en god ide altid at starte med at spule planterne med en bruser på vandslangen, hvis de sidder på en åben plante som en tomatplante og ikke inde i f.eks. et kålhoved. Det får sikkert en masse af larverne til at falde ned på jorden.
Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør
Skrevet af: Lagerblad, 2. september 2006 kl. 15.57
Hej experter.
Jeg har set, at en anden spørger, er udsat for det samme problem med sine Tomater,at de får en brun plet på oversiden, og det viser sig at det er begyndelsen til råddenskab, i år har det være særligt slemt, jeg har også haft problemer med mine Agurker,
det var dog anderledes, de første Agurker kom fint nok, men efter både første og anden nipning, over forholdsvis 2 og 1 blad kom der ikke flere?, selv om der har været en del varme dage så har de ikke manglet hvæken vand eller udluftning, i må undskylde, men jeg fatter det simpelthen ikke, jeg har heller ikke haft nogen form for Insektangreb.
Skrevet af: Lili Hansen, 26. maj 2008 kl. 20.18
Hej hej!
Har I mange tomater der ikke vil modne, er det fint at pakke dem ind i aviser og lægge dem i en kasse, dog uden at stable dem. Stil kassen et mørkt sted med moderat varme evt. på et loft el. i en kælder. Så vil I få fine modne og velsmagne tomater i rigtig lang tid. Det gode ved dette er at de ikke modner samtidig. Prøv og I vil blive overrasket... Vi havde selv tomater helt hen til først i december. Dette skal I dog kun gøre hvis i ikke kan lide "syltede grønne tomater", for det er for mange en fin spise, dog ikke hjemme hos os.
Skrevet af: Susse Kortsen, 19. juni 2009 kl. 9.59
Kære drivhusfolk
Kan I hjælpe? bladene på mine blommetomater krøller sammen i kanterne. Kan det være for meget/lidt varme? ellers trives de flot.
Skrevet af: Leif Lagerblad., 19. juni 2009 kl. 17.16
Hej Susse.
Jeg har dyrket Tomater i mange År, og kenner det samme problem, indtil i vinters, da faldt jeg over en lille artikkel netop om de krøllede Blade, og efter nu at havde prøvet at lytte til de kloge hoveder iÅr, er jeg nu overbevist om at de har ret, det skyldes simpelthen OVERGØDNING.
Med venlig hilsen Lonely Wolf.
Skrevet af: Leif Lagerblad., 19. juni 2009 kl. 17.16
Hej Susse.
Jeg har dyrket Tomater i mange År, og kenner det samme problem, indtil i vinters, da faldt jeg over en lille artikkel netop om de krøllede Blade, og efter nu at havde prøvet at lytte til de kloge hoveder iÅr, er jeg nu overbevist om at de har ret, det skyldes simpelthen OVERGØDNING.
Med venlig hilsen Lonely Wolf.
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 20. juni 2009 kl. 8.34
Krøllede blade på tomat er almindeligt, når der er større tempereatursving døgnet igennem. Fænomenet er fysiologisk og kan ikke smitte, men skyldes, at den næring, der produceres i bladene fordeles fordeles anderledes end ved mindre svindende temperaturer. Du skal ikke fjerne bladene af kosmetiske årsager. Planterne har selv brug for dem.
Skrevet af: Katja Broch, 13. juli 2009 kl. 15.26
Hvis man klipper toppen af tomatplanten nu, fordi den når taget i drivhuset, kommer der så stadig tomater i alle de blomster planten har? -eller skal man vente med at klippe til alle blomsterne er blevet til tomater?
Det er første år jeg prøver at dyrke tomater, er derfor meget uerfaren :-)
Venlig hilsen Katja
Skrevet af: Svend Høst, 13. juli 2009 kl. 16.12
Du klipper toppen af når planten når drivhustaget, det har ingen betydning for tomaterne på planten.
Du kan lade et sideskud (dem man nipper af) vokse op helt nedefra så den danner en ny stamme med frugtafsætning.
På friland skærer man toppen af over den 5 klasse.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Mogens; E., 13. juli 2009 kl. 22.55
Man kan også lade planterne vokse endnu højere, og høste de sidste grønne tomater som så modner indendørs et mørkt sted. Eller man kan lave syltede grønne tomater af dem.
Skrevet af: Lone Rasmussen, 15. juli 2009 kl. 10.29
Hej Jeg har gemini tomat plante som har fået sort på under selve tomaten hvad er det og kan jeg gøre noget for det så det ikke kommer på min den anden plante som er cerry med venlig hilsen Lone
Skrevet af: Randi, 16. juli 2009 kl. 11.51
Hej! Jeg har også tomater med runde brune pletter i bunden. Er der nogen der ved hvorfor – og hvad der kan være galt?
Det er ikke alle tomer i mit drivhus der er ramt.
Skrevet af: J. H., 16. juli 2009 kl. 13.49
Tråden om sorte pletter har været oppe før, på havenyt, se her:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/515.html
Skrevet af: Randi, 16. juli 2009 kl. 14.37
Hej! Tak Jeanet for din henvisning.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.