Forum

Hvilken tomat syntes DU smager bedst?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 25. juli 2012 kl. 9.38

Hej

Vi har, i vores første år som drivhusejere, plantet tre forskellige tomater, alle fra vores lokale Planteskole, Thyme i Herfølge.

Vi er ret overraskede over hvor forskelligt de tre tomatsorter smager.

Gemeni alm. tomat
- Smager helt "almindeligt", men er ikke særlig speciel. Hverken i smag eller konsistens.
Garden Freude cherrytomat
- Smagen klart den bedste og sødeste, men meget "slatten" i konsistensen.
Flavorino lille blommetomat.
Ikke så sød og lækker i smagen som cherrytomaterne, men suverent den med den bedste konsistens og "crunch"

Hvilken tomat er din favorit, og det må meget gerne være en der ikke er nævnt her? :-)

P.f.t. Lar og peter

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 25. juli 2012 kl. 9.57

Jeg prøver mig frem med forskellige tomater hvert år. Men der er to sorter, som jeg altid dyrker. Den ene er Toftegårds Rosa Blomme, som jeg har fra Gartneriet Toftegård i Herfølge. Den anden er Favorita.

Tidligere dyrkede jeg altid Gartenfreude - den smager dejligt sødt og krydret, men har desværre en tendens til at revne i fugtigt vejr (og når man skyller dem!). Favorita smager næsten som Gartenfreude - lige så godt - og den revner ikke!

I år dyrker jeg bl. a. Black Truffeé, Flavorino, Anna Russian, Mini San Marzano og et par andre bøftomater, som jeg ikke lige kan huske navnet på. Og så en sherrytomat som en venlig sjæl - ved ikke hvem - har sat til mig.... Jeg har kun smagt San Marzanoen (uhm!), - de andre er modnet ret sent i år....

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. juli 2012 kl. 13.44

Jeg har dyrket nok over 100 forskellige slags i løbet af mine drivhusår, men er slet ikke i tvivl -

Rosada F1 er den bedste :)

Ærgerligt, at det er en F1, men heldigvis er den til at købe frø af endnu...

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 25. juli 2012 kl. 14.20

Tak Pia. :-)

Anja - hvad betyder det at en tomat er F1 og hvorfor er det ærgerligt?

Peter

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 25. juli 2012 kl. 16.19

Tak Anja

jeg syntes stadig ikke at en googlesøgning forklarer hvorfor du syntes det er ærgerligt at din favorittomat er en F1.

Er det bare fordi du helst ville have at den var "ægte" og ikke en krydsning?

Peter

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. juli 2012 kl. 17.03

Hej Peter

Man kan ikke tage frø, af en F1 da den netop er en krydsning. Planter avlet på frø af F1, vil blive højst forskellige både hvad frugt og frugtsætning angår. Om man over en (lang) årrække vil kunne forædle sig frem til en tomatsort der passer både ens smag og ens have/drivhus, skal jeg ikke kunne sige.
Jeg har i hvert fald opgivet.
Hvis en F1 udgår af handelen/ikke laves mere, er man afskåret fra at få lige netop den sort igen.

I stedet har jeg i år købt "heirloom"-frø, som skulle betyde arvestykker. Her er det den samme tomat, der kommer af frøene år efter år, forudsat man beskytter blomsterne mod bestøvning fra andre tomatsorter.

mvh Vibeke

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 25. juli 2012 kl. 19.03

@Vibeke - tak for den forklaring.

jeg er egentlig (fløjtende) ligeglad med om jeg selv kan "høste" frø fra den ene sæson til den næste, bare jeg kan få fat i de allerbedste tomater, agurker og chili.

jeg vil se om jeg kan anskaffe mig nogle Rosada F1 til næste sæson. :-)

Peter

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juli 2012 kl. 20.11

@ Peter

Du modsiger dig selv: Du er ligeglad med om din favoritgrøntsag er F1 når bare du kan få dens frø i handelen.

Og det er netop dét du ikke kan regne med, da du kun kan få frøene så længe de produceres. Hvilke F1-frø der produceres afhænger måske mere af de interesser, som frøbranchen har end af, hvad du eller jeg sætter pris på.

F1 kan minde om "patent på planter", hvilket jeg personligt finder meget usympatisk i det lidt større perspektiv.

Regn med, at du pludselig ikke kan få din favorit mere eller der i nogle år går ged i F1-frøproduktionen og du får mærkværdige planter.

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. juli 2012 kl. 22.29

Jeg synes også, at det er møgirriterende, at den er en F1 - og jeg har selvfølgelig også haft sået egne frø. De blev ok, men ikke som originalen...

Så jeg nyder den, så længe jeg kan få frø - og så finder jeg nok en anden, hvis det bliver et problem :) Der er jo en del at vælge imellem!

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 26. juli 2012 kl. 6.36

Har efterhånden dyrket mange forskellige i årenes løb men vender altid tilbage til Favorita (Krydder) Cherry. Sprød, saftig, sød og krydret. Den smager bare bedst :)

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 26. juli 2012 kl. 6.55

Tak for de mange bud.

@Tom - det kan godt være det lyder som om jeg modsiger mig selv, men det var nok mest fordi jeg ikke helt havde forstået F1 konceptet. Jeg er i øvrigt helt enig med dig i det med at tage patent på naturen. Det er jeg også meget stor modstander af. :-)

Peter

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 27. juli 2012 kl. 17.15

Jeg har også prøvet en deel tomater efterhånden, men en evigt tilbagevendende er Santalina - en mini blommetomat som smager som det rene slik. Helt fantastisk bare at gå og spise af direkte fra planten - hvis jeg altså når det inden børnene har været der. .o)

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikúlas Olsen, 10. august 2012 kl. 12.25

Lemon drop!

er en gul cherry tomat der smager dejligt!
som i nok kan høre på navnet smager den lidt af citrus.
kan købes på camilla plums hjemmeside:http://www.fuglebjerggaard.dk/

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Krogh, 21. august 2012 kl. 12.59

Hej Peter!
Jeg plejer at købe mine tomatfrø i Italien og så teste dem af herhjemme. Sidste år fandt jeg, skulle det vise sig, en helt fantastisk tomat, Il Pantano Romanesco.
Den smager helt fantastiske, den er relativ tidlig i både frugtsætning og modning og så virker det som om den er resistent ift svamp og råd.
Så denne tomat er helt klart min anbefaling, jeg tror godt du kan finde frøene via nettet. Ellers er en selvhenter-tur til Italien heller ikke at foragte :-).

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 21. august 2012 kl. 13.17

Til orientering kan frø købes hos f.eks. Bjarnes frø og hos Camilla Plum.

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper N., 21. august 2012 kl. 16.05

Jeg var rigtig glad for Chocolate Stripes som jeg dyrkede sidste år. Smukke tomater med en god størrelse og en dejlig smag.
Cherrytomater kan godt give mig kvalme især hvis de er fuldmodne.
San Marzano må jeg bare prøve at dyrke for dem er jeg vild med.

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikúlas Olsen, 21. august 2012 kl. 16.34

Pantano Romanesco er også super. Man kan købe frø til den hos camilla plum.

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 12. november 2013 kl. 8.28

Der er forskel på friland- og drivhus-dyrkede tomater.

Jeg dyrker tomater på friland (opad husmur mod syd og under tagudhæng) og indtil videre er mine favoritter Sungold F1 og Black Cherry.

Hvilke frilandstomater er dine favoritter?

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 12. november 2013 kl. 20.46

Tchernij prinz - fås hos Fuglebjerggaard. God friland, meget saftig og blød på den gode måde. Frilandstomat.

Jeg har også frø fra i år.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 1. december 2013 kl. 15.39

Hej
San Marzano har jeg dyrket for første gang i år, og det bliver absolut ikke sidste gang.
en god konsistens og et godt og sprødt bid og masser af smag.
kan virkelig anbefales - og så giver planterne rigtig rigtig mange tomater.

Mvh Trine

Nyt svar til emnet »Hvilken tomat syntes DU smager bedst?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvilken tomat syntes DU smager bedst?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider