Skrevet af: Susanne Knudsen, 20. maj 2012 kl. 19.13
Skrevet af: Susanne Knudsen, i dag kl. 18.10
Mine flotte agurkeblade i drivhuset, ser ud somom de visner i kanterne. Det sker kun i de yderste 1 til 2 cm Det virker ikke somom der er dyr i det ?? Men det er første gang jeg har drivhus, så jeg vil jo gerne være på forkant . ellers er planterne så flotte, og de 2 første agurker er høstet !!
Jeg har ikke dækket til endnu. Kan det bare være for meget sol ?? Håber xxx
Skrevet af: Susanne Knudsen, 26. maj 2012 kl. 9.08
Hjælp er der slet ingen der kan hjælpe mig med mine agurkeblade Eller kan I ikke se mit opslag Eller er der måske ikke andre der har oplevet dette problem Jeg er jo ny med drivhus og vil så gerne passe alle mine fine planter bedst muligt
VHS Susanne
Skrevet af: Peter Sindrup, 26. maj 2012 kl. 9.36
Hej Susanne
Vores ærteplanter i drivhus, ser næsten ligesådan ud.
Jeg GÆTTER PÅ at det skyldes at vi (både du og vi) ikke har etableret skygge i vores drivhuse endnu, da solen jo har været temmelig "sommeragtig" de sidste par uger.
På dagens indkøbsliste står skyggepasta, som skal påføres så snart det er muligt.
Lar og Peter
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 26. maj 2012 kl. 10.31
www.plante-doktor.dk/spoergogsvar.htm
13 Juni 2004
Kære plante doktor;
Jeg har problemer med mine augurker i drivhuset. de gror i jord ,som er skifted i år bladene bliver gule i kanten,hvorefter de krøller og siden bliver plettede og visner. Skal jeg hive dem op ? jeg er bange for at de smitter tomaterne.
----------------------
Svar
Dyrkning af agurker
Agurker kræver varme.
De nævnte symptomer tyder på at agurkerne har haft det for koldt. Specielt er det vigtigt at rødderne står i lun jord.
Ofte bliver agurker udplantet i for tidligt om foråret og i for kold jord.
Sørg for når du planter, ikke at sætte planterne for dybt. Rodhalsen i potterne må ikke være sat dybere end jordoverfladen i drivhuset, ellers rådner de ved rodhalsen.
Hvis ikke planterne har rettet sig synes jeg du skal købe nogle nye.
Der er ikke fare for at symptomerne breder sig til tomaterne.
Skrevet af: Susanne Knudsen, 27. maj 2012 kl. 9.05
Tak , jeg var nok lidt for tidligt ude, men var ellers også ude og købe drivhusvarmer. Der er nu høstet 4 agurker og der vil komme gardiner op.
Jeg er så glad over det ikke er sygdom, og jeg er begyndt at vande med lidt gødning i vandet????
Håber det er en god ide.
Jeg passer på roden ikke står i vand
Planterne er købt og står i Rockwool "smart", tror jeg, da de holder sig helt tørre ???
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 27. maj 2012 kl. 12.01
Her er nogen som anbefaler gødning i vandet HVER gang til agurker:
Selvom vi plantede tomatplanterne før agurkerne, er det alligevel agurkerne, vi først kan høste fra. Det er en utrolig hurtig grøntsag i drivhuset og der kommer rigtig mange agurker på blot en enkelt plante. Opbinding er selvsagt meget vigtig. Dernæst kommer udtyndingen af for mange ansatte agurker. Dyrker du skoleagurker, betyder det knapt så meget, for planten kan holde mange små agurker på én gang. Lad dog ikke dine planter få mere end to hovedskud – der skal nok komme masser af agurker.
Har du slangeagurker, skal du derimod ikke lade planten udvikle alle de ansatte frugter. Fjern hver tredje ansatte agurk op ad hovedstænglen, og lad ikke din agurkeplante få mere end ét hovedskud. Til gengæld kan du snart høste utroligt flotte og velsmagende agurker.
Sørg for at gøde dine agurkeplanter HVER gang, du vander.
-- www.bo-groent-ikast.dk/Ikast/Haver%C3%A5d/Artikler/Juni.aspx
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. maj 2012 kl. 13.15
Kenneth Sørensen -
undskyld mig, men jeg synes, at du bruger ret meget plads på at kopiere, hvad andre har skrevet på nettet. Hvis du ikke skriver om egne erfaringer, er det vel egentlig nok med et link, vil jeg mene :)
Jeg synes, at det er mere interessant at høre om andre brugeres erfaringer end at sidde og læse en masse, som jeg selv lige så godt kan finde med lidt Googlesøgning...
Mvh
Anja
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 27. maj 2012 kl. 14.18
Du behøver ikke at læse det, fordi svaret var specifikt rettet til Susanne - som blev glad over at høre om årsagen til de gule kanter,
Mit nye svar -- som fortæller at en planteskole-ring ligefrem opfordrer til at have gødning i vandet konstant -- er også egnet til at give en forestilling om, at hun ikke har gjort noget fuldstændig forkert ved at have gødning i vandet.
Skrevet af: Susanne Knudsen, 29. maj 2012 kl. 20.02
Ja jeg er så glad nogen hjælper Og jeg havde da prøvet at finde svar ved at Google Og nogle skal jo være nye og stille spørgsmål som andre måske siger Ved hun ikke det Så tak fra mig og der kommer nu lidt gødning i vandet og der bliver taget agurker ind og snart lavet agurkesalat Ja håber man jo, lidt som konen med æggene
Skrevet af: Christian A., 29. maj 2012 kl. 22.16
Jeg giver 2% gødningsvand til ALT i drivhuset. Agurker, tomater, peber osv. Det har jeg gjort i de 15 år jeg har haft drivhus med super godt resultat.
Jeg dyrker i plantesække og med drypvanding, så det passer sig selv :) Hvis du dyrker direkte i havejorden og ikke plantesække, tror jeg ikke du skal bruge så meget gødning, men så skal du til gengæld skifte jorden ud hvert år.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.