Forum

Fra fårestald til drivhus?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Lejre, 31. juli 2012 kl. 18.53

Håber på lidt kreative indspark. Vi har i en del år brugt nedenstående vindtunnel til drivhus, det skal vi ikke mere, og tænker derfor om det med held kan laves om til drivhus. Pt. er der en hvid plastdug lagt på, men det går vel ikke, hvis det skal ændres. Vi har talt om en klar plastdug. Huset er 65m2 så det er en stor dug der skal bruges.

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. juli 2012 kl. 20.02

Man kan købe plast, som er beregnet til tunneldrivhuse - det er bare at google lidt rundt :)

Og så kan I lukke enderne, men sørg for, at en god del af dem kan holdes åbent - ellers vil der blive ekstremt varmt derinde, når solen skinner.

Superfed idé - og dejlig meget plads at dyrke på...

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lejre, 31. juli 2012 kl. 20.41

Der skulle selvfølgelig stå i mit 1. indlæg at vi havde brugt tunnellen til vores får. :-)

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. juli 2012 kl. 21.04

Som Anja skriver: Det er specielt plastik til tunneldrivhuse.

Fald ikke for fristelsen til at bruge noget alm. billigt plastikfolie - det holder maks én sæson p.g.a. UV-stråling, hvorefter det falder fra hinanden som skørt glas!

Jeg har købt mit i Søndersø på Fyn: www.jeepplastic.dk/

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 1. august 2012 kl. 8.18

Hej Lars
Når mere eller mindre professionelle bruger den type drivhuse, har de oftest en meget stor ventilator til at skifte luften. Ellers vil du nok får for store svingninger i temperaturen, det er oftest ikke nok at have åbninger i enderne. Jeg har set ventilatorerne bliver sat i midten af huset.
Der findes også en mulighed for at have store åbninger i toppen af huset, for det er her varmen starter med at blive ophobet.
Jeg har også selv købt drivhusplast i Søndersø og her er det den professionelle type du får, Jeep har det i flere forskellige bredder, så regn med at det skal graves en meter i jorden i hver side, for at det holder.
Du kan også se om du kan finde skydelåger til begge ender, måske står der nogle et sted. Her vil det være bedst at snakke med et gartneri, der får gartnertidende, hvor der ofte annonceres med "brugte gartnerting".

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Madsen, 1. august 2012 kl. 8.52

Jeg er dybt misunderlig, snøft.

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 1. august 2012 kl. 11.59

Dennis,
Christensens Planteskole, 6780 Skærbæk har ophørsudsalg og loppemarked.
Her står der 10 buer til salg, de er ikke så høje men det kan en sokkel jo gøre noget ved

Venlig hilsen
Hanne

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 1. august 2012 kl. 13.29

Det som spørgeren nok godt ville have svar på [og jeg egentlig også] er hvilke ting som i det danske klima går at dyrke under den hvide dug som han har i forvejen? Hvis han kan dyrke en hel masse ting derinde, så kan sæsonen jo strækkes en hel del og der kan dermed spares betragtelige beløb på indkøb af grøntsager (+ indkøb af klar plastic) - og han kan så nøjes med at dyrke tomater et sted hvor de kan få sol [Fordi jeg formoder at tomater ikke kan udvikles ordentligt under en hvid dug?] [Men det er kun en formodning, for der er jo folk som kalker deres drivhuse i højsommeren? ]

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lejre, 1. august 2012 kl. 15.22

Ja der er da ingen tvivl om at det letteste ville være at lade den gamle dug blive liggende, men er det også det klogeste?

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 2. august 2012 kl. 7.24

Hvordan er den orienteret i forhold til verdenshjørnerne? Hvis den står Nord-Syd, og det er nemt lige at rulle den hvide plastic op i Sydsiden, så har du altså alle tiders dyrkningsbed, som ovenikøbet er fyldt med det lækreste fåre-voksemedium! Det kunne ikke være bedre, quite frankly! Og som om det ikke var nok, så har du jo indbygget "solgardin" som blot kan foldes ned , når solen skinner stærkt - altså det samme som folk betaler i dyre domme for, eller bruger tid med hvidtekosten for at afhjælpe.

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 2. august 2012 kl. 8.05

Hvad jeg mente var jo: står den Øst-Vest, sådan at den ene side er orienteret mod Syd? Det er det ideelle, men enhver drejning op mod en retningen NØ-SV -- som jo er en 45 graders deviation i forhold til Ø-V, vil efter min bedømmelse være Okay, og det springende punkt er som sagt om den hvide dug kan rulles op i solsiden.

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lejre, 12. august 2012 kl. 21.00

Tak for gode svar og forslag. Jeg fisker lige efter et svar mere :
Kan jeg lade den hvide plastic blive siddende, eller skal den byttes ud med en klar, så der kommer sol ind?
pft
Lars

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. august 2012 kl. 21.10

jeg ville nok prøve med den hvide i første omgang - hvis det fungerer, er der jo ikke grund til at skifte den ud :)

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper N., 21. august 2012 kl. 15.08

Året er jo ikke omme endnu:) Udfra billedet ser det ud til at der kommer en hel del lys igennem og ukrudtet trives også hvor det får lov. Find et par tomatplanter og smid dem derind - se hvad de siger til det:)
Du kan også nok nå at dyrke en ordentlig bunke salat derinde før det bliver for koldt.

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lenike Brorsen, 21. august 2012 kl. 22.09

vi har selv 120 kvm af denne type drivhus med klart plast.. vi give dig et godt råd. lad det hvide blive på for i min drivhus med det klare plast brænder planterne simpelhen af også selv om vi har hængt skyge net op!!

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Mikkelsen, 22. august 2012 kl. 16.48

Det ser godt nok ud som om, det kunne blive et rigtig lækkert drivhus.

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan H. O., 1. april 2013 kl. 23.57

Hej, undskyld jeg forstyrrer en blog-post fra sidste år....meeeen, jeg har googlet og googlet....

så nu spørger jeg her:

Hvor i Danmark finder jeg sådan en VindTunnel / PolyTunnel til salg? 10-12m bred 30-35 m lang ?

Jeg kan simpelthen ikke finde en.

Rigtig Mange Søde Takker på forhånd,

M.Venligeste Hilsen

allan

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lejre, 2. april 2013 kl. 6.50

Jeg købte min i Skovhuse fåregrej på Sydsjælland.
Den kan googles

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. april 2013 kl. 6.53

Hej Lars

Jeg er nysgerrig - hvordan gik det med drivhuset sidste år?

mvh
Anja

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lejre, 2. april 2013 kl. 14.10

Det starter først nu, kører den lille udgave, dvs, laver det hele lidt interimistisk, så må vi se hvordan det fungerer, er det godt får den hele armen næste år.

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 9. januar 2015 kl. 8.03

Jeg er lidt nysgerrig, hvordan gik det med fårestalden som drivhus? Nu må det jo være prøvet af :-)

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lejre, 9. januar 2015 kl. 19.26

Njaa, ikke helt, Bodil Storm løb med teltdugen, øv.
Jeg har en ny liggende og venter på en dag med tid og helt vindstille, så den kan komme på.

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. januar 2015 kl. 20.43

UPS - så er det ikke lige i denne weekend, der skal sættes dug op...

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 11. januar 2015 kl. 16.48

Øv for dig, kender det godt, de der blæsevejr kan udsætte mange gode intentioner.

Nyt svar til emnet »Fra fårestald til drivhus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Fra fårestald til drivhus?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider