Forum

Højbede i drivhuset – med undervanding?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 26. juni 2012 kl. 17.00

I dette, vores første år, med drivhus, er vi (naturligvis) startet ud med kapillærkasser og plantesække, men vi syntes ikke de er særligt "sexede" :-)

Vi kunne godt tænke os at bygge højbede i drivhuset "Ala Anja" (TM) men jeg syntes at det kunne være cool hvis man stadig kunne foretage undervanding, på samme måde som i kapillærkasserne.

Er der nogen der kender et system hvor man kan undervande et højbed? Jeg kan godt nøjes med nogle ideer og så bygge det selv - evt. med hjælp fra zinkbakkern.dk

På forhånd tak

Lar og Peter

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. juni 2012 kl. 20.35

I kunne også bare bruge en siveslange - eller, som jeg har læst her på forum for nyligt og selv overvejer til næste år. Nemlig at grave drænslanger ned i omkring 30 cm dybde og hælde vand direkte i dem :)

Det ville også minimere luftfugtigheden ganske betydeligt og reducere skimmelrisikoen.

Har I prøvet at søge i drivhussektionen her? Jeg mener, at der var en på et tidspunkt, der byggede noget i stil med det, I efterlyser.

Jeg synes dog, at idéen med et højbed lidt forsvinder, hvis man efterligner kapillærkassesystemet - så får planterne jo stadig ikke mulighed for at sende rødderne langt ned i jorden, og det giver sunde og lækre planter :) Det "rigtige" jordbed er jo også langt den letteste løsning, og man kan nøjes med at vande en gang om ugen eller sjældnere, hvis planterne kan sende rødderne ud i jorden uden for drivhuset...

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex Sørensen, 27. juni 2012 kl. 7.54

Jeg har lavet det nævnte system i mit drivhus med success. Mit bed er 40 cm dybt, og det mener jeg er passende til langt de fleste planter. Du kan se en simpel skitse samt en beskrivelse her: www.drivhusklubben.dk/forum/topics/selv-under-vanding

Jeg kan evt. henvise til en række billeder jeg har taget, hvis systemet har interesse.
I er velkomne med spørgsmål ang. teknik, mål osv.

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 27. juni 2012 kl. 9.34

@Anja - Det er kun selve undervandingsprincippet jeg ønsker at kopierer fra kapillærkasserne - IKKE selve kassen, hvor rødderne kun kan vokse ned i kapillær-rørene.

Ideen med at nedgrave et fleksibelt drænrør lyder slet ikke så tosset. :-)

@Alex - Ja tak, jeg vil rigtigt gerne se flere billeder fra dit projekt.

Hvordan opbygger man selve højbedene inde i drivhuset nemmest, billigst og pænest?

Peter

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex Sørensen, 27. juni 2012 kl. 10.17

Peter, jeg vil først lige henvise til mit drivhus album på Facebook. liver du ikke klogere af det, så spørger du bare ind.
Jeg har bygget en kasse i finér, belædt den med brædder (for syns skyld) og så foret den med kraftig plastik/foile. Vandstanden skal man lige have trimmet sig frem til, så det hele ikke sejler, men så der heller ikke er for tørt. Mine øverste 2-3 cm er knastørre på denne tid af året, men herfra er der fint fugtigt resten af vejen ned. I vandkammeret står vandet ca. 1/3 fra bunden.

www.facebook.com/media/set/?set=a.4151804638570.2173932.1387505822&type=1&l=def247d2a9

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 27. juni 2012 kl. 12.03

Hej Alex

Tak for din fantastisk billedserie med billeder af høj kvalitet. :-)

To spørgsmål træner sig på:

Virker dit undervandings-system?

Og er der ca. lige fugtigt tættes på og længst væk fra vandkammeret i midten?

Jeg undre mig også (lidt) over at vandet ikke bare fosser ud i dine højbede, så "grundvandstanden" står i samme niveau som vandspejlet i dit vandkammer. ;-)

Tak fordi du deler dine erfaringer med os.

Peter

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex Sørensen, 27. juni 2012 kl. 12.34

Hej Peter

Ja systemet virker. Min teori er at vandet forbruges/fordamper inden det når samme niveau som vandkammeret.

Det er klart at jo dybere jeg graver, jo fugtigere bliver det, og der er også en lille forskel på fugtigheden tættest på vandkammeret og længst væk fra. Men ikke noget af betydning. Og der er alligevel 2 meter til hver side.

Nu havde jeg noget meget kraftig plexiglas liggende, som jeg lavede vandkammeret af. Men man kan lige så vel bruge en firkantet (eller for den sags skyld rund) spand/balje. Husk blot at der ikke må komme lys ned til vandet, for så blomstre algerne.

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 27. juni 2012 kl. 13.49

Tak igen Alex :-)

Jeg overvejer at få lavet nogle "kasser" uden bund hos zinkbakken.dk, som jeg så presser 5 cm ned i jorden. rundt langs kanten forneden vil jeg så lægge en fleksibel drænslange, som lukkes i den ene ende og den anden ende føres op til overkanten i et hjørne.

Jeg spekulerer på hvor meget vand der vil gå til spilde" fordi det render "nedenud" og hvor meget vand man vil spare, fordi planterne rent faktisk får lov at sætte rødder helt ned i den "naturlige" jord.

Det er i hvert fald et projekt der skal arbejdes videre med, når drivhuset er høstet. :-)

Peter

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex Sørensen, 27. juni 2012 kl. 14.52

Jeg tror ikke ideen med drænslangen er helt tosset. Men jeg er lidt i tvivl om, om den kan rumme nok vand til at man ikke alligevel skal vande hver eller hveranden dag.

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. juni 2012 kl. 18.04

Når jeg til næste år skal prøve den med drænslangen, har jeg tænkt mig at vande ved at stikke slangen fra regnvandsbeholderne ned i drænslangen og holde øje med, hvor meget der løber ned. Jeg bruger palletanke, så det er jo let at se, og jeg kan regulere på en hane, så det kan nå at sive ud af slangen undervejs :)

Men ellers vil jeg mene, at man kan nøjes med at vande en gang om ugen eller sjældnere på den måde, og så er det jo ikke den store ulejlighed at bruge en vandkande nogle gange...

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. juni 2012 kl. 18.07

Peter - jeg forstår ikke helt den med, at vandet skulle "gå til spilde"?

Det render jo bare ned i jorden, og hvis du ikke vander for tit, følger planterødderne jo med derned :)

11 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Nicklas Nielsen, 28. juni 2012 kl. 15.47

Slettet af administrator 29. juni 2012 kl. 9.59.

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 30. juni 2012 kl. 9.04

@Anja

Jeg tænkte blot på hvor meget vand der ville løbe "ud af bunden" af højbedet, i stedet for at vande jorden i højbedet, som I FØRSTE OMGANG må være det vigtigste. At rødderne så SENERE kan vokse ned i den "rigtige" jord, er kun et ekstra plus.:-)

Jeg ved godt at der er mere end et halvt år til at det bliver aktuelt, men hvilken jordblanding er ideel til et højbed i drivhus?

Peter

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juni 2012 kl. 11.15

Almindelig, god muldjord, som får lidt kompost eller græsafklip en gang i mellem. Jeg bruger hækafklippet - kører det en tur gennem kompostkværnen og lægger et lag på omkring 10 cm derinde. Det holder på fugten og omsættes, så det forbedrer jorden.

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 30. juni 2012 kl. 11.35

Jeg bliver mere og mere nysgerrig. :-)

Kunne jeg/vi bede dig om at forklare hvad du gør?:

1) Vinter/forberedelse på den ny sæson
2) Tidligt forår, såning og udplantning
3) I løbet af sæsonen
4) Efterår/"oprydning" efter året der gik

På forhånd mange tak og med håbet om at jeg ikke "strammer den" :-)

Ærbødigst

Lar og Peter
PS: Hvor høje er dine højbede?

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juni 2012 kl. 12.20

Hej Peter -

det er nok lige for omfattende at skrive om på denne herlige årstid :)

Og jeg er slet ikke struktureret nok til at gøre det samme hvert år - der er nærmest ikke to år, der er ens, for jeg skal altid lige prøve noget nyt, så jeg kan faktisk slet ikke beskrive det...

Men meget på samme måde, som man gør i sin have uden for - det er jo bare en have med glas uden om!

I har jo set mine bede - jorden blev løsnet ned i 50 cm dybde, da jeg lavede dem, og kanten er ca. 25 cm høj...

Det er, hvad det kan blive til lige nu - skal ud i haven og knokle lidt!

Mvh
Anja

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 30. juni 2012 kl. 12.47

Du har helt ret - den tager vi til vinter

God arbejdslyst udenfor! :-)

P-)

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 13. juli 2012 kl. 2.51

Hej Alle
Tror nok det er mig Anja henviser til ang. drænslangerne i drivhuset. Har forøvrigt fået "automatiseret" vandingen i drænslangerne. Jeg har ikke "personligt" vandet mit drivhus i næsten 1 måned nu. Det var lidt hårdt for mine "små" planter i bunden (div. salat, basilikum, persille, spinat, koriander mm.). Men nu har de fået sendt rødderne ned i rigtig højde (ca. 30 cm) og alt gror fint :-)
Anja: Ang. græsfyld og hækafklip i bunden af drivhuset: Er det ikke svært af opdage (og bekæmpe) evt. "angreb", skadedyr, snegle o.lign, i et tykt bunddække ? (kontra bar jord)
PS: Har læst indslaget på sitet ang. fordele med bundække...
Det er jo lidt dumt ikke at gøre det :-)

Niels W

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 13. juli 2012 kl. 6.53

@Niels

Har du nogle billeder af dit system med drænrør?

P.f.t.

Peter

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. juli 2012 kl. 21.22

Hej Niels -

jeg har ikke haft problemer med bunddækket - men har stort set heller ikke snegle i drivhuset. Ind i mellem kommer der en enkelt hussnegl ind, og den ryger ud igen, så snart jeg får øje på den :)

Det er også rigtig godt med bunddække, når det regner ude, og kattene mener, at den lækre, tørre jord er til dem... De gider ikke, når der ligger hækafklip!

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 13. juli 2012 kl. 21.53

Hej Peter -og andre :-)

Læs tråden "SKAL man bruge skyggenet eller kalke" under forummet "drivhuset"
fra 27. maj 2012 (9. indslag og frem)

Slangerne ligger ca 30-40 cm nede i jorden

Automatiken er gardena (349,-). Der findes sikkert billigere løsninger..
- Men det er vigtigt at unitén kan stilles til at åbne kun 1 minut.
Bruger en unit magen til, til at vande mine 14 m2 højbede med i "ferien" (vippe vander)

Min timer er åben 2 minutter hver midnat, hvilket svarer til ca. 40 liter vand
(det er så 12-13 liter pr. drænslange)
Med ballofix ventilerne, kan jeg styre vandmængden i de 3 rør.

1. drænslange forsyner 6 agurker
2. drænslange forsyner 8 tomater
3: drænslange forsyner 8 tomater

Alle 3 forsyner det "små"-pjat under ovenstående (salat, basilikum bla, bla)

Go´sommer
Niels

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 13. juli 2012 kl. 22.30

Det ser godt ud Niels! :-)

Hvor har du købt drænslangerne?

Peter

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 13. juli 2012 kl. 23.22

Hej
Det er egenligt ikke den store videnskab.
De fleste byggemarkeder sælger drænslanger i metermål.
Mener at kunne huske, at 50 mm (diameter) drænslange kostede ca. 10 kr/m når man købte på meter mål
Niels

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 14. juli 2012 kl. 8.49

Perfekt Niels

Hvor i landet bor du?

Peter

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Dalgaard, 27. august 2024 kl. 15.56

!0 years after.
Det med drænslager lyder fristende. Hvordan gå det med dem idag? Er i glade for det?

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Dalgaard, 27. august 2024 kl. 15.56

!0 years after.
Det med drænslager lyder fristende. Hvordan gå det med dem idag? Er i glade for det?

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 5. september 2024 kl. 22.56

Havde drænslanger i drivhuset i mange år. Forrige år fornyede jeg meget af jorden og valgte Ikke at lægge drænslanger igen.
Dels fordi jeg går mere til at have agurker på friland (gir bedre og smager bedre- også med skræl:-).
Alle mine chilier og peber står i (selvvandings) krukker/spande, så det er kun tomater der står i jorden (+ ”bundplanter” som basilikum, targetis og koriander). Så det er ikke meget vanding efter august....

Brugte drænslangerne til vand fra regnvandstønde via en slange - helt ”low tech”

Mit automatisk vanding direkte ned i drænslangerne fik en kort karriere, da en tryksat haveslange er en ualmindelig dårlig ide
(slangen sprang da vi var bortrejst, - naboen ringede, da der løb vand ind i deres have :-(

Men det var en men måde at få tømt regnvandstønden. Efter at ha´ slæbt vandkander i et par sæsoner, graver jeg sgu nok nogle slanger ned igen

Niels

Nyt svar til emnet »Højbede i drivhuset – med undervanding?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Højbede i drivhuset – med undervanding?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider